شایع‌ترین بیماری عفونی جهان در دهان شما

mahdie.mohtashami
پوسیدگی دهان یکی از شایع ترین بیماری های عفونی است که در جهان وجود دارد. پوسیدگی دندان در دهان شما یکی از عفونت های شایع دنیا می‌باشد.

پوسیدگی دندان 

پوسیدگی دندان در دنیا و از جمله کشور ما به عنوان شایع‌ترین بیماری عفونی انسانی شناخته شده است. وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از بیماریهای عمومی موفق بوده اما در زمینه پیشگیری از بیماریهای دهان موفقیت چندانی نداشته است.

 شاخص پوسیدگی دندان در کشور ما در طول 20 سال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است، حدود 40 الی 50 سال گذشته مردم از سلامت دندان بهتری برخوردار بودند اما برای این مساله نمی‌توان تنها یک فرد یا وزارتخانه را مقصر دانست اما متاسفانه آنگونه که باید در حوزه پیشگیری از پوسیدگی اقدام نشده است.

نقش دندان پزشکان در سلامت دندان 

دندانپزشکان در دفاع از پایان نامه خود سوگند یاد کرده اند که حافظ سلامت دندان‌های مردم باشند اما متاسفانه اکنون دنداپزشکان به جای فعالیت در حوزه پیشگیری بیشتر به درمان می‌پردازند.

 پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار شایع است به گونه ای که اگر تمام بودجه سلامت کشور را صرف درمان کنیم پاسخگو نخواهد بود.

شاخص پوسیدگی دندان در کودکان 12 ساله 2.2 یعنی کودکان 12 سال 2 دندان پوسیده دارند که این شاخص در کودکان 5 ساله 5.5 و بالای 5 سال 13 الی 14 است. در واقع برآورده‌ها نشان می‌دهد ایرانیان 300 میلیون دندان خراب در دهان دارند که اگر دندانپزشکان شبانه روز به درمان بپردازند بهبودی در سلامت افراد حاصل نمی‌شود.

چاره ای جز پیشگیری پوسیدگی نداریم لذا باید تمام دست اندرکاران سلامت و مردم دست به دست هم دهند و از پوسیدگی پیشگیری کنند.

نخستین گام مادران باردار و نوزادان

اگر ما مادران را از زمان باروری آموزش دهیم و بیاموزیم از بدو تولد به سلامت دندان های فرزندانشان توجه کنند در آینده شاهد دندان های سالم در دهان افراد خواهیم بود.

 با انجام این اقدام هزینه‌های درمان 10 برابر کاهش می‌یابد.

ارتباط بین نوع تغذیه با پوسیدگی دندان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ