اگر می‌خواهید چاق شوید این خوراکی ها را بخورید!

mahdie.mohtashami
اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که در تلاش برای چاق شدن هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این خوراکی های سالم بخوری تا اضفه وزن پیدا کنید.

با این خوراکی ها چاق شوید!

حتی اگر اطمینان دارید که تغذیه‌ی سالمی دارید، باز هم کمی درباره‌ی رژیم غذایی‌تان فکر کنید. بعضی غذاها از آنچه واقعا هستند، سالم‌تر به نظر می‌رسند. بعضی دیگر از خوراکی‌ها نیز به تنهایی سالم هستند، به شرطی که با افزودنی‌های ناسالم خراب‌شان نکنید. این نوع غذاها می‌توانند تمام تلاش‌های شما را در جهت کاهش وزن خنثی کنند. درست است که حذف خوراکی‌های به درد نخور و مضر اولین گام برای کاهش وزن است. اما گاهی خوراکی‌های سالمی هم که جایگزین می‌کنید، به طور تعجب‌آوری چربی و کالری بالایی دارند. به همین دلیل اندازه‌ی مصرف آنها مهم است، حتی در مورد میوه‌ها، آجیل‌ها، ماست و سالادها!

آووکادو 

این ابرخوراکی حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید، همچنین فیبرهای شکم‌پرکن و چربی‌های غیراشباعِ مناسب برای قلب است. اما اگر هدف‌تان کاهش وزن است، باید حواس‌تان به مقدار مصرف‌تان باشد. آووکادو چربی و چگالی انرژیِ بالایی دارد. اندازه‌ی وعده‌ی رایج برای خوردن آووکادو، تقریبا یک‌پنجم یک آووکادو است که ۵۰ کالری انرژی دارد. یک عدد آووکادو می‌تواند تا بیشتر از ۳۵۰ کالری انرژی به بدن می‌دهد. این یعنی یک کاسه‌ی کوچک سس «گوآکاموله» که ماده‌ی اصلی آن آووکادو است، چیزی بیش از یک میان‌وعده محسوب می‌شود و در واقع بسیار به یک وعده‌ی غذایی کامل شبیه است.

بدون عذاب وجدان بخورید: می‌توانید «گواکامولی» را با دستور پخت‌های سبک‌تر که تقویت‌کنند‌ه‌ی سوخت‌وساز بدن هستند، آماده کنید.

 مغزها 

مغزها حاوی اسید‌های چرب امگا۳ی دوستدار قلب، پروتئین، ویتامین E و فیبر هستند، اما کالری بالایی نیز دارند. برای نمونه، یک‌چهارم فنجان بادام، ۱۳۲ کالری انرژی دارد. با این حال، همه می‌دانیم که مشت مشت و مثل پاپ‌کورن، آجیل خوردن بسیار آسان است پس باید جلوی خودتان را بگیرید.

بدون عذاب وجدان بخورید: به جای اینکه مستقیما از ظرف آجیل‌خوری‌تان، مغزها را بردارید، به اندازه‌‌ی معقولی از آنها اکتفا کنید و از این «رژیم خراب‌کن»‌ها پرهیز کنید.

 مخلوط آجیل و میوه‌های خشک

مخلوط آجیل، میوه‌های‌ خشک و جوی دو سر را در نظر بگیرید. شاید فکر کنید که کجای این ترکیب چاق‌کننده است؟ خب برخی از انواع آماده‌ی این مخلوط‌ها، در ترکیبات‌شان موادی مانند عسل، شکر و شکلات دارند و چند صد کالری انرژی به بدن می‌رسانند. علاوه بر این، همان‌طور که در مورد قبلی گفته شد، آجیل‌ها چربی بالایی دارند.

بدون عذاب وجدان بخورید: این مخلوط را خودتان درست کنید و خودتان را به خوردن یک‌چهارم فنجان از آن محدود کنید.

میوه های خشک

میوه‌های خشک همان میوه‌های معمولی هستند که آب‌شان را از دست داده‌اند. در نتیجه یک فنجان میوه‌ی خشک، ۵ تا ۸ برابر بیشتر از یک فنجان میوه‌ی تازه کالری دارد. یک فنجان انگور تازه ۶۰ کالری انرژی دارد، در حالی که یک فنجان کشمش ۴۶۰ کالری انرژی دارد.

بدون عذاب وجدان بخورید: تا جایی که می‌توانید میوه‌ی تازه بخورید و از میوه‌های خشک خیلی کم و فقط به عنوان چاشنی استفاده کنید، نه به عنوان میان‌ وعده!

 
شکلات 

شکلات تلخ حاوی «پُلی‌فِنُل»‌های ضدبیماری است و اگر به مقدار خیلی زیاد خورده نشود، در کاهش وزن هم موثر است. ۳۰ گرم شکلات تلخ حدودِ ۱۵۵ کالری و ۹ گرم چربی دارد که ۵ گرم آن چربی اشباع شده است.

بدون عذاب وجدان بخورید: از شکلات‌های تلخی که درصد بالایی کاکائو و شکر کمتری دارند، به عنوان میان وعده استفاده کنید و گهگاهی فقط چند تکه‌ی کوچک از آن بخورید. 

غذاهای بسته‌بندی شده‌ی بدون «گلوتن»

اگر نمی‌توانید «گلوتِن» را تحمل کنید، پس باید گندم، جو و چاودار را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید تا سالم بمانید. اما محصولات بدون «گلوتن»، لزوما رژیم‌پسند نیز نیستند. غذاهای بسته‌بندی‌ شده‌ی بدون «گلوتن»، اغلب آرد معمولی را با نشاسته‌ی ذرت و آرد برنج قهوه‌ای، که چگالی انرژی بیشتری دارند، جایگزین می‌کنند.

بدون عذاب وجدان بخورید: چه رژیم بدون «گلوتن» داشته باشید، چه نه، باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید غذاهای طبیعی و سبوس‌دار بخورید و مقدار مصرف غذاهای فراوری‌شده را محدود کنید.

اسموتی 

احتمالا از خودتان می‌پرسید که یک لیوان اسموتی که حاوی آبِ میوه‌ها و یخ و سبزیجات است چه ضرری می‌تواند داشته باشد؟ خب مسئله اینجا است که وقتی در همین لیوان معمولی، موادی مانند شکلات، کره‌ی بادام زمینی، ماست یخ‌زده یا شربت‌های طعم‌دار وجود داشته باشد و در اندازه‌ی بزرگ سِرو شود، آنگاه می‌تواند به یک منبع مضر از کالری‌های اضافه تبدیل شود. بعضی‌ از آنها حتی از «میلک‌شیک‌‌ها» هم سالم‌تر نیستند.

بدون عذاب وجدان بخورید: برای اینکه این نوشیدنی‌ها به بمب‌ کالری در بدن تبدیل‌ نشوند، به جز میوه‌های تازه یا میوه‌های منجمد بدون شکر، یخ، ماست ساده (کم‌چرب) و شیر بدون شکر نباید چیز دیگری در آن‌ها وجود داشته باشد. 

رژیم چاقی با مصرف این مواد غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ