این غذاها دشمن چربی و کلسترول می‌باشد!

mahdie.mohtashami
اگر دوسن دارید غذاهای چرب و خوشمزه بخورید بهتر است که بعد از آن غذاهایی را امتحان کنید که دشمن چربی و کلترول باشند. در این مقاله غذاها را به شما معرفی می‌کنیم.

حتی اگر حس و حال گرفتن رژیم را نداشته باشید بعید است بدتان بیاید تا با چربی‌ها که یکی از بزرگ‌ترین عوامل چاقی و ابتلا به بیماری‌های مختلف و دشمن تناسب اندام هستند، مبارزه کنید. خبر خوب اینکه امروز تصمیم گرفتیم در این نوشته تعداد زیادی خوراکی به شما معرفی کنیم که دشمن چربی‌ها هستند و با گنجاندن آنها در برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید رژیم غذایی سالم تری را تجربه کنید. 

ماست یونانی

ماست یونانی تقریبا دوبرابر انواع دیگر ماست‌ها پروتئین دارد و مدت بیشتری در معده باقی می‌ماند. بنابراین دیرتر گرسنه می‌شوید. به‌علاوه از آنجایی‌که برای هضم پروتئین نسبت‌به کربوهیدرات انرژی بیشتری مصرف می‌شود، پس با گنجاندن ماست یونانی در رژیم غذایی خود کالری بیشتری می‌سوزانید. می‌توانید برای نتیجه‌ی بهتر از انواع بدون چربی، کم‌چرب یا کم‌قند ماست یونانی استفاده کنید.

کینوا 

کینوا ستاره‌ی خوراکی‌هایِ رژیم غذاییِ کاهش وزن است. یک فنجان از این غلاتِ کاملِ پرفایده علاوه‌بر اینکه ۸ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد، می‌تواند آهن، روی (زینک)، سلنیوم و ویتامین E به بدن شما برساند. کینوا را می‌توانید مانند برنج به‌آسانی بپزید و همراه با سبزیجات، دانه‌های مغذی مثل انواع آجیل یا پروتئین‌های سبک میل کنید.

دارچین

برخی مطالعات علمی درباره‌ی خواص دارچین نشان می‌دهد که دارچین در تنظیم قند خون مؤثر است و می‌تواند اشتهای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. دارچین درواقع یک ادویه‌ی سنتی است که می‌تواند برای اکثر افراد مفید باشد. می‌توانید قهوه، چای و ماست خود را با دارچین شیرین کنید بدون آنکه کالری اضافی به بدن‌تان برسد.

 فلفل تند

فلفل‌های تند ماده‌ای به‌نام کپسایسین یا کاپسی‌سین (capsaicin) دارند که البته بیشتر در نوعی فلفل خیلی تند به‌نام هابانرو (Habanero) که از خانواده‌ی فلفل دلمه‌ای است و در ایران به فلفل هندی معروف است به‌وفور یافت می‌شود. اما نگران نباشید، چون فلفل هالوپینو (jalapeños) که بیشتر در دسترس است و به تندی هابانرو نیست هم مقادیر زیادی از این ماده را دارد. طبق آنچه مطالعات تغذیه نشان می‌دهند، کپسایسین برای مدت زمان کوتاهی می‌تواند اشتها را کاهش بدهد و موجب افزایش سوخت و ساز بدن شود. اما گذشته از تمام این خواص به‌احتمال خیلی زیاد خانواده‌ی فلفل‌های تند نمی‌توانند آنچنان که باید و شاید روی کاهش وزن تأثیر بگذارند؛ مگر اینکه با رژیم ‌غذایی کم کالری همراه شوند، چون آن‌قدر تندند که همه نمی‌توانند مقدار زیادی از آنها بخورند.

چای سبز

مطالعات متعددی که درباره‌ی خواص چای سبز برای سلامتی انجام شده‌اند، نشان می‌دهند چای سبز می‌تواند با تحریک بدن و افزایش چربی سوزی در کاهش وزن مؤثر باشد. چای سبز نوعی ماده‌ی فوتوشیمیایی به‌نام کاتچین (catechin) دارد که به‌طور متناوب متابولیسم بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. پس برای اینکه از چای سبز نتیجه بگیرید، شاید لازم باشد چند بار در روز آن را بنوشید، اما حواس‌تان باشد چای سبز طبع سردی دارد، پس حتما آن را با یک افزودنی گرم مثل نعناع یا دارچین یا نوعی تیره‌ی شمعدانی به‌نام عطر چای نوش‌جان کنید (بدیهی است که این کار باعث می‌شود از خواص نعناع و … هم بهره‌مند شوید). چای سبزتان را گرم بنوشید، نوشیدن چای داغ زمان بیشتری می‌برد و این‌گونه به شما کمک می‌کند ذهنی آرام داشته باشید. 

گریپ‌فروت 

درست است که گریپ فروت چربی‌سوزی جادویی نیست، اما باعث می‌شود احساس گرسنگی نکنید، چون مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا فیبر محلول در این میوه هضم شود. مصرف نصف یک عدد گریپ فروت متوسط یا نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت قبل از غذا باعث کاهش اشتها می‌شود، کمتر غذا می‌خورید و کالری کمتری دریافت خواهید کرد.

هندوانه

میوه‌ها و سبزیجات خام به‌خصوص هندوانه که پرآب هستند، مواد مغذی زیاد و کالری کمی دارند و فضای بیشتری از معده را پر می‌کنند. بنابراین احساس سیری می‌کنید و غذای کمتری خواهید خورد. خواص هندوانه تنها به این موارد محدود نمی‌شود. این خوراکی آبدار سرشار از آنتی اکسیدان مفیدی مثل لیکوپن است و یکی از منابع ویتامین A و ویتامین C است.

سیب و گلابی

سیب و گلابی هم میوه‌های پرآبی هستند. اگر می‌خواهید از خواص سیب و گلابی بیشتر بهره‌مند شوید و فیبر بیشتری از این دو میوه‌ی خوشمزه و آبدار به بدن‌تان برسد بهتر است آنها را با پوست میل کنید. یادتان باشد خوردن خود میوه‌ بیشتر از نوشیدن آب آن به بدن‌تان فیبر می‌رساند. از طرفی جویدن میوه هم زمان بیشتری می‌برد، بنابراین هم زودتر از خوردن خسته می‌شوید و هم کالری بیشتری نسبت‌به نوشیدن آب میوه یا بلعیدن پوره‌ی آن می‌سوزانید.

انگور در مقایسه با کشمش

۲ فنجان انگور را با ۱/۴ فنجان کشمش مقایسه کنید. در هر دو حالت بیش از ۱۰۰ کالری دریافت خواهید کرد، اما مطمئن باشید با خوردن ۲ لیوان انگور بهتر از ۱/۴ لیوان کشمش سیر خواهید شد. اما ناگفته نماند که میوه‌های خشک هم خواص و خصوصیات تغذیه‌ای خودشان را دارند. مقدار کمی کشمش یا کرنبری خشک به سالادتان اضافه کنید و از تأثیراتش لذت ببرید.

خانواده‌ توت‌ها

توت‌ها هم مانند دیگر میوه‌ها پرآب هستند و مقادیر قابل‌توجهی فیبر دارند که شما را مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. توت‌ها خانواده‌ی ترش و شیرین و ملسی از میوه‌ها هستند که برای علاقه‌مندان مزه‌‌ی شیرین نسبت‌به انواع شیرینی‌‌ها یا بیسکوئیت‌ کالری و ضرر کمتری دارند. زغال‌اخته، شاه‌توت یا توت‌فرنگی معمولا اعضای پرفروش خانواده‌ی توت‌ها هستند که در بازار وجود دارند و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

سبزیجات خام

سبزیجات خام میان وعده هایی ممتاز برای کاهش وزن هستند که میل به خوردن را کم می‌کنند و چون آب زیادی دارند و درعین‌حال که شما را سیر نگه می‌دارند، باعث می‌شوند احساس سبکی کنید. خواص کرفس برای لاغری و سلامتی بسیارند. نصف فنجان کرفس خردشده تنها ۸ کالری انرژی دارد. به کمی کرفس خردشده همراه با کره‌ی بادام‌زمینی یا یک ظرف سس سالسا و چند تکه ساقه‌‌ی کرفس فکر کنید و هروقت هوس چیپس کردید، به‌جای آن کرفس یا دیگر سبزیجات جذاب میل کنید. می‌توانید از منوی پیشنهادی خود من هم استفاده کنید: روی گل‌کلم یا کلم بروکلی کمی سماق، نمک یا آب‌لیمو بریزید و از خوردن آن لذت ببرید.

سیب زمینی شیرین

هرچند معمولا این نوع سیب‌زمینی در کشور ما رایج نیست اما دانستن خواص آن خالی از لطف نخواهد بود. سیب‌زمینی ماده‌ی غذایی است که در کشور ما در انواع مدل‌ها طبخ و خورده می‌شود اما معمولا انواع متداول آن مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پوره‌ی سیب‌زمینی کالری زیادی دارند. اگر بتوانید از سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید، به افزودنی‌هایی مثل کره یا پنیر برای خوش‌طعم‌ترشدن سیب‌زمینی نیازی نخواهید داشت. سیب‌زمینی شیرینِ پخته به‌خودی‌خود عطر و طعم خوبی دارد و چون نیاز زیادی به انواع افزودنی‌ها ندارد، کالری کمتری وارد بدن می‌کند. از طرفی خوب است بدانید که این نوع سیب‌زمینی مقادیر قابل توجهی پتاسیم، بتا کاروتن، ویتامین C و فیبر دارد.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ فقط ۷۵ کالری دارد، درحالی‌که حاوی ۷ گرم پروتئین است و باقی آن مواد مغذی دیگری است که بسیار به کار بدن می‌آیند. یادتان نرود که بدن شما برای هضم تخم‌مرغ نسبت‌به یک صبحانه‌ی پرکربوهیدرات سنگین، کالری سوزی بیشتری دارد. اما اگر کلسترل بالایی دارید، باید درباره‌ی میزان مصرف تخم‌مرغ حتما با پزشک مشورت کنید. البته خوردن سفیده‌ی تخم‌مرغ در این مورد مشکلی ندارد، چون فاقد کلسترول است.

قهوه

چیزی بهتر از این نیست که بشنویم یکی از نوشیدنی‌های موردعلاقه و روزمره‌ی ما سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و به کاهش وزن کمک می‌کند. درست است، درباره‌ی خواص قهوه صحبت می‌کنیم. البته که قهوه سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد اما یادتان باشد که این افزایش سوخت‌وساز خیلی زیاد نیست. پس حواس‌تان باشد مخصوصا اگر قهوه را با افزودنی‌های پرکالری مثل شکر مصرف می‌کنید، زیاد به قهوه به‌عنوان کاهش‌دهنده‌ی وزن توجه نکنید. 


9 قاعده غذایی برای مبارزه با کلسترول بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ