5بیماری خطرناک شایع در تابستان

faateme1366
تابستان در راه است و شیوع برخی بیماریها بیشتر می شود. گرمای هوا باعث می شود که برخی بیماریها در کمین شما باشد و باید بیشتر مراقب خودتان باشید. این مطلب 5بیماری شایع تابستان را به شما معرفی می کند.

تابستان و بیماری مسافرت

 به گزارش سایت الودکتر، یکی از بیماری های شایع تابستان بیماری مسافرت نامیده می شود. به مجموعه علائمی که در اثر حرکتهای ناگهانی و یا حرکتهای منظم در مواردی مانند استفاده از وسایل نقلیه مانند کالسکه، ماشین، ترن، هواپیما یا قایق ایجاد می شود، اطلاق می گردد. گرچه تمام این بیماریها مشابه هم هستند اما دریا گرفتگی به علت حرکت دائم بالا و پایین رفتن قایق نسبت به بقیه کمی فرق دارد. این عمل به مکانیسم تعادل بدن به ویژه در مایعی که در گوش میانی است تاثیر می کند. این مایع بطور مداوم و به اندازه کافی در فشار است و هنگامی که جابجا می شود تهوع و استفراغ تقریبا نزد همه به وجود می آورد . اما در ماشین گرفتگی جمع شدن الکتریسته ساکن در بدنه ماشین را علت می دانند هرچند که هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که ثابت کند الکتریسته ساکن باعث ماشین گرفتگی می شود. اما استفاده از داروهای آنتی هیستامین نظیر دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین کمک کننده هستند. مصرف هیوسین هم می تواند موثر باشد ولی به علت ایجاد خواب آلودگی توصیه نمی شود .

تابستان مراقب تب یونجه باشید

  رینیت آلرژیک می تواند فصلی یا دایمی باشد ولی در هر حال در بهار و تابستان بیشتر دیده می شود. این بیماری هر نوع واکنش آلرژیک مخاط بینی را شامل می شود و می تواند منجر به عوارضی از قبیل سینوزیت، عفونتهای مکرر گوش یا پولیپ های بینی گردد. آنتی ژنهای شایع معمولا مواد منتقله به وسیله هوا مثل گرده گیاهان هستند. علائم مشخصه شامل احتقان بینی، ترشح آبکی، عطسه و خارش بینی یا حلق هستند. سرفه خشک، خشونت صدا و پاک نمودن مکرر گلو پیامدهای تخلیه موکوس بینی به داخل حلق هستند. علائم شامل سردرد، درد روی سینوس های صورت و خونریزی از بینی است. درمان دارویی عمدتا شامل تجویز داروهای ضداحتقان و آنتی هیستامین ها و کرومولین استنشاقی هستند. در حالی که کورتیکواستروئیدهای ضدالتهاب موضعی بکلومتازون و فلوتیکازون نیز ممکن است در درمان موارد شدید یا مقاوم مصرف شوند اما با توجه به عوارضی که این داروها ممکن است داشته باشند می بایست زیر نظر پزشک و براساس طول درمان مشخص شده توسط ایشان مصرف شوند .

تابستان بارش مسمومیت است

اغلب متخصصان، شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما را مسمومیت‌های غذایی و در پی آن اسهال و استفراغ می‌دانند. به گفته کارشناسان، این بیماری اغلب کودکان زیر 5 سال را گرفتار می‌کند. بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده، هر کودک زیر 5 سال، به طور تقریبی سه بار در سال به بیماری اسهال مبتلا می‌شود که این آمار در برخی مناطق، 9 بار در سال است. این پژوهش ها همچنین نشان می‌دهد کودکان زیر 5 سال، 15 درصد روزهای زندگی خود را با بیماری اسهال می‌گذرانند و همچنان 80 درصد مرگ و میر کودکان زیر 2 سال ناشی از اسهال است. این آمارها به خوبی گویای اهمیت و ضرورت جلوگیری ازبیماری‌های شایع فصل تابستان به ویژه اسهال در کودکان زیر 5 سال است.

تابستان مراقب عفونت ادراری باشید

کاهش آب بدن در فصل تابستان و گرمای شدید باعث غلیظ شدن ادرار می‌شود. از طرف دیگر نگه داشتن ادرار باعث پرشدن مثانه و تجمع ادرار شده و امکان رشد میکروب‌ها را فراهم می‌کند. داشتن روابط جنسی ناایمن نیز می‌تواند موقعیت رشد و تکثیر میکروب‌ها را فراهم سازد. برای پیشگیری از بروز این مشکل در تابستان بهتر است روزانه به طور مرتب دستشویی بروید تا مثانه از تماس طولانی‌مدت با میکروب‌ها دور بماند. حتما روزانه به میزان کافی (حدود 1/5 لیتر) آب بنوشید تا ادرار رقیق شده و راحت‌تر دفع شود. در صورت بروز عفونت‌های ادراری در تابستان مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک به مدت 5 روز کارساز است. لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز کند.

یبوست بیماری شایع تابستان

تغییرات آب و هوا، نوع تغذیه و سبک زندگی روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. فصل تابستان فصل مسافرت و تعطیلات آخر هفته است. در نتیجه مصرف مواد غذایی آماده و خالی از فیبر باعث تنبلی روده‌ها و بروز یبوست می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل از ابتدای سفر مصرف میوه و سبزیجات تازه در هر وعده غذایی را افزایش دهید. نوشیدن میزان کافی آب را فراموش نکنید چون در غیر این صورت مدفوع خشک و عبور آن سخت می‌شود. در صورت بروز یبوست مصرف ملین‌ها موثر است.

 

7بیماری مهم که با پیاز درمان می شوند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ