خطرناک ترین مضرات گوشت قرمز!

faateme1366
گوشت قرمز غذای لذیذی است و هیچکس نمی تواند منکر آن شود اما مصرف گوشت قرمز مثل تیغ دولبه است؛چراکه مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است مضراتی داشته باشد. خطرناک ترین مضرات گوشت قرمز را بخوانید.

 

چقدر در هفته باید گوشت قرمز بخوریم؟

به گزارش سایت الودکتر، درست است که گوشت قرمز یک ماده غذایی مفید بوده و برای سلامتی بدن لازم و ضروری است اما باید بدانید که اکثر متخصصان بر این باور هستند که حداکثر نیاز بدن به این ماده غذایی ۵۰۰ گرم در هفته یا ۷۰ گرم در روز است. بیش از این میزان خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها مانند سرطان کلورکتال و سرطان سینه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این به نظر می‌رسد گوشت قرمز باعث آسیب به بافت‌های پستانی دختران نوجوان و زنان جوان می‌شود. به نظر می‌رسد که مصرف میزان بالای این ماده غذایی دو مرتبه در هفته یا بیشتر باعث ایجاد تغییراتی در فلور روده می‌شود. به این ترتیب تعادل بین باکتری‌هایی که در روده زندگی می‌کنند از بین رفته و در نتیجه منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود. حواستان باشد که اثرات منفی مصرف بیش از اندازه گوشت‌های قرمز صنعتی مانند سوسیس، کالباس و غیره بیشتر است.

 

گوشت قرمز باعث سرطان می شود؟

یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است. به عنوان مثال، گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی ۵۰۰ هزار نفر به این نتیجه رسیدند، افرادی که هر روز حداقل ۲وعده ی ۸۰ گرمی‌ گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده (مثل سوسیس) مصرف می‌ کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می‌ خورند، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

تحقیق دیگری که پژوهشگران آمریکایی روی ۱۴۸ هزار نفر انجام دادند نیز نشان داد کسانی که زیاد گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، ۱۳ تا ۱۵ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.دانشمندان عوامل متعددی را در ایجاد سرطان به دنبال مصرف گوشت قرمز متهم کرده‌اند. یکی از این مواد سرطان ‌زا، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) است که به دنبال کباب کردن یا سرخ کردن گوشت ایجاد می‌شود. البته این ترکیب در صورت پختن مرغ و ماهی در دمای بالا هم ایجاد می‌ شود، بنابراین نمی‌ تواند متهم اصلی باشد.

 

سرطان پانکراس و مصرف گوشت قرمز

به غیر از سرطان روده بزرگ، به نظر می رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس ( لوزالمعده ) را هم افزایش می دهد. سرطان پانکراس یکی از بدخیم ترن سرطان هاست و نتایج یک تحقیق در ژورنال انستیتو ملی سرطان آمریکا National Institue of cancer نشان می دهد که مضرات گوشت قرمز در مصرف فراوان آن، سرطان پانکراس را تا ۵۰ درصد و درمصرف فراوان انواع گوشت فراوری شده (سوسیس، کالباس) تا ۶۸ درصد افزایش می یابد.

 

مضرات مهم گوشت قرمز

علاوه بر موارد فوق، گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماری های قلبی به شمار می رود. از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می شود. در بیماری نقرس رسوب کریستال هایی در مفاصل باعث درد شدید می شود. جزء اصلی این کریستال ها، اسید اوریک است که در اثر تجزیه پروتئین ها ایجاد می شود.

 

یک نکته درباره گوشت قرمز برای کودکان

بسیاری از افراد بویژه اقشار مرفه تصور می‌کنند، فرزندانشان در سنین کودکی و نوجوانی هر روز باید گوشت بخورند تا در روند رشدشان خللی وارد نشود‌. چه‌بسا مصرف غذاهای ساده را حتی برای وعده شام کودکان نمی‌پذیرند در حالی که دکتر صفوی ایده متفاوتی دارد و معتقد است: کودکان باید در هفته بجز گوشت قرمز از دیگر منابع پروتئینی مانند: حبوبات، میوه‌های خشک، تخم‌مرغ، ماهی و ماکیان استفاده کنند. زیرا مصرف زیاد گوشت قرمز حتی در کودکی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از‌جمله سرطان روده بزرگ و قاعدگی زودرس می‌شود و می‌تواند باعث افزایش ریسک سرطان پستان در بزرگسالی شود. این متخصص تغذیه می‌افزاید: این تصور که کودکان باید مدام گوشت بخورند تا انرژی لازم را برای سیر مراحل رشد داشته باشند، بسیار اشتباه است و متاسفانه در اقشار پردرآمد رواج دارد. کودکان علاوه بر گوشت قرمز می‌توانند از دیگر منابع غذایی مثل : تخم‌مرغ، میوه‌های خشک و غلات سبوس‌دار استفاده کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ