آیا با عرق کردن می توان کالری سوزاند؟

atoosamirzavandi
اگر هنگام ورزش کردن عرق بریزید، به این معنی است که تمریناتی انجام می‌دهید که بدن‌تان را به خوبی به چالش کشیده و برای سطح فیتنس‌تان نیز مناسب هستند.

تعرق کردن یک روش طبیعی بدن برای دفع سموم و کاهش دمای بدن است. با ورزش کردن مقدار زیادی از آب بدن از طریق تعرق دفع می شود اما این که آیا این تعرق باعث سوزاندن کالری می گردد یا نه این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

عرق کردن چقدر کالری می سوزاند؟

برخی ادعا می کنند فعالیت هایی چون بیکرام یوگا یا یوگای هات، تا حدود 1000 کالری در ساعت می سوزاند اما این ادعا نادرست است. مطالعه ای دریافت که در یک کلاس 90 دقیقه ای یوگا، زنان به طور متوسط فقط 330 کالری سوزانده بودند و مردان 460 کالری. این مقدار کالری سوزی، معادل پیاده روی تند در مسافت 3.5 مایل در ساعت است.

شما حین فعالیت هایی که چندان عرق تان را در نمی آورند هم کالری می سوزانید. مثلا هنگام شنا کردن، زدن وزنه های سبک یا ورزش کردن در هوای سرد زمستان. با این حال عرق کردن می تواند راهی برای اندازه گیری میزان شدت تمرین های تان در انواع خاصی از ورزش ها باشد. کالج آمریکایی طب ورزشی، توصیه می کند بزرگسالان سالم، باید پنج روز در هفته، 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهند یا حتی هنگام گفتگو و مکالمه، فعالیتی انجام دهند که کمی عرق بریزند.

فواید عرق کردن چیست؟


فایده‌ی اصلی عرق کردن، خنک کردن بدن است. سایر فواید هم شامل؛


 
پوست سالم‌تر: ورزش شدید باعث می‌شود خون در سراسر بدن به چرخش بیفتد و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بهتر به گردش درآمده و سلول‌های پوست را تغذیه می‌کنند.


 
به چالش کشیدن خودتان: اگر هنگام ورزش کردن عرق بریزید، به این معنی است که تمریناتی انجام می‌دهید که بدن‌تان را به خوبی به چالش کشیده و برای سطح فیتنس‌تان نیز مناسب هستند. اما اگر با ورزش کردن، احساس سرگیجه و خستگی مفرط یا درد می‌کنید، به این معنی است که بیش از اندازه به خودتان فشار می‌آورید.

آیا عرق کردن خطرهایی نیز دارد؟

کم آب شدن بدن

اگر عرق کنید بیشتر در خطر کم آب شدن بدن قرار خواهید گرفت. هوای گرم و مرطوب، میزان عرق کردنتان را افزایش می دهد. برای نوشیدن مایعات منتظر این نمانید که احساس تشنگی کنید. یک بطری آب به همراه داشته باشید و در طول ورزش مرتب از آن بنوشید.

عرق کردن شدید می تواند خطرناک باشد. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله از کمک های پزشکی استفاده کنید:

خستگی شدید یا سرگیجه

سرگیجه ای که هنگام ایستادن به وجود می آید و بعد از چند ثانیه هم از بین نمی رود.

به مدت هشت ساعت ادرار کردن

ضعیف شدن نبض

ضربان نبض بسیار بالا

از دست دادن هوشیاری

چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند؟

اینکه شما چقدر عرق می کنید به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارتند از :

ژنتیک

فاکتورهای محیطی

سن

سطح تناسب اندام

وزن

از میان این فاکتورها، وزن و سطح تناسب اندام تاثیر بیشتری بر روی مقدار عرق کردن در طول تمرینات ورزشی دارد. در وزن های بالاتر، بدن شما برای عملکرد خود به انرژی بیشتری نیاز دارد. همین امر موجب می شود فرد بیشتر عرق کند. عرق کردن سریع به این معناست که بدن شما می تواند سریع تر خود را خنک سازد. این موضوع به شما اجازه می دهد در سرعت های زیاد، زمان بیشتری را به ورزش خود اختصاص دهید.

 

چگونه بی خطر کالری بسوزانیم؟

برای کاهش وزن باید کالری که می سوزانید از آنچه دریافت می کنید بیشتر باشد. 3.500 کالری برابر است با حدود نیم کیلو چربی. بنابراین برای کاهش نیم کیلوگرم باید 3.500 کالری کمتر از آنچه مصرف می کنید بسوزانید.

بهترین راه رسیدن به وزنی سالم این است که سبک زندگی فعال را در پیش بگیرید. برنامه غذایی سالم را اجرا کنید که بیشتر از غذاهای کامل تشکیل شده باشد و مرتب ورزش کنید ( 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ) اینها بهترین و ایمن ترین راه ها برای رسیدن به وزن ایده آل هستند.

برای سوزاندن کالری این غذاها چقدر باید ورزش کرد؟

سوزاندن کالری با طناب زدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ