بازی هایی که خلاقیت کودکتان را برمی انگیزد!

atoosamirzavandi
هنگامی که کودکان بازی می کنند یاد می گیرند از فکرشان استفاده کنند. بازی به کودکان کمک می کند که احساس بهتری داشته باشند.

بازی کودکان تنها راه برای نشان دادن آنچه درون ذهن آن ها می گذرد، است. کودکان با بازی کردن خود را بروز می دهند پس توجه و اهمیت به این مورد بسیار مهم می باشد. در این مقاله توصیه هایی در مورد بازی کردن کودکان ذکر شده است.

 

بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می‌گردد .
بازی مناسب‌ترین راه برای بروز و رشد استعداد او به شمار می‌رود و نقش بازی در رشد خلاقیت کودکانرا نمی شود انکار کرد.
در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک، یعنی : دقت، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و غیره رشد می‌یابند.
علاوه بر اینها برای کودک محرک و انگیزه می شود در جهت کسب تجارب اجتماعی.
هنگامی که کودکان بازی می کنند یاد می گیرند از فکرشان استفاده کنند.
بازی به کودکان کمک می کند که احساس بهتری داشته باشند.
یاد می گیرند که اعمال و حرکتشان را کنترل کنند.
نقاشی،طراحی و موسیقی به کودکان کمک می کند خودشان را ابراز نمایند.

 

بازی های گروهی:

با اینکه بازی ذهنی برای کودکان بصورت تک نفره  یک راه عالی برای پیوند بین والدین و فرزندان است،اما بسیار مهم است که مهارت های اجتماعی کودکان خود را  نیز توسعه دهیم.
جدا از بحث توسعه مهارت های اجتماعی، بازی های گروهی اشتراک گذاری ، همدلی و  توسعه مهارت های ارتباطی را به کودکان آموزش می دهند.
این آغاز راه است که در نهایت به افزایش اعتماد به نفس در کودکان منجر می شود.
در اینجا برخی از بازی ذهنی برای کودکان بصورت گروهی معرفی میشوند که محدود به گروهی از کودکان نوپا نیستند.
اگر شما یک خانواده بزرگ دارید، حتما آنها را با اعضای خانواده خود امتحان کنید!

 

شماره های موسیقی:

یک راه سرگرم کننده برای یادگیری شمارش، همه آنچه نیاز دارید فلش کارتهای اعداد و اشیای مختلف در مقیاس ۱-۱۰ است.
اشیاء را در مقادیر مختلف بطور تصادفی در یک خط مستقیم یا دایره قرار دهید. موسیقی را پخش کنید و از کودک بخواهید که اشیا را بچرخاند.
هنگامی که موسیقی متوقف می شود، یک کارت شماره را بیرون بیاورید و کودک باید شماره درست را پیدا کند و رری آن بایستد.
این بازی یک راه عالی برای یادگیری و شناسایی اعداد است.. اعداد نیز می توانند با  فلش کارت حروف الفبا نیز جایگزین شوند.

 

زبان جدید:
آیا میدانستید که اگر فرزند شما به  ۲ یا بیشتر زبان مختلف بتواند صحبت می کند (به غیر از فارسی)، احتمال بیشتری دارد که در تلفظ و دستور زبان هم بهتر باشد، زیرا او می تواند الگوهای بهتر را درک کند که باعث می شود او قوانین زبان را درک و به یاد داشته باشد.
یک کودک تا ۶ سالگی بهترین یادگیرنده و ناظر است.
او هر ثانیه از محیط اطراف خود می آموزد.
یاد دادن زبان های مختلف به او، توانایی هایش را برای یادگیری چیزهای جدید در طول زندگی افزایش می دهد.
بنابراین باعث میشود هر دو سمت راست و چپ مغز  به طور یکسان فعال شوند  و چنین بچه هایی یادگیری و درک بهتری نسبت به دیگران دارند.
تدریس زبان های مختلف یکی از بهترین راههای تقویت ذهن و مغز تا سن ۵ سالگی است و همچنین بعنوان یک بازی ذهنی برای کودکان در این سنین مناسب است.

 

اثرانگشت: شناخت ویژگی­ها و درک تفاوت ­های انسان ها

وسایل مورد نیاز: کاغذ یا مقوای سفید، استامپ، ذره بین

برای انجام این بازی از کودک بخواهید تا ابتدا انگشتان خود را در استامپ زده و بر روی کاغذ نقش کند. سپس از او بخواهید اثری از کف دست خود بر کاغذ بگذارد، سپس دست کودک را بشویید. در مرحله­ ی بعد از کودک بخواهید تا اثر انگشت همه­ ی اعضای خانواده را بر روی کاغذ یا مقواهای دیگر ثبت کند. ابتدا از کودک بخواهید با نگاه کردن به ظاهر اثرات انگشت، تفاوت­ های میان آنها را بیان کند. مثلا کدام بزرگتر یا کدام کوچکتر است. سپس با ذره بین به بررسی خطوط در اثر انگشت­ ها بپردازید و برای کودک توضیح دهید و با ذره بین به او نشان دهید که هرکس اثر انگشت متفاوتی دارد و خطوط انگشتان هر کس با دیگری متفاوت است، بر همین یافته­ ها توضیحات خود را ادامه دهید که همانطور که اثر انگشت انسان ها با هم فرق دارد، اندام، چهره، رنگ پوست، توانایی ها و استعدادهای هر انسانی با دیگری متفاوت است و لذا همه انسان ها قابل احترام هستند. به او بگویید که هر انسانی منحصربه فرد است. کودک را نیز در این گفتگو مشارکت دهید و از او بخواهید تفاوت­ های خود و دوستانش را بازگو کند. این بازی نه تنها به کودک در درک تفاوتها کمک می­ کند، بلکه تعامل و ارتباط کلامی شما را با کودک افزایش می ­دهد و هر چه کودک بیشتر به گفتگو وادار و در آن مشارکت کند، در رشد توانایی کلامی او نیز موثر خواهد بود.

 

نمایش تغییر خُلق و حالات چهره : پرورش توانایی درک و تشخیص حالات عاطفی

وسایل مورد نیاز:چند مقوا یا کاغذ و ماژیک

در این بازی کودک شما با انواع حالات مربوط به خلق و خوی انسانی آشنا شده و توانایی درک کودک رشد یافته و پرورش می­ یابد. براین بازی در مرحله اول شما با ماژیک حالات مختلف مانند خنده، گریه، غم، خشم، خجالت، نگرانی، خستگی و را بر روی هر کاغذ یا مقوا بکشید و از کودک بخواهید درباره ­ی آن حالت برای شما توضیح دهد. وقتی کودک با این حالات آشنا شد، در مرحله بعد شما در چهره تان این حالات را را به کودک نشان داده و از او بخواهید حالت شما را حدس بزند و دلیل احتمالی آن حالت عاطفی نیز برای شما بازگو کند. مثلا اگر خوشحالید، دلیل آن چه چیزی می­ تواند باشد. در مرحله­ ی آخر از کودک بخواهید تا این حالات را برای شما گرفته و شما نوع حالات را حدس بزنید. این بازی علاوه بر افزایش درک کودکان با حالات عاطفی می­ تواند توانایی تعاملی و ارتباط شما را با کودک افزایش دهد.

 افزایش خلاقیت کودکان با بازی آبی

بازی چه نقشی در زشد کودک دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ