بهترین تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان خون

سرطان خون شایع ترین نوع سرطان در میان کودکان است و در کشورهای توسعه یافته بیشتر اتفاق می افتد.

سرطان خون معمولاً از مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی که به صورت کامل تشکیل نشده‌اند، می‌گردد. نشانه‌های این بیماری شامل مشکلات خونریزی و کبودشدگی، احساس خستگی شدید، تب و خطر افزایش عفونت می‌شود. این نشانه‌ها به دلیل نبود سلول‌های خونی طبیعی ایجاد می‌شوند. 

همواره در کنترل و بهبود انواع سرطان، تغذیه نقش بسیار موثری را ایفا می کند. در رابطه با درمان سرطان خون نیز تغذیه از نقش بسیار مهمی برخوردار است که در این مطلب به اهمیت آن می پردازیم.

نقش تغذیه در سرطان خون

بدنبال تشخیص سرطان خون، رژیم غذایی و تغذیه ممکن است اولین چیزی باشد که به فکر شما می رسد با این حال خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما برای سلامت کلی شما را باشد نگه داشتن یک وزن سالم کمک خواهد کرد که شما احساس بهتر، حفظ و یا به دست آوردن مجدد توانایی خود و انرژی بیشتری داشته باشید.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید. متخصص تغذیه با دیگر اعضای تیم مراقبت از شما از جمله  متخصص گوارش و پزشک نروپاتی روی درمان طبیعی شما کار می کنند در طول درمان آنها از مکمل و درمان های دیگر برای حمایت از هضم و تغذیه مطلوب توصیه هایی دارند و به شما در مدیریت عوارض جانبی کمک می کنند.

برای بیماران مبتلا به سرطان خون که تحت پیوند سلول های بنیادی هستند تغذیه نقش اساسی ایفا می کند پس از پیوند، تعداد سلول خون شما از جمله سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت کاهش پیدا می کنند و شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می کنند پایبندی به ایمنی مواد غذایی در این زمان مهم است برای یک دوره از زمان پس از پیوند، طرح درمان تغذیه شما ممکن است شامل یک رژیم غذایی برای نوتروپنی باشد توصیه های رژیم غذایی ممکن است اجتناب از خام یا غذاهای نپخته (به عنوان مثال، گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ، سبزیجات و یا میوه با پوست) و یا محصولات لبنی غیر پاستوریزه باشد. 

رژیم غذایی مناسب بیماران مبتلا به سرطان خون

یک بیمار سرطانی باید از رژیمی پیروی کند که در آن تمام گروه های غذایی وجود دارند.

این بیماران باید از وعده های غذایی کم حجم استفاده نمایند، ولی تعداد وعده های غذایی آن ها باید به بیشتر از 6 وعده در روز برسد.
به علت اثرات مخربی که بیماری لوسمی بر روی بدن دارد و همه بدن را تحت الشعاع خود قرار می دهد، داشتن یک تغذیه صحیح و اجرای یک برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است.

کالری

برای دریافت کالری اضافه، می توان از غذاهای پُرکالری مانند مثل معجون های مختلف، استفاده نمود.

پروتئین

پروتئین نیز برای تقویت این بیماران حائز اهمیت است. پروتئین را می توان از غذاهایی چون گوشت قرمز لُخم، مرغ و ماهی به دست آورد.

آب

دریافت آب برای این بیماران، به منظور مقابله با کم آبی بدن مهم است، زیرا در نتیجه درمان هایی چون شیمی درمانی و رادیوتراپی، بدن این بیماران آب از دست می دهد.

مصرف مقدار کافی آب و مایعات برای مقابله با یبوست، بی حالی و رخوت که در این بیماران شایع است، کمک کننده می باشد.

آفت کش ها به نظر می رسد خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهند.

یک رژیم غذایی متعادل چیست؟

بعضی چیزها مانند قرار گرفتن به مقدار زیادی در معرض تابش و مواد شیمیایی خاص در محل کار، مانند بنزن ممکن است خطر ابتلا به لوسمی را افزایش دهد.

یک رژیم غذایی متعادل مقدار مناسبی از مواد مغذی به بدن شما می رساند میزان مواد مغذی مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد یک ایده این است که رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد.

یک رژیم غذایی متعادل با خوردن مقدار صحیح از هفت مواد مغذی به شما انرژی کافی را برای فعالیت روزانه می دهد هفت مواد مغذی عبارتند از:

  • پروتئین
  • کربوهیدرات ها
  • چربی
  • فیبر
  • مواد معدنی
  • ویتامین ها
  • آب
  • میوه و سبزیجات
  • نشاسته، غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی
  • غذاهای با پروتئین بالا مانند گوشت، مرغ، ماهی، آجیل، تخم مرغ و حبوبات مثل لوبیا و عدس
  • برخی از شیر و فرآورده های لبنی مانند پنیر، ماست و خامه
  • مقدار کمی از مواد غذایی با چربی بالا، نمک و شکر

وقتی که شما درمان را شروع می نمایید مقدار این مواد مغذی مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد برای مثال، اگر یک عارضه جانبی از درمان اسهال است شما ممکن است نیاز به افزایش دریافت فیبر غذایی خود برای مدیریت این مشکل داشته باشید.

ساده ترین علائم سرطان خون را بشناسید

ابتلا به سرطان خون با خوردن این نوع نان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ