کینوا گیاهی معجزه گر که حتی فکرش را هم نمی کردید

آیا با کینوا و خواص بی نظیرش آشنایی دارید؟اگر کینوا را تا به حال نمیشناختید حتما ادامه مطلب را بخوانید

کینوا چیست؟

کینوا از بهترین دانه های گیاهی بوده و به عنوان منبع غنی فیبر و پروتئین شناخته می شود، از این رو در میان پیروان رژیم های گیاهخواری و علاقه مندان به عضله سازی از طرفداران زیادی برخوردار است.

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

کینوا گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است. در دهه اخیر کینوآ به عنوان یکی از «دانه‌های باستانی» و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم در کشورهای غربی شناخته شده است. گیاه کینوا، گیاهی مقاوم به شرایط کم‌آبی و شوری است. میزان برداشت آن در هکتار با توجه به شرایط کشت دو تا شش تن می‌باشد.

خواص کینوا برای سلامتی

کینوا به عنوان پروتئین گیاهی علاوه بر کمک به رشد ارگانیسم بدن، گرما و انرژی بدن را حفظ می‌کند و یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای همه به خصوص برای گیاه‌خواران است و همچنین به علت دارا بودن فیتواستروژن از ایجاد سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کینوا سرشار از پروتئین و یک جایگزین عالی برای برنج محسوب می‌شود. این غله‌ی کامل باعث ایجاد سیری طولانی مدتی می‌شود. در ادامه با مهمترین خواص کینوا آشنا می شویم.

ارزش غذایی کینوا

کینوآ خام و نپخته دارای ۱۳٪ آب، ۶۴٪ کربوهیدرات، ۱۴٪ پروتئین، ۶٪ چربی است. تحقیقات نشان داده است که ۱۰۰ گرم کینوآ خام در روز منبع غنی برای پروتیین، فیبر غذایی، ویتامین ب و مواد مغذی معدنی است.

کینوآ پخته، که معمولاً به این صورت مصرف می‌شود، دارای ۷۲٪ آب، ۲۱٪ کربوهیدرات، ۴٪ پروتئین، ۲٪ چربی است. مواد مغذی کینوآ پس از پختن به صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

۱۰۰ گرم کینوآ پخته ۱۲۰ کالری دارد و منبع غنی منگنز و فسفر است (به ترتیب ۳۰٪ و ۲۰٪ نیاز روزانه) و همچنین شامل کمی فیبر غذایی (۱۰–۱۹٪ نیاز روزانه) و سایر مواد مغذی معدنی از جمله آهن، روی و منیزیم است.

کینوآ گلوتن ندارد و به سادگی هضم می‌شود. به دلیل داشتن مواد غذایی فراوان نسبت به حجم و هضم ساده، ناسا این محصول

کینوا و مشکلات گوارشی

برای کبدهای آسیب‌دیده و شکم‌های نفخ کرده کینوا انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این دانه‌ها در کشورهای آمریکای جنوبی به دانه‌ی طلایی و خاویار گیاهی معروف‌اند. کینوا حاوی فیبرهای غیر محلول در آب می‌باشد که آب را به خود جذب می‌کند. در نتیجه حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده‌ها می‌شود. باید بدانید که حدود یک لیوان از این دانه‌ها حاوی فیبری معادل یک برش نان کامل (سبوس‌دار) می‌باشد. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید بدانید که کینوا همان دانه‌ی مورد نیاز شماست.

 خواص گیاه کینوآ,کینوآ برا لاغری

 برای کبدهای آسیب‌دیده و شکم‌های نفخ کرده کینوا انتخاب فوق‌العاده‌ای است

خواص کینوا برای قلب
پایین آمدن سطح کلسترول خون به معنای داشتن یک قلب سالم است اما کینوا مزایای دیگری نیز برای قلب دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کینوا دارای بسیاری از فلاونوئیدهاست که می‌تواند در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت کننده باشد. علاوه بر این ، کینوا می‌تواند اسیدهای چرب تک غیر اشباعی را برای بدن فراهم کند. این اسیدهای چرب شامل اسید چرب امگا ۲ و آلفا لینولنیک اسید است.

کینوا و خواص ضد پیری
کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

 کینوا برای مقابله با دیابت و فشار خون
کینوا به خاطر نقش آن در مدیریت دیابت و پرفشاری خون نیز مود مطالعه قرار گرفته است. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله غذاهای دارویی به چاپ رسیده است، دانشمندان برزیلی ۱۰ غلات سنتی را مورد مطالعه قرار دادند تا تاثیر آن‌ها بر روی مدیریت دیابت و پرفشاری خون مشخص گردد.آن‌ها دریافتند که کینوا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام کورستین است و پتانسیل بیشتری برای مدیریت دیابت و پرفشاری خون دارد.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است نشان می‌دهد که «کرستین» موجود در کینوا باعث کنترل میزان قند خون می‌شود. به همین دلیل محققان معتقدند که مصرف کینوا به همراه سبزیجات می‌تواند رژیم موثری برای مقابله با دیابت نوع ۲ باشد.

کینوآ،  چاق کننده نیست بلکه عکس این موضوع صحت دارد و خوردن کینوآ باعث لاغری می شود

 تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه

مانند سایر غلات، کینوا هم در رنگ های مختلف وجود دارد. کینوا سفید بیشتر از بقیه در دسترس است و در واقع یک رنگ مایل به زرد دارد که به آن کینوا طلایی هم گفته می شود.

در واقع همه انواع کینوا دانه های یکسانی هستند و تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه از نظر مواد مغذی اندک است.

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه از نظر ارزش غذایی کم است ولی در طعم، بافت و زمان پخت متفاوت هستند.

کینوا سفید ظریف ترین و سبک ترین بافت را دارد و بعد از پخت نرم تر از انواع دیگر کینوا است.

کینوا قرمز که بعد از پخت بیشتر به قهوه ای روشن تبدیل می شود، طعم شیرین تری دارد و بافت آن هنگام جویدن بیشتر حس می شود. کینوا قرمز تا حدودی از نظر طعم و بو شبیه فندق است.

کینوا قرمز برای تهیه سالاد سرد انتخاب بهتری است زیرا شکل خود را بعد از پخت حفظ می کند.

کینوا سیاه عطر و طعم خاکی تری دارد و کمی شیرین مزه تر از کینوا سفید است و رنگ سیاه خود را بعد از پخته شدن حفظ می کند.

با وجود اینکه تفاوت اندکی در عطر و طعم انواع رنگ های کینوا وجود دارد ممکن است بافت و طعم یکی از آنها شما را برای یک غذای خاص بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

دمنوشی به جای قرص آرامبخش!

    

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ