درمان فوری اسهال و استفراغ در کودکان

faateme1366
اسهال و استفراغ در کودکان، در فصل گرما بیش از سایر فصول سال است چرا که گرمای هوا، آلودگی ها و مسمومیت های بیشتر و... همگی در این فصل بیشتر اتفاق می افتند. اگر به دنبال درمان فوری اسهال و استفراغ در کودکان هستید این مطلب مخصوص شماست.

 

دلایل اسهال  و استفراغ در کودکان

به گزارش سایت الودکتر، در کودکان معمولاً ویروس ها موجب اسهال  و استفراغ می شوند. دست های خود را مکرر بشویید؛ زیرا اسهال  ویروسی بسیار مسری است. در صورت ادامه واستفراغ بعد از چند بار تغذیه، احتمال کم شدن آب بدن نوزاد وجود دارد. اسهال  و استفراغ بیماری رایجی است؛ به خصوص در کودکان.استفراغ معمولا بعد از سه روز متوقف می شود. اسهال  معمولا 7-5 روز طول می کشد و بعد از دو هفته متوقف می شود. اسهال  و استفراغ به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

عفونت ویروسی

 مشکلات معده

مسمویت غذایی

مصرف موادغذایی که نسبت به آن آلرژی دارید

اسهال  در اثر عفونت ایجاد می شود و با استفراغ همراه است. مشکل معده بیماری ویروسی است. این بیماری بیشتر در نوزادانی که شیر خشک می خورند رایج است.

 

نکاتی برای درمان اسهال  و استفراغ کودکان

در صورتی که به کودک خود شیر می دهید و او به اسهال  مبتلا شده است، دفعات شیردهی را بیشتر کنید و در صورت تغذیه با پستانک، کودک را با مایعات خوراکیِ بدون نیاز به نسخۀ پزشک که علاوه بر جبران آب از دست رفته، الکترولیت های بدن را نیز دوباره فراهم می آورد، تغذیه کنید. (نوشیدنی های فانتزی مصرف نکنید؛ زیرا دارای سدیم کافی نیستند)

این مایعاتِ جایگزین به صورت ساده یا با طعم های مختلف و بدون نیاز به نسخۀ پزشک در دسترس قرار دارند. نوع سادۀ آن را مصرف کنید، زیرا اغلب نوزادان طعم های گوناگون را دوست ندارند.

در صورت آبکی بودن مدفوع کودک، سعی کنید هر بار او را به نوشیدن چهار اونس محلول فوق وادارید. چنانچه اسهال  کمتر آبکی باشد و دفع مدفوع نوزاد حالت عادی پیدا کند، تغذیه با شیر خشک را ادامه دهید.

گاهی مادران با استفاده از آب برنج یا جو موفق به درمان اسهال  می شوند. (جو با برنج را بسیار نرم بپزید، آبکش کنید و مایع به دست آمده را با پستانک به کودک بدهید، به هر دو فنجان آب، یک چهارم قاشق مربا خوری نمک بیفزایید).

چنانچه کودک خسته و بی رمق به نظر می رسد، میزان ادرار او بسیار کمتر از حالت عادی شده است و گریه هایش اشک چندانی ندارند، ملاج او فرو رفته یا اسهال  او بیش از یک هفته ادامه یافته است، با پزشک خود تماس بگیرید.

چنانچه کودکی که غذای سفت می خورد به اسهال  مبتلا شود؛ رژیم او را موز، برنج، پوره سیب بخارپز و نان تست قرار دهید، تا اسهال  کامل برطرف شود. بر غذاهای نشاسته ای مانند انواع نان، ماکارونی یا پاستا و بیسکویت تمرکز کنید. از آب سیب و آب انگور که موجب شدت یافتن اسهال  می شوند، اجتناب کنید.

    نوزادان شیرخوار باید مطابق قبل شیر بخورند. شیر خشک به نوزاد ندهید زیرا باکتری های موجود در شیشه شیر باعث می شود حال او بدتر شود. با غذای کودک میتلا به اسهال  آشنا باشید.

    اگر فرزند شما غذاهای جامد می خورند اشتهای او را افزایش دهید.

    اگر فرزند شما زیر یک سال است بیشتر به او نوشیدنی بدهید.

    کودکان بزرگ تر باید غذاهای قبلی را مصرف کنند. غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج انتخابی مطلوب است و سوپ نیز باعث افزایش آب بدن می شود.

    بهداشت شخصی را رعایت کنید.

    برای نوزادانی که شیر خشک می خورند از استرلیزه بودن شیشه شیر مطمئن شوید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

– در کودک علائم کم آبی، مانند ادرار نکردن طی یک مدت هشت ساعته مشاهده شود.

– در استفراغ خون وجود داشته باشد.

– به نظر برسد که کودک به شکم دردی مبتلا است که بیش از چهار ساعت طول کشیده است.

استفراغ و تهوع بیش از بیست و چهار ساعت ادامه یافته است.

– کودک واقعاً بیمار به نظر می رسد.

 

اگر اسهال دارید، این 10خوراکی برای شما سم است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ