بهترین راهکار افزایش شیر مادر!

faateme1366
اگر مادر هستید و نوزاد شیرخوار دارید باید به میزان شیر خود تئجه داشته باشید. اگر شیر مادر فرزندتان را سیر نمی کند، این مطلب را بخوانید. بهترین راهکار افزایش شیر مادر را در این مطلب اورده ایم.

 

علائم کاهش شیر مادر

به گزارش سایت الودکتر، در حالی که هیچ راه دقیقی برای بررسی کاهش شیر مادر وجود ندارد، اما علائم و نشانه های خاصی وجود دارند که می توانند در تشخیص وضعیت و مقدار شیر تولید شده در سینه به شما کمک کنند. در صورتیکه دو یا تعداد بیشتری از علائم زیر را مشاهده کردید، نیاز به بررسی دقیق تری دارید:

نوزاد شما در هر دوره از شیردهی، در خوردن شیر کافی مشکل داشته باشد.

 نوزاد شما (از گرسنگی) در هر ساعت یا در هر چند ساعت گریه می کند.

 نوزاد شما تا دو هفته پس از تولد هیچ افزایش وزنی نداشته باشد.

 شما نتوانید صدای بلعیدن شیر را در هنگام شیر خوردن فرزندتان بشنوید.

 شما نتوانید بیرون آمدن شیر از سینه خود را هنگام شیر خوردن فرزندتان احساس کنید.

 نوزاد شما حداقل 4-5 بار در روز پوشک خود را خیس نکند.

 فرزندتان پس از مدت خیلی کوتاهی، سینه شما را از دهانش خارج کند.

 شما نتوانید شیر را هنگام شیر خوردن فرزندتان در کناره دهان او ببینید.

 

آسانترین کار برای افزایش شیر مادر

یکی از آسانترین و راحترین کارها این است که شما بصور منظم به نوزاد خود شیر بدهید. تقریبا هر 2 تا 3 ساعت یکبار بهتر است. هر چه شما بیشتر سینه خود را پمپاژ کنید شیر بیشتری ترشح میشود. زمانی شیر شما بیشتر تولید می شود که نوزادتان کاملا گرسنه باشد. اگر شما خارج از منزل کار میکنید و مجبور هستید شیر خود را برای نوزاد بدوشید هر 15 دقیقه یکبار اینکار را انجام دهید تا شیر بیشتری داشته باشید. دوشیدن همزمان هر دوسینه باعث ترشح بیشتر شیر از دو سینه میشود. در یک مطالعه انجام شده، نشان دادند که مادرانی که حداقل 8 بار در روز و یا در 100 دقیقه در 24 ساعت شبانه روز شیر خود را خالی میکندد. دارای محدوده طبیعی داشتن شیر هستند.

 

افزایش شیر مادر با تغییر سبک زندگی

تا آنجایی که می توانید آب بخورید و از بی آب ماندن بدن جدا بپرهیزید. آب، شیر، آبمیوه نوشیدنی های خوبی در دوران شیردهی هستند اما مواد کافیین دار مانند قهوه را استفاده نکنید. تنها زمانی که احساس تشنگی می کنید آب ننوشید زیرا در زمان های دیگر هم حتی اگر احساسش را ندارید باید بطور منظم آب بنوشید. خود نوشیدن آب باعث ترشح بیشتر شیر در سینه های شما می شود. رژیم غذایی متعادل داشته باشید ( یک نمونه رژیم غذایی پس از زایمان). در برنامه غذایی خود غذاهایی مانند میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات بصورت روزانه مصرف شود.  از مصرف مواد نفاخ بپرهیزید. ورزش را فراموش نکنید. خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر را بخورید. سیگار و هرآنچه را که دود دارد پرهیز کنید . استراحت کنید زیرا شیر دادن باعث مصرف انرژی می شود. برخی از داروها با شیر دادن شما تداخل دارد آنها را بشناسید و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

مکمل هایی که شیر مادر را افزایش می دهد

از استفاده سر خود مکمل ها بپرهیزید. قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. برخی از ترکیبات چاهای گیاهی و یا رازیانه ممکن است برای کودک مضر باشد. یکی از مکمل های مفید برای مادران که شیر را زیاد میکند شنبلیله هست که در هر سنی قابل استفاده است. معمولا مادران برای افزایش شیر 3 بار در روز وقت صبحانه، ناهار و یا شام این مکمل را مصرف میکنند. برای مادران باردار و کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف میکنند، ممنوع است. قبل از مصرف این مکمل با پزشک تغذیه خود مشورت کنید.

 

نکاتی برای افزایش شیر مادر

به مادران شیرده توصیه می‌شود مقدار مایعات دریافتی خود را افزایش دهند. افزایش مصرف آب‌میوه های تازه و مصرف میوه و سبزی‌های تازه به افرایش تولید شیر کمک زیادی می‌کند.

 قرار گرفتن کمتر مادر در محیط پر استرس یکی از ضروریات دوران شیردهی می‌باشد. متخصصان به مادران شیرده توصیه می‌کنند موقع استرس و یا عصبانیت، به نوزاد خود شیر ندهند، زیرا مواد سمی موجود در خون بالا رفته و وارد شیر مادر می‌شوند و نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

استراحت کردن به مقدار کافی به مادران شیرده توصیه می‌شود. بدن مادر پس از هر بار شیردهی، مقدار زیادی انرژی از دست می‌دهد. این انرژی از طریق تغذیه مناسب و استراحت کافی قابل برگشت به بدن خواهد بود.

مادران شیرده حداقل ۵۰۰ کالری بیشتر از حالت عادی در روز نیاز دارند. اگر کمتر از این مقدار کالری دریافت شود، میزان شیر تولید شده در مادر نیز کمتر خواهد بود. متأسفانه برخی مادران پس از زایمان، رژیم‌های سخت لاغری می‌گیرند و در نتیجه شیرشان کم می‌شود.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ