اضطراب های شغلی و راه های درمان آن

اگر در شغل خود احساس اضطراب میکنید حتما ادامه این مطلب را بخوانید

استرس های شغلی

آیا زیر بار انواع استرس شغلی هستید؟ اگر این چنین است باید بدانید که شما تنها نیستید. طبق تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام در رابطه با استرس شغلی، تقریبا ۴۰ درصد از بزرگسالان اینگونه مطرح کرده‌اند که استرس باعث شده است شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانند. از آن‌جایی‌که هیچ‌کس یک شغل کاملا عاری از استرس ندارد، پس اجتناب از استرس شغلی امری دشوار است.

اگر زیر بار استرس شغلی زیادی در محل کارتان هستید، می‌توانید از برخی راه‌ها برای مقابله با آن‌ها و بهره‌ورتر شدن‌تان استفاده کنید. اگر بتوانید نوع استرسی که زیر بار آن قرار دارید و منبع آن را شناسایی کنید، می‌توانید در مسیر از میان برداشتن فشار روانی بر خودتان گام بردارید. در ادامه ۱۰ رایج ترین انواع استرس شغلی را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین پس از مطرح کردن انواع استرس شغلی ، پیشنهاداتی نیز برای کنترل کردن استرس و راه های مقابله با تنش و اضطراب و استرس در محل کار در اختیارتان قرار می‌دهیم.

۱. فرسودگی شغلی

نسبت به این قضیه آگاه هستید که وقتی از لحاظ فیزیکی و عاطفی در محل کار دچار کلافگی می‌شوید، و مرتب احساس می‌کنید عملکردتان به میزان استاندارد مشخص شده نمی‌رسد، از فرسودگی شغلی رنج می‌برید. یکی از منابع فرسودگی شغلی زمانی است که رئیس کار زیادی به شما محول کند ولی، علیرغم عملکرد یا تلاش شما، مرتبا از شما انتقاد کند. فرقی نمی‌کند چه کاری انجام می‌دهید، هرگز کارتان خوب نیست.

همچنین یکی دیگر از منابع فرسودگی شغلی زمانی است که برای انجام کار محول شده به شما منابع کافی در اختیارتان قرار نگرفته باشد. فقدان تشویق، منابع یا هر دو ممکن است باعث کلافگی شود. به استناد کلینیک مایو، برخی نشانه‌های خستگی عبارتند از بی اعتماد و بدبین شدن به دیگران یا انتقاد کردن در محل کار، کمبود انرژی برای بهره‌ور بودن، و زودرنج یا بی‌طاقت شدن در مواجهه با همکاران و مراجعه کنندگان.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

شما می‌توانید از طریق صحبت کردن با سرپرست‌تان حس فرسودگی شغلی را بکاهید. در مورد این‌که چرا حس می‌کنید ناعادلانه مورد انتقاد قرار می‌گیرید صحبت کنید، یا این‌که منابع مظاعف مورد نیازتان را برای انجام وظیفه شغلی‌تان عنوان کنید. موضوع هرچه که باشد، تا زمانی که لب نگشایید و صحبت نکنید هیچ چیز درست نمی‌شود. همچنین می‌توانید با بخش منابع انسانی سازمان‌تان صحبت کنید و بررسی کنید آیا برنامه کمکی برای کارکنان وجود دارد که در مدیریت مؤثرتر استرس به شما کمک کند.
۲.  استرس حاد

انواع استرس شغلی, استرس حاد

بسیاری از شاغلین در برهه‌هایی از زمان به این نوع استرس دچار می‌شوند. این استرس زودگذر است و در نتیجه‌ی شرایط نامساعد مختلف ایجاد می‌شود. زمانی‌که شرایط نامساعد پشت سر گذاشته شوند، استرس ناشی از آن نیز از بین می‌رود. به عنوان مثال، ممکن است در روزها یا ساعات پایانی مهلت زمانی انجام یک کار بزرگ دچار استرس حاد شوید، ولی وقتی کارتان را به موقع تحویل می‌دهید، احساس راحتی می‌کنید.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

به استناد انجمن روانشناسی امریکا، اگر از انقباض عضلانی، سوء هاضمه، یا تپش قلب رنج می‌برید، احتمالا به استرس حاد دچار شده‌اید. ناامید نشوید. شما می‌توانید با انجام تمرینات آرامش‌بخش، مانند نفس عمیق و مراقبه، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، یا یک استراحت کوتاه برای صرف یک میان وعده، نشانه‌های استرس حاد را مدیریت کنید. پیشنهاد ما این است که از جای‌تان بلند شوید و به مکان دیگری بروید تا به‌صورت موقتی هم که شده، از منبع استرس دور شوید و بر چیز دیگری تمرکز کنید.

۳. استرس مبتنی بر ترس

ممکن است به دلیل وجود یک رئیس سمی، در محل کار دچار استرس شوید. یا حتی ممکن است از ترس از دست دادن شغل‌تان دچار استرس شوید. وقتی رئیس‌تان از شما خوشش نیاید، کار کردن بسیار دشوار و ناخوشایند می‌شود. با بررسی یک به یک ترس‌های مبتنی بر محل کارتان با سرپرست واحدتان، این ترس‌ها را ازبین ببرید. شما می‌توانید از این زمان برای صحبت کردن درباره انتظارات شغلی‌تان استفاده کنید و عملکرد گذشته‌تان را بررسی کنید. ارتباطات کلید موفقیت است. اگر نگران از دست دادن شغل‌تان هستید، هرچه در توان دارید انجام دهید تا سطح مهارت‌های‌تان را آن‌قدر ارتقا دهید تا در صورت لزوم برای جستجوی شغل جدید آماده باشید.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

برخی نشانه‌های استرس مرتبط با ترس عبارتند از اضطراب یا آشفتگی. به گزارش متخصصان مرکز اضطراب، این مورد را می‌توان مستقیما به خطر یا احتمال خطر، عصبی بودن، یا حس وحشت یا دلهره مرتبط دانست. هر چه از رخ دادن چیزی بیشتر بترسید، استرس‌تان بیشتر خواهد شد.

فعال باشید و درباره نگرانی‌های کاری‌تان با رئیس‌تان صحبت کنید، همچنین، خودتان را برای جستجوی شغلی آماده کنید، به این ترتیب می‌توانید برخی ترس‌های‌تان را کم کنید. با عوامل استرس‌زای‌تان مقابله کنید تا کنترل شرایط را مجددا به‌دست بگیرید.

۴. بیش از حد کار کردن

انواع استرس شغلی, بیش از حد کار کردن

بیش از حد کار کردن ممکن است به‌خاطر تمایلات اعتیاد به پرکاری در فرد به‌صورت خودتحمیلی ایجاد شود. همچنین ممکن است در کارمندی ایجاد شود که انبوهی از وظایف شغلی را با انتظارات و / یا مهلت‌های زمانی غیرواقع‌بینانه برعهده می‌گیرد. اگر خودتا دلیل بیش از حد کار کردن‌تان هستید، مهم است زمان مناسب برای استراحت و بازیابی توان‌تان را بشناسید.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

آخرین باری که به تعطیلات رفتید کی بود؟ اگر در استفاده از فرصت تعطیلات‌تان تردید می‌کنید، تنها نیستید. طبق گزارش نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه تعاملی هریس و گلسدور، تنها ۲۵ درصد از امریکایی‌ها از تمام زمان تعطیلات‌شان استفاده می‌کنند. متأسفانه، در میان کسانی که تصمیم می‌گیرند از تعطیلات‌شان استفاده کنند، ۶۱ درصد زمانی‌که در تعطیلات به‌سر می‌برند نیز به کار مشغول هستند. به خودتان و بدن‌تان لطف کنید و چند روز تعطیل کنیدو مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از تعطیلات به کاهش نرخ بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

همچنین برای بهبود استرس ناشی از کار زیاد می‌توانید با سرپرست‌تان صحبت کنید. ببینید آیا امکان تعدیل وظایف روزانه‌تان وجود دارد. شاید یک کارمند دیگر بتواند در انجام حجم اضافی کارهای‌تان به شما کمک کند.

۵. استرس جستجوی شغلی

جستجوی یک شغل جدید، یکی از پراسترس‌ترین رویدادها است. اعصاب خردکن‌ترین بخش این فرآیند زماین است که به مصاحبه فراخوانده می‌شوید. حتی اگر مشکل چندانی بااسترس و اضطراب نداشته باشید باز هم این شرایط عرق شما را درمی‌آورد و نگران نتیجه‌ی مصاحبه خواهید شد.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

جیمز پن، روانشناس، در بلاگ خود، برخی نشانه‌های استرس جستجوی شغلی و اضطراب ناشی از آن را حس عصبی بودن، تپش قلب شدید، و تعریق عنوان می‌کند. غلبه بر استرس مرتبط با جستجوی شغلی با تحقیق و یافتن پرسش‌های مصاحبه‌ی شغلی امکان‌پذیر است. به این‌ترتیب اعتماد به‌نفس‌تان بالاتر می‌رود.

۶. استرس شغل جدید

انواع استرس شغلی, استرس شغل جدید

تازه وارد بودن در محل کار ممکن است باعث شود هر شخصی روی اعصاب‌تان راه برود. باید مراقب حرف زدن‌تان، کارکردن‌تان، و حتی نحوه لباس پوشیدن‌تان باشید.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

شما می‌توانید با تلاش برای شناختن سرپرست و همکاران‌تان این استرس را بهبود ببخشید. همیشه تلاش کنید به دیگران کمک کنید. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که محبوب بودن در میان همکاران می‌تواند به موفقیت شغلی کمک کند.

۷. استرس مناقشات در محل کار

قلدری و شایعه از جمله مناقشات محل کار هستند که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید. اگر به‌خاطر وجود یک همکار دردسرساز، خسته و کلافه شده‌اید، مسائل را ابتدا با او مطرح کنید. بااین‌حال، پس از تلاش‌های ناموفق برای مدیریت موضوعات، بهترین کار این است که به رئیس‌تان، مدیر منابع انسانی، یا هردو، مراجعه کنید و مسائل را با آن‌ها درمیان بگذارید. دلیلی ندارد در سکوت رنج ببرید.

۸. استرس زمانی

دکتر کارل آلبرشت، مشاور مدیریت و سخنران کنفرانس‌ها، فهرستی از عوامل استرس‌زای محیط کار را در کتاب خود “استرس و مدیر” تهیه کرده است. استرس زمانی نیز در میان عوامل استرس‌زای موجود در این کتاب وجود دارد. استرس زمانی موقعی ایجاد می‌شود که احساس می‌کنید زمان به نفع شما نیست. اگر در محیطی کار می‌کنید که هرگز زمان کافی برای انجام کارها و به اتمام رساندن وظایف‌تان در اختیار ندارید، و نگران برآوردن انتظاراتی هستید که از شما می رود، می‌توانید با استفاده از مهارت‌های مدیریت زمان، این استرس را کنترل کنید. همچنین می‌توانید امکان واگذاری برخی مسئولیت‌های‌تان را به همکاران بررسی کنید.

۹. استرس پیش‌بینی

در کتاب آلبرشت به این نوع از استرس نیز پرداخته شده است. استرس پیش‌بینی به نگرانی نسبت به آینده مرتبط است. استرس پیش بینی ممکن است به‌خاطر یک رویداد خاص، مانند بازبینی عملکرد یا ارائه‌ی شرکت، ایجاد شده باشد. با آماده شدن برای بازبینی‌ها یا ارائه‌ها پیش از زمان تعیین شده می‌توانید این نوع استرس را کنترل و مدیریت کنید. اسنادتان را گردآوری کنید، آن چه قرار است عنوان کنید را تمرین کنید، و تصویر موفقی از خودتان بسازید.

۱۰. استرس مواجه شدن با دیگران

آلبرشت درباره‌ی این نوع از استرس نیز صحبت کرده است. استرس مواجه شدن با دیگران زمانی ایجاد می‌شود که نسبت به تعامل با یک فرد یا گروه خاصی از افراد احساس نگرانی و اضظراب داشته باشید. به‌عنوان مثال، ممکن است در ملاقات با مدیر عامل اجرایی شرکت‌تان دچار استرس شوید زیرا می‌خواهید تأثیر خوبی روی او بگذارید. یا حتی ممکن است مواجه شدن با همکاری که معمولا تندخو است برای شما دشوار باشد و در شما استرس ایجاد کند.

برای بهبود این نوع از استرس شغلی چه باید کرد؟

با قرار دادن خودتان در شرایط نامطلوب تلاش کنید میزان استرس‌تان را کاهش دهید. هرچه بیشتر در این موقعیت‌ها تمرین کنید، راحت‌تر و با اعتماد به نفس‌تر می‌شوید.

۹ خطر وحشتناک استرس برای بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ