علت اصلی گودی چشم چیست؟

faateme1366
گودی چشم مشکلی است که برخی افراد را درگیر می کند. البته گودی چشم عللی دارد که مهمترین علل گودی چشم را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم.

 

این علل گودی چشم را از یاد نبرید

از دست رفتن حجم یا چربی موجود در گونه ها

از دست رفتن حجم زیر چشم

افتادگی پلک پایین

نازک شدن پوست زیر چشم

برآمدگی چربی زیر چشم

سیگار کشیدن

هیپرپیگمانتاسیون ایجاد شده در اثر نور خورشید و ملاسما

مصرف کافئین، الکل

خواب کم

کمبود آب بدن

کمبود مواد غذایی

حساسیت ها

گرفتگی بینی

شرایط پزشکی

تراکم وریدی رگ های خونی زیر چشم

قرار گرفتن در محیط زیست

وراثت

 

شایع ترین علت گودی چشم

از شایع ترین علت گودی زیر چشم و تیرگی زیر چشم ها می توان به انواع آلرژی ها اشاره کرد. آلرژی انواع گوناگونی دارد و از یک حساسیت ساده به بوی گل، گوجه فرنگی و یا گردن آویز شروع می شود و به آلرژی به پنیسیلین، دود سیگار و هوای آلوده و یا حتی به چهره رئیس اداره ختم می شود. بدیهی است درمان آن، استفاده از یک آنتی هیستامین نیست و تنها باید از ماده حساسیت زا دوری جست. دومین علت شایع کبودی زیر چشم اختلالات خواب است.

 

خانوادگی گودی چشم دارید؟

سیاه شدن و گود افتادن پای چشم همیشه به این دلیل نیست که شب بدی گذرانده و اصلا نخوابیده اید. در بعضی موارد پای وراثت هم در میان است. احتمالا یکی از اعضای خانواده تان هم این مشکل را دارد؛ یعنی سیاهی و گودی دور چشم هایتان را از پدر و مادر و یا از پدربزرگ و مادر بزرگتان به ارث برده اید. در این صورت کار زیادی از دست تان بر نمی آید و یک پزشک متخصص بیشتر می تواند کمک تان کند.

 

گودی چشم و ارتباط آن با احتباس آب

وقتی آب رفته به بافت های بدن بیشتر از آب برگشته به خون باشد، حالت احتباس آب به وجود می‌آید. به همین دلیل بعضی از اعضای بدن متورم شده و به اصطلاح پف می کنند. پوست دور چشم ها هم بسیار نازک تر از دیگر اعضای بدن است و آب میل بیشتری به تجمع در مناطق ظریف تر بدن دارد. به همین دلیل هم پیش می آید که پشت پلک هایتان پف می کند و زیر آنها گودتر دیده می شود. اگر دنبال مجرم می گردید بدانید که مصرف دخانیات و مواد مخدر، مشکلات کلیوی یا کبدی، مصرف بیش از اندازه نمک و قهوه همچنین حساسیت به بعضی از لوازم آرایشی مربوط به چشم ها باعث بروز این مشکل می شود؛ پس برای مقابله با آن از مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی بپرهیزید و سعی کنید میوه و سبزیجات آبدار زیادی میل کنید تا آب زیاد بدنتان از راه ادرار دفع شود.

 

بالا رفتن سن و گودی چشم

گذر عمر باعث می شود پوست صورت پیر شده و آسیب ببیند. پوست دور چشم ها نیز به دلیل نازک تر بودن بیشتر دچار مشکل می شود. در واقع یکی از عوامل رایج سیاهی و گودی دور چشم ها بالارفتن سن است نه بی خوابی و خستگی.

 

می توان از گودی چشم پیشگیری کرد؟

چند روش ساده برای کاهش گودی زیر چشم وجود دارد. گاهی اوقات مشکل کوچک یا موقت است. در این صورت روش های ارزان قیمت خانگی مناسب می باشند. استراحت کافی زیرا خواب ناکافی فقط باعث می شود گودی زیر چشم هایتان بیشتر دیده شود. استفاده از کمپرس چای سیاه کیسه ای یا کمپرس سرد که ممکن است اتساع عروق را کاهش دهد. برای کاهش آفتاب سوختگی با استفاده از گرم های ضد آفتاب پوست خود را در برابر نور خورشید حفظ کنید. کاهش ارتفاع سر در خواب از تخلیه مایعات در اطراف چشم پیشگیری می کند. از کشیدن سیگار خودداری کنید اگر قبلا سیگار می کشیدید وقت آن رسیده است تا آن را ترک کنید. استفاده از دارو برای رفع گرفتگی بینی مثل اسپری نمک یا محلول آب نمک به پبشگیری از خشک شدن آب در رگ های خونی کمک می کند. اطراف چشم ها را نمالید آن تنها شرایط را بدتر می کند.

چند ترفند محرمانه و قدیمی برای درمان سیاهی دور چشم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ