کنترل بیماری‌های غیر واگیر با طب سنتی

اصلاح سبک زندگی را از اقدامات بزرگی دانست که طب سنتی توانایی انجام آن را دارد و می‌تواند پرچمدار کنترل بیماری‌های غیر واگیر باشد.

دکتر محمد آقاجانی در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشکده طب سنتی این دانشگاه، با اشاره به اینکه طب سنتی، سبک دیگری از طبابت بوده و نگاه متفاوتی نسبت به طب رایج و تفاوت‌های بسیاری با دیگر رشته‌های این طب دارد، گفت: با وجود اقدامات بسیاری که برای تعریف جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور انجام شده، هنوز جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه خاستگاه این سبک متفاوت طبابت، دانشگاه و دانشکده است، افزود: نباید انتظار تعریف جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور را از ستاد وزارت بهداشت داشت و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های طب سنتی باید در تعریف این جایگاه و حل مشکلات ارائه خدمات در این حوزه تلاش کرده و به فکر چاره باشند.

آقاجانی انجام اقدامات مشترک پژوهشی و درمانی طب سنتی و طب رایج را یکی از راه‌های مهم برای تعریف جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور و موفقیت آن در این مسیر دانست و تاکید کرد: طب سنتی در بسیاری از حوزه‌های بیماری، حرفی برای گفتن دارد، ولی باید در کنار طب رایج پیش رود و متخصصان هر دو حوزه با هم در کلینیک‌ها حضور داشته و به بیماران پروتکل مشترک ارائه دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه طب سنتی می‌تواند پرچمدار کنترل بیماری‌های غیر واگیر باشد، اظهار داشت: با توجه به زندگی ماشینی و نوع هیجانات امروزه، لزوم اصلاح سبک زندگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این موضوع یکی از اقدامات بزرگی است که طب سنتی توانایی انجام آن را دارد.

آقاجانی افزود: اگر نتوانیم در مسیر تعریف جایگاه طب سنتی موفق شویم و پاسخگوی نیازهای مردم باشیم، بازار منتظر نمی‌ماند و این خلاء توسط افراد بسیاری که در حال حاضر نیز با عناوین مختلف به سودجویی و سوداگری در این حوزه مشغول هستند، پر شده و اقدامات آنها به این رشته نیز تسری مییابد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وی با اشاره به اوضاع فعلی کشور و مشکلات اقتصادی موجود، تاکید کرد: در فشار اقتصادی کنونی جامعه که بخش اعظم آن به حوزه سلامت تحمیل می‌شود، این فرصت برای طب سنتی وجود دارد تا توانایی پوشش حوزه‌هایی را با روش‌های جایگزین خود نشان دهد. داروهایی که عوارض بسیاری دارند در طب رایج استفاده می‌شوند که می‌توان برخی داروهای طب سنتی ارزان‌قیمت و کم‌عارضه‌تر را جایگزین آنها کرد.

راه کارهای ساده طب سنتی برای صدا دادن زانو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ