خواص آلوئه ورا برای درمان بیماری‌ها

mahdie.mohtashami
آلوئه ورا فواید بیشمار زیادی دارد در این مقاله خواص آلوئه ورا برای درمان بیماری‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

 تسکین راش و ناراحتی‌های پوستی

گزارش‌های متعددی از تأثیر استفاده‌ی موضعی آلوئه ورا در بهبود عارضه‌های پوستی مانند پسوریازیس (صدفک)، اگزما، موکوزیت دهان، زخم پای دیابتی و درمان سوختگی‌ها خبر می‌دهند. اولین مطالعه روی خواص آلوئه ورا در سال ۱۹۳۵ صورت گرفت. نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد عصاره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث بهبود سریع خارش و سوختگی ناشی از درماتیت تشعشعی شود.

در سال ۱۹۹۶ گروه فیزیولوژی بالینی سوئد مطالعاتی روی ۶۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس مزمن انجام داد. دسته‌ای از بیماران به کمک کرم دارونما (پلاسیبو) و دسته‌ای دیگر به کمک کرم آلوئه ورا تحت درمان قرار گرفتند. در نهایت درصد درمان به کمک آلوئه ورا ۸۳درصد و با کرم دارونما تنها ۷درصد بود. همچنین در طول ۱۲ ماه پس از درمان هیچ موردی از بازگشت این عارضه گزارش نشد.

در سال ۲۰۰۹ مطالعات سازمان‌دهی‌شده و گسترده‌ای روی تأثیرات آلوئه ورا بر مشکلات پوستی صورت گرفت. نتیجه‌ی این مطالعات نشان داد مصرف خوراکی آلوئه ورا در موش‌ها در بهبود زخم‌ها، کاهش اندازه‌ی پاپیلوما (تومور خوش‌خیم در بافت اپیتلیال) و کاهش ۹۰درصدی انتشار تومورها به کبد، طحال و مغز اسخوان مؤثر است. این مطالعات نقش آلوئه ورا در درمان تبخال دستگاه تناسلی، پسوریازیس، اگزما، یخ‌زدگی، سوختگی و التهاب را نیز اثبات می‌کرد. همچنین آلوئه ورا می‌تواند به‌عنوان یک ماده‌ی ضدمیکروبی و ضدقارچی بی‌خطر مورد استفاده قرار بگیرد. 

درمان سوختگی‌ها

با توجه به خطر تشعشعات تسلیحات هسته‌ای، دولت ایالات متحده تحقیقاتی را روی تأثیر آلوئه ورا در درمان سوختگی‌های دمایی و تشعشعاتی انجام داد. این تحقیقات نشان می‌داد ژل آلوئه ورا باعث محافظت پوست در مقابل تشعشعات می‌شود.

در سال ۱۹۵۹ میلادی سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأثیر پماد آلوئه ورا را در درمان سوختگی‌های پوستی تأیید کرد. مصرف ژل آلوئه ورا در محل سوختگی با سرکوب تحریکات پرتو فرابنفش، سرعت بهبود سوختگی را افزایش می‌دهد.

درمان تبخال

در صورت بروز تبخال روزی چند مرتبه ژل آلوئه ورا را روی محل مورد نظر بمالید. با این کار احساس ناراحتی‌تان کمتر شده و تبخال زودتر درمان می‌شود. از جایی که خوردن آلوئه ورا خطری ندارد، دیگر نیازی نیست که نگران خورده شدن آن هنگام مالیدن به لب‌هایتان شوید. آلوئه ورا خاصیت ضدویروسی و ضدالتهابی دارد و با مالیدن روی تبخال یا سایر زخم‌های دهان روند درمان تسریع می‌شود.

اسیدهای آمینه، ویتامین ب-۱، ب-۲، ب-۶ و ویتامین C موجود در آلوئه ورا نیز در درمان تبخال مؤثرند. به‌عنوان مثال ویتامین ب-۶ مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و باعث تولید پادتن‌هایی می‌شود که به دستگاه ایمنی‌ کمک می‌کنند. 

 مرطوب کردن مو و پوست سر

آلوئه ورا درمانی طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موهاست. آلوئه ورا با داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت و تقویت موهای سر کمک می‌کند. آلوئه ورا به خاطر خواص ضدباکتری و ضدقارچی در کاهش شوره‌ی سر نیز مؤثر است. همچنین آنزیم‌های موجود در ژل آلوئه ورا با زدودن سلول‌های مرده‌ی موجود پوست سر، به رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کند.

آلوئه ورا از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر جلوگیری می‌کند. مصرف بیش از حد شامپوها و نرم‌کننده‌ها می‌تواند موجب آسیب رساندن به مو و التهاب و حساسیت پوست سر شود. افزودن آلوئه ورا به این شامپوها راهی مناسب برای زدودن سر از باکتری‌ها و کاهش ناراحتی‌های پوست سر است.

درمان یبوست

تأثیر شیره‌ی آلوئه ورا به‌عنوان ملین مورد آزمایش‌های دقیقی قرار گرفته است. آنتراکینون‌های موجود در شیره‌ی آلوئه ورا از یبوست جلوگیری می‌کنند. این مواد با افزایش آب روده و ترشح مخاط، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. نتیجه‌ی این انقباضات شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با کیموس است.

در یک آزمایش ۲۸ بزرگسال سالم مورد آزمون قرار گرفتند. در این آزمون اثر آلوئه ورا با یک دارونمای قوی‌تر از فنل فتالئین مقایسه شد. در نتیجه مشاهده شد آلوئه ورا در درمان یبوست تأثیر بیشتری دارد.

 کمک به پیشگیری از بیماری های گوارشی

به خاطر وجود ترکیبات ضدالتهابی و ضدیبوست، آلوئه ورا به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه ورا در هضم غذا، تنظیم اسید، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است.

بر اساس مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی پژوهشی در زمینه‌ی علوم پزشکی منتشر شد، میزان ناراحتی در ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر با مصرف دو وعده (هر وعده ۳۰ میلی‌لیتر) آب آلوئه ورا در روز کاهش یافت. همچنین مصرف آلوئه ورا نفخ شکم شرکت‌کنندگان را کاهش داد، ولی بر سایر ویژگی‌های مدفوع تأثیری نداشت. اگر چه نتایج این مطالعه نشان داد آلوئه ورا برای سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مفید است، برای معرفی آن به‌عنوان درمان مؤثر این بیماری به مطالعات بیشتری نیاز است.

در مطالعات دیگری آلوئه ورا روی تعدادی از موش‌هایی که مشکلات معده و روده داشتند، مورد آزمون قرار گرفت. میزان اسید معده در موش‌هایی که با آلوئه ورا تحت درمان قرار گرفتند، کاهش چشمگیری نشان می‌داد. آلوئه ورا با خاصیت ضدمیکروبی و تسکین‌دهندگی خود در تسکین دردهای زخم معده مؤثر است و به ترمیم سلول‌های پوششی معده کمک می‌کند.

تقویت دستگاه ایمنی

آنزیم‌های موجود در آلوئه ورا پروتئینی را شکسته و آن را به اسیدهای آمینه تبدیل کرده و در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آنزیم برادی‌کیناز موجود در آلوئه ورا به دستگاه ایمنی در نابودی عفونت‌ها کمک می‌کند.

عنصر روی برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است. مصرف آلوئه ورا می‌تواند کمبود روی را جبران کرده و دستگاه ایمنی را تقویت کند. روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت غشای سلولی کمک می‌کند. روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، آلوئه ورا به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. آلوئه ورا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و بدون بروز حساسیت و عوارض جانبی، عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد. 

درمان یبوست با آلوئه ورا

طرز تهیه معجون آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ