با خوردن این گیاهان تری گلیسیرید خون را پایین بیاورید!

atoosamirzavandi
تخم گشنیز گیاهی است که به کاهش و درمان تری گلیسیرید کمک می کند.

تری گلیسیرید نوعی چربی ذخیره ای در بدن است که برای تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار می گیرد اما اگر میزان ذخیره ای آن در بد زیاد از حد باشد برای بدن مضر است. در این مقاله با گیاهانی که به کاهش تری گلیسرید کمک می کنند آشنا شوید.

 

تخم گشنیز

تحقیقات نشان داده است که  گشنیز به کاهش سطح کلسترول ، LDL (کلسترول بد)، تری گلیسیرید کمک می کند . تخم گشنیز همچنین کاهنده قند خون است و میتواند دیابت را کنترل کند. دو قاشق چایخوری از پودر دانه گشنیز را به یک فنجان آب جوش ریخته سپس فشار داده و آب آن را یک یا دو بار در روز بنوشید. همچنین می توانید شیر، شکر، هل  به آن اضافه کنید و به عنوان جایگزینی برای چای روزانه بنوشید.اگر  پودر دانه گشنیز را نداشته باشند،  به سادگی از دانه های گشنیز و یا خشک شده آن پودر درست کنید.

برنج قرمز

برنج  قرمز حاوی ترکیبات شناخته شده به عنوان monacolins که مانع سنتز کلسترول  است و از این رو به پایین آوردن کلسترول کمک میکند. به عبارت ساده،  برنج تخمیر شده در چین برای مقاصد دارویی استفاده می شود. برای کلسترول بالا، 1200 تا حداکثر 2400 میلیگرم از این مکمل یک بار یا دو بار در روز استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که این مکمل غذایی می تواند کلسترول بد را کاهش دهد . با این حال، مراقب باشید  مصرف این مکمل ها در دراز مدت استفاده نکنید

علاوه بر این، برخی از محصولات برنج مخمر قرمز حاوی لووستاتین و مواد شیمیایی دیگر است که ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. بهتر است قبل از شروع مصرف آنها  با پزشک خود مشورت کنید. این مکمل ها در دوران بارداری ، تغذیه با شیر مادر و یا هنگامی که مبتلا به مشکلات کبدی هستید خودداری کنید.

آجیل

گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته، ، و دیگر آجیل ها و دانه ها در کنترل کلسترول بالا مفید هستند زیرا غنی از استرول های گیاهی و فیبر است. ، به ویژه، گردو  برای کاهش سطحکلسترول و تری گلیسرید ها کمک  میکند در مصرف آن زیاده روی نکنید همچنین غلات سبوس دار و دیگر غذاهای فیبر دار هم مصرف کنید همراه با این داروهای خانگی، رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم  را انتخاب کنید. به علاوه، یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین ث 100تا 200 میلی گرم در روز برای کمک به پایین آوردن کلسترول  بسیار خوب است

دارچین

دارچین می تواند به کاهش تری گلیسیرید ها کمک کند. بر طبق تحقیقی که در سال 2003 در مجله درمان دیابت منتشر شد، دارچین میزان قند و چربی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می دهد. مصرف 1 تا 6 گرم دارچین در هر روز به پایین آمدن تری گلیسیریدها و به همان اندازه LDL  کلسترول در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.تاثیر دارچین بر دیابت نوع 2

حدود یک چهارم قاشق چایخوری دارچین  را به جودوسر اضافه کرده و در هنگام صبح مصرف کنید. همچنین می توانید مقداری پودر دارچین را  رویاسموتی ها، سوپها و سالادهای خود پاشیده و میل کنید.

دارچین همچنین بصورت کپسول و مکمل در اکثر داروخانه ها یافت می شود. بعد از مشورت با پزشک می توانید از این مکمل ها استفاده کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز به عنوان ادویه طعم دهنده غذاها  شناخته شده می باشد، و همچنین  بطور طبیعی به پایین آمدن تری گلیسیریدها کمک می کند. فلفل قرمز حاوی نوعی ترکیب آلکالوئیدی به نام  کاپسی سین می باشد که باعث  کاهش تری گلیسیریدها و LDL کلسترول در افراد چاق می شود.  همچنین باعث کاهش وزن نیز می شود.

نصف تا یک قاشق چایخوری فلفل قرمز را داخل یک فنجان آب داغ بریزید. این محلول را 2 بار در روز به مدت چند هفته بیاشامید.

روش دیگر استفاده از مکمل های فلفل قرمز است. با پزشک خود برای انتخاب دوز مصرفی مناسب  و اینکه  با وضعیت شما مطابق باشد،  حتما مشورت کنید.

سیر

سیر یکی از بهترین درمانها برای کاهش میزان تری گلیسیریدها می باشد. مقاله ای که در سال 2006 در مجله تغذیه منتشر شده است بیان کرده که گنجاندن سیر در رژیم غذایی به پایین آمدن میزان تری گلیسیریدها، قند خون و میزان کلسترول کمک می کند. سیر خام دارای تاثیر بیشتری نسبت به سیر پخته در کنترل کردن این سه پارامتر می باشد، زیرا سیر خام  فعالیت پایین آوردندگی چربی دارد.

روزانه 2 تا 3 حبه سیر خام را با معده خالی به مدت 2 تا 3 ماه مصرف کنید. همچنین می توانید سیر تازه را  در تهیه سس سالادتان به عنوان چاشنی بگنجانید.

یا اینکه، بعد از مشورت با پزشک از مکمل های سیر استفاده کنید.

قارچ ری شی

قارچ ری شی به علت دارا بودن مقادیر بالای مواد مفید برای قلب نظیر استرول ها، گانودریک اسیدها، کومارین، مانیتول و پلی ساکاریدها برای سیستم قلبی عروقی بدن سودمند می باشد. گانودریک اسید موجود در قارچ ری شی به پایین آمدن میزان تری گلیسیرید کمک می کند، کلسترول اضافی را از خون بر می دارد، فشار خون را پایین می آورد، چسبندگی پلاکتها را کاهش می دهد و حتی به اصلاح نامنظمی( آریتمی)  ضربان قلب کمک می کند.

برای کاهش تری گلیسیریدها، می توانید عصاره قارچ ری شی را  مصرف کنید. دوز مصرفی مناسب بستگی به فاکتورهایی نظیر سن و  وضعیت سلامت جسمی شما دارد ، بنابراین حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

تری گلیسیرید چیست؟ 

غذاهای مضر برای تری گلیسیرید بالا

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ