خاصیت های جو برای سلامتی و لاغری

atoosamirzavandi
جو به دلیل دارابودن انواع اسیدهای آمینه‌ی ضروری و مقدار بالای فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند.

جو یکی از محبوب ترین غلات ها است که در غذاهای بسیاری قابل استفاده است. همچنین می توان از جو در برنامه های رژیمی به صورت گسترده و متنوع سود برد. در این مقاله با خواص بی نظیر جو آشنا شوید.

 

کمک به کاهش وزن

جو به دلیل دارابودن انواع اسیدهای آمینه‌ی ضروری و مقدار بالای فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند. جو در تنظیم قند خون مؤثر است و از افت‌وخیز شدید قند خون که موجب افزایش ذخیره‌ی چربی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

با اینکه جو نسبت به سایر غلات کالری پایین‌تری دارد، ولی به شما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری سیر بمانید. بنابراین نیازی نیست به‌طور مکرر غذا بخورید.

 

کاهش خطر سرطان‌ها

جو سرشار از «لیگنان» است و از بدن در برابر سرطان سینه و سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها محافظت می‌کند. با کاهش چربی‌های شکمی و رادیکال های آزاد و تثبیت فشار خون، موجب کاهش خطر بروز سرطان ها می‌شود.

سلنیم یک ماده‌ی معدنی بوده که در کمتر غذایی یافت می‌شود. سلنیم به عملکرد آنزیم‌های کبدی و سم زدایی بدن از برخی ترکیبات سرطان‌زا کمک می‌کند. علاوه‌براین سلنیم می‌تواند موجب کاهش التهابات شود. درنتیجه از میزان رشد تومورها کاسته و با افزایش تولید «لنفوسیت تی» (از انواع سلول‌های سیستم ایمنی بدن) موجب واکنش دستگاه ایمنی به عفونت‌ها می‌شود.

فیبر موجود در غذاهای گیاهی خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که «بتاگلوکان» (نوعی فیبر) دستگاه ایمنی را تحریک می‌کند. درنتیجه با سلول‌های سرطانی مبارزه و از تشکیل تومورها جلوگیری می‌کند. البته برای تأیید این ادعا شواهد بیشتری موردنیاز است.

 

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

فیبر، پتاسیم، فولات و ویتامین B۶ موجود در جو و نبود کلسترول همگی به سلامت قلب کمک می‌کنند. جو منبع خوبی از فیبر است و می‌تواند به کاهش کلسترول کامل خون کمک کند. درنتیجه موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

در سال ۲۰۰۷ محققان دریافتند که مصرف جو به‌طور چشمگیری سطح کلسترول سرم و چربی شکم را کاهش می‌دهد. بالابودن این دو، خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

«بتاگلوکان» موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفرا و دفع آنها از بدن، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. دریافت ۳ گرم «بتاگلوکان» در روز می‌تواند کلسترول خون را ۵٪ کاهش بدهد.

 

در یک مطالعه تأثیر مصرف پتاسیم بر مرگ ناشی از بیماری سرخرگ کرونری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می‌داد افزایش مصرف پتاسیم (روزانه ۴۰۶۹ میلی‌گرم به‌جای ۱۰۰۰ میلی‌گرم) احتمال مرگ افراد در اثر بیماری سرخرگ کرونری را ۴۹٪ کاهش می‌دهد.

ویتامین B۶ و فولات که هر دو در جو یافت می‌شوند، از تجمع ترکیبی به‌نام «هموسیستئین» می‌کاهند. تجمع مقدار اضافی «هموسیستئین» در بدن، می‌تواند به رگ‌های خونی صدمه بزند و موجب بروز مشکلات قلبی بشود.

 

کاهش علائم التهاب مفصل

کاهش التهاب مفاصل یکی دیگر از خواص جو است. جو محتوی مس بوده و در کاهش علائم روماتیسم مفصلی مؤثر است. مس رادیکال‌های آزاد را خنثی و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. وجود مس برای اتصال کلاژن و الاستین ضروری است. این دو به انعطاف پذیری استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کنند.

 

سبوس جو دوسر باعث شفافیت پوست می‌شود
سبوس جو دوسر منبع فوق‌العاده‌ی املاح معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B، E، زینک (روی)، منگنز و غیره است که محافظ خاصیت ارتجاعی پوست می‌باشند. این ماده‌ی غذایی به ویژه بهترین منبع ویتامین B2 محسوب می‌شود که تأثیر زیادی روی محافظت از پوست، مو و ناخن‌ها دارد. توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی شفاف و زیبا هر روز صبح‌ها و برای صبحانه 2 قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر را یک لیوان مایعات میل کنید.سبوس جو دوسر از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند

 

محافظت از سیستم ایمنی بدن با خواص جو

ویتامین C موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتغال است. ‏این ویتامین می‌تواند به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا مفید باشد.آهن ‏موجود در آن می‌تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید. ‏این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می‌کند و در توسعه سلول‌ها ضروی است. علاوه بر این، جو ‏حاوی مس است که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دخیل است.

 

جلوگیری از پوکی استخوان با خواص جو  

فسفر و مس موجود در جو می‌تواند سلامت کلی استخوان‌ها را ‏تضمین نماید. محتوای فسفر در جو در درمان و نگهداری از استخوان و دندان ها موثر خواهد بود. ‏اگر به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستید، این ماده می‌تواند به عنوان یک درمان ‏طبیعی محسوب شود. آب جو نیز ۱۱ برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. کلسیم یکی از عناصر ضروری برای محافظت از استخوان‌هاست. منگنز موجود در آن به همراه ویتامینB کار می‌کند و می‌تواند ‏سلامت روده را تضمین نماید. بدن ما برای محافظت طبیعی از استخوان‌ها به منگنز نیاز دارد.

خواص شگفت انگیز جو دو سر 

رژیم جودوسر برای شما که اضافه وزن دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ