تغذیه سالم با روش های آسان و بی دردسر!

faateme1366
رمز داشتن یک زندگی سالم، تغذیه سالم است؛ برای داشتن تغذیه سالم این مطلب را بخوانید.

 

تغذیه طبیعی تر= تغذیه سالم تر

به گزارش سایت الودکتر، تفکر اصلی در مورد تغذیه سالم از اینجا سرچشمه می گیرد که غذاهایی که نزدیک ترین حالت نسبت به حالت طبیعی خود دارند را انتخاب کنید. پس برای داشتن تغذیه سالم به جای غذاهای بسته بندی شده یا یخ زده، غذاهای تازه و ارگانیک را انتخاب کرده و به جای کوفته بوقلون یخ زده به کوفته بوقلمون تازه فکر کنید یا به جای پاستیل هایی که با آبمیوه درست شده اند انگور بخورید. پاداش: هنگامی که از غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، کوکی ها و غذاهای آماده بپرهیزید، از کالری های بالا، قند، نمک و چربی اشباع شده نیز دوری می جویید.

 

برای آغاز تغذیه سالم این نکته را بدانید

برای شروع تغذیه سالم چند تغییر ساده اعمال کنید و به تدریج سایر تغییرات را در برنامه غذایی تان ایجاد کنید. مثلا می توانید با اضافه کردن میوه و سبزیجات بیشتر به وعده های غذایی و میان وعده های تان شروع کنید. اگر اعضای خانواده از طعم و مزه عالی مواد غذایی سالم لذت ببرند، دیگر از حذف مواد غذایی فرآوری شده ناراحت نخواهند شد.

 

میوه و سبزیجات یعنی تغذیه سالم

این مواد غذایی طبیعی، 2 رکن اساسی تغذیه سالم هستند. برخی از کسانی که به خوردن غذاهای سالم معتقدند، می گویند تمام مواد غذایی که استفاده می کنید باید تازه باشند. اما برخی دیگر می گویند بعد از محصولات تازه، محصولات کنسرو شده و یخ زده هم گزینه های خوبی هستند چون به همان اندازه مواد مغذی دارند. فقط باید برچسب پشت آنها را بخوانید تا مطمئن شوید با خوردن آنها بیشتر از میزانی که باید شکر یا نمک دریافت نمی کنید. برای داشتن تغذیه سالم به جای آبمیوه ها که فیبر کمتر و قند بیشتری دارند، میوه تازه را انتخاب کنید. در طی روز بین پنج تا نه وعده میوه و سبزیجات میل کنید.

 

میان وعده هایی برای تغذیه سالم

اگر به دنبال تغذیه سالم هستید، جایگزین کردن میان وعده مورد علاقه کودک شاید برای شروع مناسب نباشد. بهتر است قبل از شروع برنامه جدید چند ماده غذایی سالم پیدا کنید که باب میل کودک باشد.  سپس از شر گزینه های ناسالم خلاص شوید. یک ترفند این است که بگذارید تنقلات بی ارزش تمام شوند و دیگر برای خریدشان اقدام نکنید. به این ترتیب، غذاهای ناسالم یکی پس از دیگری محو شده و باغذاهای سالم و مغذی جایگزین خواهند شد. کمک کردن به بچه ها برای عادت کردن به جایگزین های جدید باعث می شود که سریع تر به برنامه جدید خو بگیرند.  مثلا برای داشتن تغذیه سالم می توانید به جای میان وعده های مضر از انگور، توت فرنگی، تمشک و زغال اخته، به جای سودا از آب طعم دار، به جای چیپس سیب زمینی از انواع خانگی استفاده کنید.

 

تغذیه سالم با نمک کمتر

تغذیه سالم به طور طبیعی کم نمک و کم شکر هستند و اضافه کردن آنها به غذا باعث دور شدن از هدفتان برای داشتن تغذیه سالم می شود. از آنجایی که غذاهای فراوری شده منبعی از آنها هستند، با کاهش میزان مصرف غذاهای فرآوری شده می توانید از آنها اجتناب کنید. در غیر این صورت حتی در غذاهایی که به نظر سالم می آیند مانند ماست یا سس گوجه فرنگی، با خواندن برچسب مواد غذایی به دنبال شیرین کننده ها و نمک باشید. حواستان باشد که چه مقدار شکر و نمک به غذا و نوشیدنیتان اضافه می کنید. تلاش کنید به جای آنها با ادویه جات و گیاهان غذایتان را طعم دار کنید.

 

تغذیه سالم با آبمیوه های کم کالری

برای داشتن تغذیه سالم به جای آبمیوه ها نوشیدنی های کم کالری مثل آب یا چای گیاهی بنوشید. آب گرسنگی شما را فرو می نشاند و موجب می شود احساس سیری کنید. همچنین خستگی شما را برطرف کرده و انرژی بیشتری به شما می بخشد. دلتنگ نوشیدنی های خوش طعم می شوید؟ آب نوشیدنی خود را با مرکبات یا نعناع طعم دار کنید.

 

تغذیه سالم برای هر گروه خونی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ