درمان التهاب و عفونت لثه با روش های خانگی

atoosamirzavandi
علت اصلی بیماری‌های لثه پلاک باکتریایی است. با شکل‌گیری مداوم پلاک بر روی دندان‌ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور روزانه جهت از بین بردن آن امری مهم است.

التهاب و عفونت لثه بسیار حائز اهمیت است در صورتی که هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام نشود عفونت لثه چشم را تهدید خواهد کرد. درمان های خانگی از بهترین روش ها تا مراجعه کردن به پزشک متخصص می باشد. در این مقاله روش های خانگی درمان التهاب لثه مطرح شده است.

 

علائم التهاب لثه

عفونت و التهاب می‌تواند بدون درد یا علائم قابل توجه پیشرفت کند. به همین دلیل است که مراجعه منظم نزد یک متخصص دندانپزشک برای حفظ مناسب بهداشت دهان و دندان و پرهیز از بیماری ضروری است.

در حالی که علائم و نشانه‌های بیماری لثه می‌تواند نامحسوس باشد، خود این وضعیت دارای علائم هشدار دهنده‌ای است. اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید، بلافاصله به یک دندانپزشک مراجعه کنید:

مشاهده خون بر روی مسواک یا نخ دندان

لثه قرمز، حساس یا متورم

تحلیل لثه

بوی بد دهان

چرک بین دندان‌ها و عفونت لثه‌ها

لقی دندان‌ها

تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها روی یکدیگر هنگام بستن فک

تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌های مصنوعی در دهان

حتی اگر هیچگونه علامت آشکاری را تجربه نکنید، با این وجود ممکن است مبتلا به نوعی بیماری لثه باشید. تنها یک دندانپزشک می‌تواند پیشرفت بیماری لثه را تشخیص داده و تعیین کند.

 

دلایل التهاب لثه

علت اصلی بیماری‌های لثه پلاک باکتریایی است. با شکل‌گیری مداوم پلاک بر روی دندان‌ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور روزانه جهت از بین بردن آن امری مهم است. در غیر این صورت پلاک‌ها تجمع پیدا کرده و باعث بیماری می‌شوند. عوامل دیگری که می‌توانند سلامت لثه‌ها را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از:

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو

بیماری‌هایی مانند دیابت

داروهایی مانند استروئید، برخی از انواع داروهای ضد صرع، داروهای درمان سرطان، برخی مسدود کننده‌های کانال کلسیم و قرص‌های ضد بارداری

عدم قرارگیری صحیح بریج دندان

دندان کج

پر کردن ناقص دندان

بارداری یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری

ساییدن دندان‌ها یا دندان قروچه

تغذیه نامناسب

روش های خانگی درمان التهاب لثه

چای سبز

برای رفع مشکل التهاب و ورم لثه می‌توانید از چای سبز استفاده کنید. کافی است برگ‌های چای سبز را در آب بجوشانید و بعد از آنکه سرد شد لثه‌ها را با آن شستشو دهید. برای گرفتن نتایج بهتر بعد از این کار، مسواک بزنید.

 

روغن نعناع

چند قطره روغن نعناع را در یک لیوان آب گرم بریزید و دهان خود را با این محلول شستشو دهید. می‌توانید از این درمانی خانگی ساده و بی دردسر هر روز استفاده کنید تا عفونت و تورم لثه کاهش بیابد.

 

آلوئه ورا

می‌توانید با مالیدن پالپ گیاه آلوئه ورا به لثه‌ها، تورم لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بعد از اتمام کار، دهان را با آب خالص شستشو دهید.

 

روغن گل میخک

با ماساژ دادن لثه با روغن گل میخک از التهاب و درد ناشی از تورم لثه نجات خواهید یافت. البته استفاده از این روغن ممکن است کمی احساس سوزش ایجاد کند. همچنین می‌توانید هر روز یک تکه گل میخک را به سادگی بجوید. این کار نیز همان تاثیر را خواهد داشت.

 

جوش شیرین

به یک لیوان آب گرم مقدری جوش شیرین اضافه کنید. بعد از مسواک کردن با این محلول دهان را شست و شو دهید. بسته به نوع ورم لثه, از این روش بین یک هفته تا سه ماه استفاده کنید.

 

روغن آفتابگردان

پژوهش ها در زمینه روغن آفتابگردان چندان گسترده نیستند. تنها یک مطالعه با حضور 10 شرکت کننده نشان داده است که نشانگرهای شکل گیری پلاک و ورم لثه طی 45 روز از زمان استفاده از روغن آفتابگردان کاهش یافته اند.

 

نمک دریایی

مواد معدنی موجود در نمک دریایی به کاهش التهاب کمک می‌کنند و در عین حال درد و عفونت را نیز درمان می‌کنند. برای رفع عفونت لثه، می‌توانید مقدار کمی از نمک دریایی را در یک فنجان آب گرم حل کنید. محلول حاصل را می‌توانید به عنوان یک دهان‌شویه استفاده کنید، به این ترتیب که محلول آب و نمک را به مدت حدود ۳۰ ثانیه در دهان‌تان بچرخانید و بعد آن را از دهان‌تان خالی کنید. این دهان‌شویه را باید سه بار در روز استفاده کنید تا علائم فروکش کنند. این روش درمانی به طور قابل‌توجهی تورم را کاهش خواهد داد و همچنین باعث خروج عفونت از ورم‌های چرکی خواهد شد.

 

عسل

عسل نیز حاوی خواص ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده است و به همین دلیل یکی از بهترین داروهای طبیعی برای بیماری لثه محسوب می‌شود. تمام کاری که باید انجام دهید این است که پس از مسواک زدن دندان‌های‌تان، مقدار کمی عسل را در ناحیه آسیب‌دیده بمالید. شما می‌توانید آن را در کل ناحیه بدون ترس از عوارض جانبی استعمال کنید. با این حال، از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید زیرا عسل دارای قند زیادی است.

 

ریشه‌ی کاسنی

آیا می‌دانستید که ریشه‌ی کاسنی نیز می‌تواند علائم درد لثه را از بین ببرد؟ یک فنجان از آن را بردارید، آن را در آب بجوشانید و سپس منتظر بمانید تا به دمای اتاق برسد. شما می‌توانید با دمنوش حاصل دهان‌تان را شستشو دهید. این دمنوش نیز به عنوان یک دهان‌شویه‌ی عالی عمل می‌کند و کمک‌تان می‌کند که سریعا نتیجه بگیرید.

 

مصرف ویتامینD

شما می‌توانید مصرف ویتامین D را در رژیم غذایی خود برای بهبود اوضاع دندان‌های‌تان افزایش دهید. سالمون، ماهی و تخم‌مرغ منابع عالی ویتامین D هستند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ