عادت های اشتباهی که دندان را نابود می کنند

atoosamirzavandi
باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب می کند.

بهداشت و مراقبت از دندان ها در طول عمر آن ها بسیار موثر است. گاهی حتی رعایت بهداشت دندان بدون پرهیز از رفتارهای اشتباه مانع از تخریب آن ها نمی شود. در این مقاله به عادت های اشتباهی که باعث نابودی دندان ها می گردند اشاره شده است.

 

دندان قروچه

 فشردن دندان ها روی هم و یا دندان قروچه در طولانی مدت باعث سایش شدید دندان ها می شود . دندان قروچه اغلب به دلیل استرس و گاهی اوقات به دلیل برخی بیماری هاست و کنترل آن نیز در زمان خواب دشوار است . افرادی که دچار این مشکل هستند حتما باید علت آن را بیابند و آن را برطرف کنند . در صورتی که این مشکل درمان نشد فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند تا دندانپزشک با قالبگیری از دندان های آنها یک محافظ شبانه دندان برای آنها بسازد .

 

مواد جویدنی شیرین

 مواد شیرین باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شوند اما مواد جویدنی شیرین مثل شکلات به دلیل اینکه مدت زمان طولانی تری روی دندان ها می ماند مخرب تر هستند . این مواد به دلیل ایجاد حالت اسیدی در دهان باعث ایجاد پوسیدگی های دندانی می شوند .اگر عادت به مصرف این نوع جویدنی دارید بهتر است آنها را با سایر تنقلات مناسب جایگزین کنید .

 

چیپس و سیب زمینی سرخ کرده

باکتری های موجود در پلاک روی دندان ها ، غذاهای نشاسته ای را به اسید تبدیل می کند که باعث تخریب دندان ها می شوند . چیپس معمولا پس از مصرف بین دندان ها گیر کرده و حتی گاهی روی دندان ها نیز باقی می ماند . بنابراین پس از مصرف اینگونه غذاها حتما از نخ دندان و مسواک استفاده کنید .

 

نوشابه های گازدار

نوشابه های گاز دار علاوه بر قند حاوی اسید فسفریک و یا اسید سیتریک نیز می باشند که به شدت باعث خوردگی مینای دندان می شوند . بهتر است به جای مصرف نوشابه های گازدار از آب یا آب میوه های طبیعی استفاده کنید . لازم به ذکر است که نوشابه های رژیمی با این که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند ممکن است حاوی اسید بیشتری باشند

 

آب میوه

آب میوه سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدانها می‌باشد اما متاسفانه بسیاری از آنها سرشار از قند هستند. برخی از آب میوه‌ها دارای میزان قندی برابر نوشابه می‌باشند. برای مثال، نوشابه پرتقالی فقط 10 گرم قند بیشتر در مقایسه با آب پرتقال دارد. میوه‌ها به طور ذاتی شیرین هستند بنابراین به دنبال آب میوه‌هایی باشید که فاقد قند افزوده شده می‌باشند. شما همچنین می‌توانید میزان قند را با ترکیب آب میوه با آب کاهش دهید.

 

استفاده مداوم از میان وعده‌ها

در بین وعده‌ها، میزان بزاق کمتر بوده و در نتیجه تکه‌های موادغذایی برای مدت طولانی‌تری در دهان باقی می‌مانند. از استفاده مداوم از میان‌وعده‌ها خودداری نموده و صرفا از مواردی استفاده کنید که دارای قند و نشاسته کمتری می‌باشند.

 

نوشیدن قهوه

رنگ تیره قهوه و اسیدی بودن آن منجر به زردتر شدن دندانها در طول زمان می‌گردد. خوشبختانه، زردی دندان را می‌توانید با استفاده از روشهای سفیدکننده مختلف از بین ببرید. اگر نگران تغییر رنگ دندانهای خود هستید، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

خوردن پاستیل
همه خوردنی‌های شیرین که حاوی شکر هستند می‌توانند باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند اما هرچه این مواد چسبناک‌تر باشند سخت‌تر از روی دندان‌ها جدا شده و به دلیل تماس بیشتر خطر پوسیدگی را افزایش می‌دهند. یکی از آنها همین پاستیل‌های خوشمزه و خوش آب و رنگی است که همه دوست دارند. اگر هیچ جور نمی‌توانید از خوردن آنها دست بکشید بهترین راه خوردن آنها همراه با غذاست چون موقع خوردن غذا به دلیل تحرک فیزیکی بیشتر زبان و ترشح بیشتر بزاق امکان پاک شدن بقایای پاستیل از روی دندان‌ها بیشتر است.

 

جویدن یخ
بسیاری از افراد عادت دارند یخ می جوند. برخی افراد این کار را برای برطرف کردن حس گرسنگی انجام می دهند چرا که یخ ماده ای بدون قند و بدون کالری است و تصور می شود هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما مشکل این است که یخ برای دندانها بسیار سفت است و باعث ترک حوردگی یا ساییدگی آنها میشود به خصوص اگر مرتبا این کار تکرار شود. از طرفی دمای سرد یخ باعث افزایش احتمال ترک خوردگی دندانها می شود. به جای جویدن یخ سبزیخات خام و یا آدامس بدون شکر بجوید.
خوراکیهایی مانند هویج و کرفس گزینه های بسیار سالم و خوبی برای جایگزینی عادت یخ جویدن هستند. البته نیم ساعت پس از خوردن غذا یا میان وعده، دندانهای خود را مسواک بزنید.

 

زیور آلات زبان

زیور آلات زبان ممکن است مد باشد اما وجود یک شی فلزی در دهان به دندان ضربه وارد کرده و ممکن است موجب ترک خوردن آن شود. زیورآلات لب نیز همین خطر را به دنبال دارد. وقتی شی فلزی به لثه مالیده میشود به آن صدمه وارد کرده و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. دهان منبع باکتریها است بنابراین این زیور آلات خطر عفونت و زخم دهان را افزایش میدهند. به طور کلی اگر قصد دارید از این زیور آلات استفاده کنید حتما پیش از آن با دندانپزشک مشورت نمایید.

 

باز کردن همه چیز با دندان

باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب میکند. استفاده از دندان به عنوان ابزار میتواند موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آن شود. به جای این کار همیشه یک قیچی و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشید. دندانهای شما فقط برای خوردن طراحی شده اند.

مراقبت از دندان کودک در سنین مختلف 

از دندان شیری چگونه مراقبت کنیم

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ