کدام دندان دردها عصبی است؟

faateme1366
دندان دردممکن است به علل مختلف مثل پوسیدگی، سوراخ شدگی و... در دندان باشد اما گاهی اوقات هیچکدام از این علل برای دندان دردمطرح نیست. دندان دردعصبی می تواند چنین دردهایی را توضیح دهد.

استرس چطور باعث دندان درد می شود؟

به گزارش سایت الودکتر، درد ماهیتی پیچیده دارد. درد فقط یک بعد فیزیکی ندارد و صرفاً یک انتقال پیام ساده از مبدأ (محل درد) به محل تفسیر درد (مغز) نیست. در مسیر انتقال درد و احساس درد اتفاقات زیادی می‌افتد. حتی در مواردی ممکن است که درد در مبدأ، مسیر انتقال یا در محل‌های تفسیر دستخوش تغییر و تحول شود. استرس می‌تواند با روش‌های مختلف روی احساس درد ما تأثیر بگذارد. احتمالاً در استرس فاکتورهای التهابی بیشتری ترشح می‌شوند. در ترشح این فاکتورها تفسیر درد دچار تغییر می‌شود؛ بنابراین در دوره‌های استرس ممکن است که ما درجه شدت درد را متفاوت احساس کنیم. دردهای دندانی که علت دندانی واضح دارند، ممکن است در دوره‌های پراسترس، حس درد متفاوتی را نسبت به دوره‌های بدون استرس نشان دهند. نتیجه اینکه درد دندان حین عصبی شدن ممکن است در مقیاس محدود تا حدودی صحت داشته باشد ولی بالطبع عصبی شدن در این موارد اتیولوژی دنداندرد نیست و فقط یک فاکتور مشارکت کننده در تفسیر شدت درد است. در همهٔ افراد پاسخ به استرس در احساس درد تأثیر یکسان ندارد و شاید حتی برخی افراد در دوره‌های پراسترس درد کمتری را هم احساس کنند.

استرس همچنین باعث افزایش حرکات سایشی دندان‌ها روی هم و فشار دندان‌ها روی همدیگر می‌شود. به این ترتیب به طور مستقیم با سایش دندان‌ها روی هم ممکن است درد احساس شود. انقباض عضلات فک و مشکلات مفصل فک که با استرس تشدید می‌شود هم روی احساس درد در ناحیه فک و صورت و دندان‌ها تأثیر مستقیم دارد.

دندان دردعصبی را بشناسید

گاهی دردهای ناحیه فک و صورت که به صورت دنداندرد احساس می‌شوند واقعاً به مشکل خود دندان مربوط نمی‌شوند. این دردها را دردهای غیر دندانی می‌نامیم. دردهای غیر دندانی که به شکل دنداندرد احساس می‌شوند اشکال متنوعی دارند و بسیاری از آن‌ها با استرس تشدید می‌شوند. مثلاً میگرن یکی از بزرگ‌ترین مقلدان درد دندان، یا آنژین صدری که می‌تواند به صورت درد دندان در فک پایین احساس شود، با استرس ممکن است که شروع شده یا تشدید شوند.و نکته مهم اینست که استرس عامل شروع برخی سردردهاست و سردردها میتوانند علایم دندان درد را هم تقلید کنند. دردهای نوروپاتیک و سایکولوژیک هم اگرچه از خانواده‌های مجزا هستند ولی ممکن است که با استرس رابطه مستقیم داشته باشند و در حضور استرس تشدید شوند؛ بنابراین افزایش شدت احساس این دردها در حین عصبی شدن و افزایش استرس منطقی و قابل‌قبول است.(مطلب در مورد دندان دردبا منشا غیردندانی)

اضطراب باعث دندان دردعصبی می شود؟

اضطراب به طور مستقیم دندان ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد. کاری که اضطراب انجام می دهد ایجاد کردن مشکلاتی است که نهایتا سلامت دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. مشکلات دندانی بالقوه بسیاری وجود دارند که با اضطراب در ارتباط هستند. برخی متخصصان در حال کشف این موضوع هستند که ارتباط دهان و سلامت ذهنی ممکن است بسیار قوی تر از چیزی باشد که تا به حال پیش بینی شده است. برخی از نمونه های دندان درد عصبی شامل موارد زیر می شوند:

یکی از انواع دندان دردعصبی: دندان قروچه

دندان قروچه مخصوصا در شب یکی از شایع ترین انواع دندان دردعصبی است و میزان زیادی از این دندان قروچه پس از به خواب رفتن فرد اتفاق می افتد. متاسفانه، از آنجایی که این مورد در خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات دندانی از اینکه شب ها دندان قروچه کرده و مینای دندان های خود را از بین می برند خبر نداشته و پس از اینکه از خواب بیدار می شوند دچار سر درد می شوند. دندان قروچه کردن و فشردن دندان ها بر روی هم در طول روز نیز می تواند اتفاق افتد و فرد ممکن است تا زمانی که نواحی اطراف فک او دچار آسیب نشده و درد نگرفته اند متوجه آن نشود.

وسواس دندان درد

بسیاری از افراد به مشکلی دندانی مبتلا نیستند بلکه اضطرابشان آنها را وادار می کند که در ارتباط با دندان هایشان وسواس داشته باشند و به این باور برسند که هر دندان دردی به معنای وجود یک مشکل مرتبط با سلامت دندان است. این افراد احتمالا به حدی دندان هایشان را مسواک می زنند که خود این کار سبب آسیب رساندن به دندان ها و لثه هایشان شود.

اضطراب و عدم بهداشت دندان ها

درباره دندان درد عصبی، برعکس مورد قبل نیز می تواند رخ دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب به راحتی سلامت دهان خود را نادیده می گیرند زیرا این افراد به شدت درگیر با دیگر مسائل و مشکلات خود بوده و یا به عنوان راهی جهت مقابله با استرس به مصرف بیش از حد شکر روی می آورند. تمامی این موارد می توانند به مشکلات دندانی ختم شوند.

اضطراب و خشکی دهان=دندان دردعصبی

خشک شدن شدید دهان در اثر اضطراب از لحاظ پزشکی روشن نیست اما خشکی دهان، خود می تواند سلامت دندان ها را تحت تاثیر قرار داده و همراه با اضطراب پدیدار شود. از آنجایی که در خشکی دهان بزاق کمتری از مقدار مورد نیاز وجود دارد و بزاق دهان نیز جهت کمک به سلامت دندان ها مهم است، این امکان وجود دارد که ارتباط بین اضطراب و خشکی دهان نقشی را در سلامت دندان های ایفا کند. افرادی که دچار اضطراب هستند در معرض ابتلا به بیش آگهی نیز می باشند. این به این معنی است که گاهی اوقات نسبت به افرادی که دچار اضطراب نیستند ممکن است وجود مشکلات بیشتری را در دندان های خود احساس کنند. برای مثال برخی افراد بیان می دارند که در حین یک حمله وحشت زدگی، احساس می کنند که دندان هایشان لق و یا دردناک هستند. اگر این افراد مبتلا به اظطراب نبودند متوجه این علائم نمی شدند. این در حالی است که دندان های این افراد هیچ مشکلی ندارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ