چرا در خواب دچار تپش قلب می شویم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خواب دچار تپش قلب شده باشید و این موضوع سبب نگرانیان شده باشد پس بهتر است با این مطلب همراه شوید تا با دلیل ایجاد تپش قلب هنگام خواب آشنا شوید.

تپش قلب به ضربان غیرعادی قلب اطلاق می‌گردد که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسه‌ی سینه می‌شود و توسط فرد به صورت ضربات محکم، سریع و نامنظم احساس می‌گردد. تپش قلب می‌تواند همراه با اضطراب باشد که لزوما حاکی از وجود یک مشکل ساختاری و یا عملکردی در قلب نیست، با این حال می‌تواند یک نشانه‌ی ناشی از یک ضربان نامنظم و یا سریع باشد. افرادی که در هنگام خواب احساس تپش قلب دارند معمولا نگران می شوند که این موضوع خطرناک باشد که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

چه چیزی باعث تپش قلب میشود؟

معمولا نشانه بیماری خطرناک قلبی نیست. مطالعات سال ۲۰۱۴ مرکز UCLA نشان می دهد که تنها ۳۴% افرادی که بر اثر تپش قلب به اورژانس رفته اند مجبور به انجام سایر آزمایشات به منظور تشخیص بیماری قلبی شده اند.

در زنان عوامل ایجاد کننده آن شامل استرس، ترس و اضطراب، فعالیت های ورزشی سخت، مصرف برخی داروها، بیماری تیروئید، یا تغییرات هورمونی در اثر قاعدگی، بارداری و شروع دوران یائسگی می باشد. این عوامل باعث تغییر ریتم ضربان قلب شده و باعث تپش قلب میشود.
یکی دیگر از عوامل تپش قلب می تواند مسائل ژنتیکی باشد که مطالعات جدید نشان میدهد که تاثیر آن از از سایر موارد مذکور کمتر است. یکی از مهمترین موارد در تشخیص آن، آگاهی از میزان ضربان قلب در حالت عادی می باشد.ضربان قلب اکثر افراد در حالت عادی بین ۶۰ الی ۱۰۰۰ مرتبه در دقیقه می باشد.

چه زمانی تپش قلب مهم می باشد؟

دو نکته بسیار مهم در تپش قلب وجود دارد. چه زمانی دچار آن میشوید و معمولا چه مدت زمانی طول میکشد؟ دکتر فستر اعتقاد دارد که اگر تپش قلب شما ۲ الی ۳ دقیقه طول میکشد و معمولا یکبار درهفته رخ میدهد نیازی به مراجعه پزشک نمیباشد ولی در صورت تکرار بیشتر آن می بایست به پزشک متخصص مراجعه کرد.

اگر تپش قلب با درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه و ضعف همراه باشد حتما باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کرد. در صورت مشاهده موارد مذکور، تپش قلب ممکن است نشانه ای از یک بی نظمی مهم قلبی به نامآریتمی قلبی باشد.

آریتمی قلبی به معنی غیرطبیعی بودن (تند، کند یا نامنظم بودن) ریتم قلب است که ممکن است باعث انباشته شدن غیر طبیعی خون در قلب و قوی نبودن قلب باشد که در نهایت منجر به لخته شدن خون میشود. در صورت لخته شدن خون و پمپاژآن به مغز سکته مغزی رخ خوهد داد.

علت تپش ناگهانی قلب در خواب 

در اکثر موارد، افرادی که در طول شب تپش قلب دارند ریتم های متفاوتی در مقایسه با تپش قلب در طول روز ندارد. در شب، تپش قلب قابل توجه تر است زیرا صداها کمتر است و ذهن کمتر از ضربان قلب منحرف می شود.

افرادی روی پهلوی چپ خود می خوابند و یا به پشت می خوابند فشاری بر عصب واگ خود وارد می کنند. عصب واگ یک جزء مهم از سیستم عصبی پاراسمپاتیک است و تا حدی مسئول کنترل ضربان قلب شما است. هنگامی که فشار خارجی به عصب واگ اعمال می شود، جریان الکتریکی به عصب منتقل می شود. این جریان بی ضرر به طور موقت باعث آگاهی از ضربان قلب می شود.

تپش قلب به خوردن بیش از حد غذا قبل از رفتن به رختخواب، نوشیدن بیش از حد کافئین در اواخر روز، یا ورزش سنگین مرتبط است. 

آیا تپش قلب در خواب نگران کننده است؟

تپش قلب هنگام خواب معمولا خطرناک نیست، اما باعث ناراحتی می شود. تپش قلبی که در طول شب رخ می دهد با تپش قلب روز متفاوت است. اگر تپش قلب به بیماری جدی مرتبط نباشد می توان آن را کنترل یا متوقف کرد.

به طور کلی، تپش قلب چیزی نگران کننده نیست. بسیاری از مردم به صورت منظم تپش قلب را تجربه می کنند، و در حالتی که ساختار قلب آنها طبیعی باشد این تپش قلب خوش خیم است. اگر برای اولین بار تپش قلب دارید و یا اگر نگران سلامتی قلب خود هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. 

افرادی که درد قفسه سینه یا پشت درد، سرگیجه (در مقاله درمان خانگی سرگیجه و تهوع:10 روش، روش های خانگی درمان سرگیجه ذکر شده است)، تنگی نفس ، یا بی حسی را تجربه می کنند باید فورا به پزشک مراجعه کنند. زیرا این ها علائم حمله قلبی یا بیماری جدی دیگری است.

رابطه بی خوابی و تپش نامنظم قلب

9 راهکار ساده درمان تپش قلب!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ