عوارض جدی و خطرناک قرص های ضدبارداری!

faateme1366
برای پیشگیری از بارداری راه های مختلفی وجود دارد اما اگر برای پیشگیری قرص ضدبارداری را انتخاب کرده اید این مطلب را حتما بخوانید.

قرص ضدبارداری بهترین روش پیشگیری است؟

به گزارش سایت الودکتر، اگر قرص ضد بارداری به‌درستی مصرف شود، یعنی هر روز در زمانی مشخص، روشی بسیار مؤثر برای پیشگیری از بارداری است. به‌گفته‌ی انجمن متخصصان بهداشت باروری (ARHP) فقط ۰٫۱درصد از زنان علی‌رغم مصرف این قرص باردار می‌شوند. در نخستین سال مصرف این قرص‌ها، از هر ۱۰۰ زن تقریبا فقط ۱ نفر دچار حاملگی ناخواسته می‌شود. بااین‌حال نرخ بارداری در زنانی که بعضی اوقات مصرف قرص را فراموش می‌کنند، به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به‌گفته‌ی ARHP، این میزان ۳۰ تا ۸۰ برابر می‌شود.

انواع و مصارف قرص ضدبارداری

دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد که هر دوِ آنها حاوی فرم‌های مصنوعی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون (پروژستین) هستند. قرص‌های ترکیبی حاوی هر دوِ این هورمون‌ها هستند، درحالی‌که قرص‌های کوچک (mini pills) که به «قرص‌های شیردهی» معروف‌اند، فقط هورمون پروژسترون دارند. قرص ضد بارداری ممکن است برای سایر اهداف پزشکی، به‌جز پیشگیری از بارداری نیز مورد استفاده قرار گیرد، مواردی ازقبیل:

تنظیم دوره‌های قاعدگی؛

پریودهای نامنظم؛

منوراژیا (پریودهای سنگین)؛

دیسمنوره (پریودهای دردناک)؛

آندومتریوز (وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم)؛

سندرم پیش از قاعدگی (PMS

آکنه، هیرسوتیسم (رشد موی بیش‌از‌حد) و آلوپسی (ریزش مو)؛

کاهش خطر ابتلا به کیست‌های سینه، کیست‌های تخمدان، بیماری التهابی لگن (PID) و حاملگی در لوله‌های فالوپ (بارداری خارج از رحم).

قرص‌های ضد بارداری به‌عنوان روشی برای پیشگیری از سرطان تخمدان و آندومتر (پوشش داخلی رحم) نیز به‌کار می‌روند. قرص‌های ضد بارداری از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کنند.

شایع ترین عوارض قرص های ضدبارداری

عوارض جانبی رایج قرص های ضد بارداری، عبارتند از:

حالت تهوع

حساسیت سینه

سردرد و میگرن

افزایش وزن

تغییرات خلق و خویی

پریود نشدن ها

کاهش میل جنسی

ترشحات واژنی

حساسیت های بدنی با قرص ضدبارداری

قرص ضدبارداری ،ممکن است باعث بزرگی سینه یا حساسیت آنها شود این ها به طور معمول ،چند هفته پس از شروع مصرف قرص ضدبارداری حل می شوند هر کسی که یک غده در سینه اش پیدا کند، یا درد مداوم و یا حساسیت یا درد شدید سینه داشته باشد، باید برای کمک به پزشک مراجعه کند.راهنمایی برای از بین بردن حساسیت سینه، شامل کاهش مصرف کافئین و نمک و پوشیدن سینه بند است.

سردردهای قرص ضدبارداری

زنانی که دارای حالت تهوع هستند برخی افراد عوارض جانبی ناشی از مصرف این قرص را دارند، مانند پریودهای نامنظم، حالت تهوع، سردرد و یا تغییر در وزن ، هورمون های قرص های کنترل بارداری، می توانند احتمال ابتلا به سردرد و میگرن را افزایش دهند. قرص ضدبارداری با انواع مختلف و دوزهای هورمونی متفاوت، ممکن است نشانه های مختلفی را ایجاد کنند استفاده از یک قرص ،با دوز پایین ممکن است میزان بروز سردرد را کاهش دهد. علائم ،معمولا در طول زمان بهبود می یابند، اما اگر سردردهای شدید از مصرف قرص ضدبارداری شروع شوند، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جدی قرص های ضدبارداری

افزایش خطر فشار خون، لخته شدن خون، افزایش خطر حملات قلبی و مغزی، تومورهای کبدی و سنگ های صفراوی از جمله خطرات مصرف قرص های ضد بارداری مخصوصا در درازمدت هستند. در برخی موارد، خطر این عوارض بیشتر خواهد بود، مانند مواردی که خانم مصرف کننده دچار اضافه وزن باشد، بیش از 32 سال سن داشته باشد، سیگار بکشد، مبتلا به دیابت، فشار خون و یا چربی خون بالا باشد. در واقع وجود هورمون استروژن در قرص ضدبارداری است که سبب افزایش فشار خون می‌شود. با این حال  در سنین پایین خطر جدی وجود ندارد، اما مصرف دارو از سن 35 سالگی به بعد باید با احتیاط انجام شود. مصرف قرص ضدبارداری در افراد مبتلا به بیماری دیابت و قند خون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. پس لازم است در این باره حتما با پزشک مشورت شود. بعلاوه آنکه محققان اظهار می دارند، قرص‌های جلوگیری ترکیبی حجم شیر مادر را کم می‌کند و بنابراین زنان شیرده در شش ماهه اول پس از زایمان نباید از این داروها استفاده کنند. جدیدترین مطالعات نیز نشان می‌دهد خانم هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، یک و نیم برابر بیشتر از سایر خانم ها به عفونت های روده ای مبتلا می‌شوند.

قرص ضدبارداری با سرطان ارتباط دارد؟

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری با خطر سرطان سینه را نشان داده اند. برخی دیگر از مطالعات وجود این ارتباط را رد کره اند. اما به طور کلی در خصوص ارتباط قرص های جلوگیری از بارداری و سرطان سینه می توان گفت: افزایش خطر سرطان سینه با مصرف قرص های ضد بارداری موقتی است و تنها در پنج سال اول مصرف می تواند نگران کننده باشد. اما در صورت قطع مصرف قرص ضدبارداری، خطر ابتلا به سرطان، به اندازه فردی خواهد بود که از قرص های جلوگیری استفاده نمی کند از طرفی به نظر می رسد خطر برخی سرطان ها با مصرف قرص های جلوگیری کاهش پیدا می کند، از جمله سرطان تخمدان که مطالعات بسیاری، تاثیر محافظتی قرص های جلوگیری در ابتلا به این سرطان را نشان داده اند. با تمام این عوارض مطرح شده، برای آن دسته از خانم هایی که دارای عوامل خطر نامبرده نیستند، مزیت ها و فواید مصرف قرص های ضدبارداری بر معایب و خطرات آنها می ارزد. خانم ها بعد از مصرف قرص ضدبارداری معمولا قاعدگی های کوتاه تر، آسان تر و با درد کمتر را گزارش کرده اند. قرص ضدبارداری می توانند به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کنند، کم خونی فقر آهن را کاهش دهند و خطر تومورها و کیست های تخمدان را کاهش دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ