اگر مدام جوش میزنید اینکارها را انجام ندهید!

atoosamirzavandi
یکی از شایع ترین محرک های ابتلا به آکنه، استفاده مکرر از لایه بردارهاست.

گاهی اوقات عادت بد باعث تشدید جوش ها و پخش شدن آن ها در کل صورت می گردد.  رفتارهایی وجود دارند که ضمن رعایت کردن ان ها می توان به سادگی جوش ها را درمان و از بین برد. در این مقاله به کارهایی ممنوعه ی هنگام جوش زدن پرداخته شده است.

 

اسکراب مداوم پوست
اسکراب کردن پوست یعنی لایه برداری فیزیکی، مثل استفاده از لیف یا سایر اسکراب های موجود در بازار که دانه های ریزی دارد و سطح صورت را لایه برداری می کند. یکی از شایع ترین محرک های ابتلا به آکنه، استفاده مکرر از لایه بردارهاست مخصوصا لایه بردارهایی که در آرایشگاه ها به کار گرفته می شود و تنها جنبه زیبایی دارد.

به طور کلی اسکراب وضعیت آکنه ها را بدتر می کند، چون اثر آن ها روی لایه محافظ پوست است و این می تواند تحریکات پوستی را افزایش دهد. به جای آن خیلی ملایم پوست تان را با یک مایع شست و شودهنده غیرحساسیت زا و با PH متعادل بشویید تا التهابات هم کاهش یابد. البته حواس تان باشد که مایع شست و شودهنده را به خوبی از روی پوست آبکشی کنید چون اگر مقدار کمی از آن روی پوست باقی بماند، احتمال دارد پوست شما را حسابی تحریک کند.

به شما توصیه می کنیم به جای استفاده از این روش، از ترکیبات درمان کننده آکنه مانند پماد ویتامین A و سایر لوسیون های درمانی آکنه و البته رتینوییدهای موضعی استفاده کنید (البته با تجویز پزشک متخصص پوست) که دارای خواص لایه برداری نیز است.

 

لمس جوش‌های موجود در ناحیه «مثلث مرگ»

مثلث مرگ نام فیلمی اکشن با بازی سیلوستر‌ استالونه نیست، بلکه ناحیه‌ای حساس در صورت شما است که از ناحیه میان ابروها تا گوشه‌های دهان کشیده می‌شود. ترکاندن و لمس جوش‌ها در این ناحیه باعث ایجاد عفونت‌های پوستی و عوارض بدتری مثل لخته شدن خون، سکته مغزی و حتی مرگ می‌شود.

 

پوشاندن جوش‌ها با کانسیلر زیر چشم

پوشاندن آکنه با مواد نامناسب و با روش‌های اشتباه یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های روی پوست می‌شود. ناحیه‌ی زیر چشم، دارای پوست خشک است و کانسیلرهایی که زیر چشم استفاده می‌شود معمولا چرب هستند. پس اگر از آنها برای پوشاندن و مخفی کردن جوش‌ها استفاده کنید دچار اشتباه بسیار بزرگی شده‌اید. به‌جای کانسیلرهای عادی از انواع غیرکومدوژنیک (محصولاتی که روی آنها کلمه غیرکومدوژنیک ذکر شده، یعنی موجب آکنه نمی‌شوند یا به‌بیان دیگر باعث انسداد منافذ پوست‌تان نمی شود) و مسدودکننده حفره‌ها استفاده کنید.

 

به‌طور کلی بهتر است از مصرف مواد آرایشی حاوی سیلیکون یا میکا پرهیز کنید. اگر کارخانه‌ی ماده‌ای آرایشی ادعا می‌کند که دارای آب‌رسانی قوی و رطوبت است، از آن هم دوری کنید تا جوش نزنید. از مواد آرایشی و بهداشتی متنوع استفاده نکنید تا واکنش پوست‌تان به یک ماده‌ی به‌خصوص را راحت‌تر بررسی و با پزشک درباره‌ی آن واکنش‌ها مشورت کنید.

 

متخصصان پوست به نکته‌ی مهمی اشاره می‌کنند. آنها معتقدند که استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی خوب کافی نیست، زیرا بسیاری از افراد بعد از آرایش از موادی برای پاک کردن آن استفاده می‌کنند که باعث ایجاد آکنه می‌شود. پس توصیه‌ی پزشکان متخصص پوست این است که آرایش و پوست خود را با آب بشویید تا از عوارض مصرف پاک‌کننده‌ها دور بمانید.

 

پاک نکردن آرایش

حتی اگر نسبت‌به پاک کردن آرایش خود بسیار مقید باشید، باز هم امکان دارد که مقداری از بقایای آرایش در شب روی پوست‌تان جا خوش کند. این بقایا می‌توانند منجر به مشکلاتی جدی شده و روی ظاهر پوست اثر منفی بگذراند. اگر مواد آرایشی روی پوست باقی بمانند باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند و روی پوست سِبوم یا چربی طبیعی ایجاد می‌کنند. طبیعی است که تجمع چربی طبیعی روی پوست موجب آکنه می‌شود. ضمن اینکه وجود این چربی‌ها در روند طبیعی پوست برای درمان خودبه‌خودی و نوسازی اختلال ایجاد می‌کند.

 

زیاد‌ه‌روی در شستن صورت

با شستنِ پوست صورت موجب ازبین رفتن باکتری‌های مفید و محافظ پوستی می‌شوید. زیاد شستن پوست باعث شکستگی آن نیز می‌شود. البته عوارض زیاد شستن صورت به پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد. سعی کنید، پاک‌کننده‌هایی که استفاده می‌کنید، متنوع و دارای ویژگی آبرسانی به پوست در زمستان‌ها و دارای خاصیت لایه برداری پوست در ماه‌های گرم‌تر باشند.

 

اگر از پاک‌کننده‌ای حاوی سالیسیلیک اسید به‌صورت مستمر استفاده کنید، پوست‌تان خشک، پوسته‌پوسته و قرمز خواهد شد. ضمن اینکه این باکتری‌ها نیز در غیاب چربی‌های محافظ به صورت شما باز خواهد شد.

 

استفاده از روبالشی کثیف

روبالشی شما می‌تواند زمینه‌ی مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. این باکتری‌ها باعث ایجاد انگل دمودکس در مژه‌ها و همچنین ایجاد آکنه می‌شوند. همه‌ی افراد به‌ویژه کسانی که در منافذ پوستی‌شان آکنه ایجاد می‌شود، باید به نظافت روبالشی توجه زیادی کنند. وجود آکنه روی پوست باعث می‌شود تا نیاز به انجام اقدامات مختلف برای جلوگیری از شکستگی پوست بیشتر و جدی‌تر پیگیری بشود. رعایت نظافت روبالشی نیز یکی از این اقدامات است

موثرترین راه درمان جوش صورت 

رفع جوش صورت با تفاله گوجه فرنگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ