آیا سولاریوم باعث سرطان می شود؟

با توجه به علاقه جوانان به برنزه شدن پوست و استفاده از سولاریوم نکاتی درباره آسیب های جبران ناپذیری که به بدن می رساند را بدانند که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد.

دستگاه سولاریوم که با اشعه های ماورای بنفش باعث  برنزه شدن پوست می شود مضرراتی دارد که یکی از آن ها سرطان پوست است .

طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت سالانه در اروپا 3500 نفر به دلیل استفاده از کابین‌های برنزه‌کننده پوست (سولاریوم) به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و از این میان حدود 800 نفر جانشان را از دست می‌دهند. از نظر علمی سولاریوم عامل ابتلا به سرطان پوست است و اصلا استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

نکاتی درباره دستگاه سولاریوم و عوارض آن

سولاریوم، دستگاهی است که  برای برنزه ‌کردن پوست به کار میرود . این دستگاه چند سالی است وارد ایران شده و در همین مدت کم طرفداران زیادی پیدا کرده است . در حالی که بسیاری از این مراکز، عینک‌های ایمنی مربوطه را به تعداد لازم در اختیار مشتریان خود قرار نمی دهند و این خود اسیب های زیادی دارد . عوارض سولاریم بسیار زیاد است . 

عوارض سولاریم چیست ؟

-طبق بررسی های بدست امده اکثرا دختران علاقه بیشتری به استفاده از سولاریوم نشان می‌دهند . اما متاسفانه همین دخترها در سنین بالا‌تر علاوه بر اینکه دچار بیماریهای پوستی می شوند ، زیبایی خود را نیز از دست می دهند .

– براساس آمار، زنانی که بیش از یک بار در ماه به سولاریوم می‌روند، حداقل ۵۵ درصد بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به ملانوم بدخیم که بد‌ترین سرطان پوست است، قرار خواهند گرفت .

عوارض سولاریوم

– سولاریوم حاوی اشعه‌های A و B ماورای بنفش است و عوارض سولاریم جدی است. د رصورتی که بسیاری افراد بخاطر دوری از عوارض نور خورشید به ان مراجعه میکنند و این خطرناک است .

– از عوارض سولاریم میتواند به مشکلات پیری پوست، افزایش چین و چروک‌های پوستی و شلی و افتادگی پوست ، بروز لکه‌های پوستی، کک و مک، کدر شدن پوست و ضخیم شدن سطح پوست اشاره کرد.

-جالب است بدانید افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که موهای بور و چشم‌های روشن دارند، کسانی که کک و مک، خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند و افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، نباید از سولاریوم و یا نور آفتاب برای برنزه کردن خود استفاده کنند..

-طبق گزارشات بدست امده سولاریوم به سایر اندام‌های بدن هم از قبیل چشم، عروق، کبد و کلیه آسیب‌های جدی خواهد زد .

 -از دیگر عوارض سولاریم قرمز شدن پوست، پیر پوستی ( پیری زودرس )، انواع سوختگی‌های پوستی با درجات مختلف، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز آسیب‌ها و عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماورای یبنفش (آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توامان قرنیه و شبکیه ) میباشد .

نشانه های اولیه سرطان پوست 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ