کدام درد قفسه سینه خطرناک است؟

برخلاف تصور بیشتر افراد همیشه درد در قفسه سینه به دلیل مشکلات قلبی نیست.

درد قفسه سینه بیماری نیست، بلکه صرفا یک علامت هشداردهنده محسوب می‌شود که ممکن است ناشی از دردهای عصبی در اثر التهاب اعصاب بین‌ دنده‌ای باشد یا این‌که از بعضی بیماری‌های ویروسی مثل زونا ناشی شود. تنها در برخی موارد درد قفسه سینه می تواند به دلیل مشکلات قلبی باشد. در این مطلب به بررسیدلایل درد قفسه سینه می پردازیم. 

بیماری‌های قلبی‌

از جمله بیماری‌های درد قفسه سینه ایسکمی و آسیب به عضله قلب است (ایسکمی یعنی این که اکسیژن‌رسانی به قلب برای تامین نیازهای متابولیک  سوخت و ساز  کافی نباشد)‌. این عدم هماهنگی ناشی از کاهش اکسیژن‌رسانی ، افزایش تقاضا برای اکسیژن یا هر دو است و بارزترین علت زمینه‌ساز ایسکمی قلبی انسداد رگ‌های کرونر قلب به وسیله تصلب شرائین است که با وجود چنین انسدادی دوره‌های ایسکمی گذرا به واسطه افزایش تقاضا برای اکسیژن به دنبال فعالیت‌های فیزیکی و افزایش ضربان قلب به وجود می‌آید.

دلایل وقوع ایسکمی استرس‌های روانی، تب، مصرف غذای زیاد، کاهش اکسیژن‌رسانی به دلیل کم‌خونی، کاهش فشار خون و… است. محل درد پشت جناغ سینه است ولی ممکن است به گردن، فک، بازوها و شانه انتشار یابد. این درد بیش از 2 دقیقه و کمتر از 10 دقیقه به طول می‌انجامد و در صورت بروز سکته قلبی، متغیر و اغلب بیش از 30 دقیقه است. همچنین از دیگر علل قلبی باید به بیماری‌های عروق بزرگ و دریچه‌ای قلب همانند پارگی رگ آئورت اشاره کرد.

بیماری‌های ریوی‌

آسیب های ریه‌ها و پرده جنب (پرده نازک بین جدار قفسه سینه و پوشاننده ریه‌ها)‌ از دلایل بروز ناراحتی در قفسه سینه است و یکی از این موارد عفونت و التهابات این اعضا است. به عنوان مثال عفونت‌های دستگاه تنفسی به علت ویروس‌ها، باکتری‌ها یا سایر عوامل این درد را ایجاد می‌کند که غالبا این گونه دردها به صورت یکطرفه و موضعی، همراه با علائمی نظیر تنگی نفس، سرفه، تب و صداهای غیرعادی تنفسی است.

پارگی ناگهانی کیسه‌های هوایی و ایجاد هوا در قفسه سینه به صورت غیرطبیعی نیز موجب بروز دردهای ناگهانی در طرف درگیر قفسه سینه شده که تنگی نفس را نیز به دنبال دارد که ممکن است به علت ضربه به قفسه سینه، عفونت‌ها، سرفه یا عطسه شدید ناگهانی و… ایجاد شود.

بیماری‌های گوارشی‌

یکی دیگر از علل بروز احساس ناراحتی در قفسه سینه، بیماری‌ها و اختلالات گوارشی است. این اختلالات شامل بازگشت اسید معده به مری و ترش کردن، اختلالات عضلات حرکتی مری، زخم‌های معده و اثنی‌عشر، بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی همانند سنگ کیسه صفراست.

برگشت اسید نوعا باعث درد سوزشی عمیق در ناحیه زیر جناغ سینه و قسمت بالای شکم می‌شود دو حالت درازکش یا هنگامی که معده خالی از غذاست. این درد با مصرف بعضی از غذاها یا داروهایی نظیر آسپرین تشدید می‌شود.وی اختلالات عضلانی مری به صورت گرفتگی عضلات حرکتی آن ، آسیب به جدار مری به واسطه بلع مواد سوزاننده، تهوع‌های شدید و مکرر یا عوامل فشارنده خارجی را موجب بروز دردهای پشت جناغ سینه دانسته که با فعالیت‌های فیزیکی هیچ ارتباطی ندارد.

بیماری‌های عضلانی – اسکلتی‌

بیماری‌های مختلفی که بافت عضلانی و اسکلتی را در ناحیه قفسه سینه و اطراف آن درگیر می‌کنند موجب بروز درد و ناراحتی در قفسه سینه می‌شود.

بیماری‌های عفونی نظیر زونا، التهاب غضروف‌های دنده‌ای به دلیل ضربه و عوامل عفونی از دلایل عمده این حالت هستند. عوامل اسکلتی عضلانی، بیماری‌های ستون فقرات گردنی و پشتی همانند دیسک مهره‌های گردن است و آرتروز شانه و مهره‌های ستون فقرات و پوکی استخوان در این نواحی این گونه دردها را موجب می‌شود که معمولا با حرکت یا فشار موضعی تشدید می‌شوند.

اختلالات عاطفی‌

بیماری‌ها یا اختلالات روانی و عاطفی نیز (افسردگی، اضطراب، ترس و…) موجب درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود، 10 درصد از افرادی را که به واسطه درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کنند را از مبتلایان به اختلالات روانی عاطفی ذکر می‌کند.

درد قفسه سینه، نشانه دو مشکل خطرناک و شایع!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ