جلوگیری از پوکی استخوان با این نوشیدنی خوشمزه

atoosamirzavandi
از مهم ترین خواص شیر سویا درمان پوکی استخوان در دراز مدت است.

پوکی استخوان به علت کمبود کلسیم ایجاد می شود. معمولا خانم های یائسه با مشکل پوکی استخوان رو به رو می شوند. در نتیجه خوردن مواد غذایی که حاوی کلسیم می باشند ضروری است. شیر سویا همان طور که از نامش مشخص است از دانه ی سویا استخراج می شود و حاوی کلسیم می باشد که برای استحکام استخوان ها بسیار مفید است. در این مقاله بیشتر در مورد فواید شیر سویا اطلاعات کسب کنید.

 

استحکام استخوان و درمان پوکی استخوان

از مهم ترین خواص شیر سویا  درمان پوکی استخوان در دراز مدت است. شیر سویا دارای ترکیباتی به نام ایزوفلاوینی است. این ترکیب ها می توانند به عنوان هورمون های جنسی در بدن عمل کنند. کمبود هورمون های جنسی در یائسگی باعث کاهش جذب کلسیم می شود و به دنبال آن پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت. در بسیاری از کشورها از قبیل چین، مالزی، ژاپن و کشورهای شرق آسیا مصرف شیر سویا را در برنامه غذایی دانش آموزان ابتدایی قرار داده اند که با بررسی های انجام شده نتیجه گرفته اند که میزان مبتلایان به پوکی استخوان در این کشورها بسیار کم است و این به علت برنامه تغذیه ای مناسب آن ها است. پوکی استخوان یک نوع بیماری است که در دراز مدت خود را نشان می دهد و می توان گفت بیماری خاموش است و فرد هنگامی متوجه بیماری خود می شود که نمی تواند آن را درمان کند و دچار شکستگی های شدیدی می شود که ترمیم و درمان آن در برخی موارد امکان پذیر نیست. از این رو با خوردن شیر سویا و موادی که دارای کلسیم هستند از بروز این بیماری در طول دوران زندگی پیشگیری نمایید.

 

کاهش وزن

از دیگر خواص شیر سویا کمک به کاهش وزن می باشد. به طور طبیعی میزان قند شیر سویا بسیار کم است. یک فنجان شیر گاو حدود ۱۲ گرم قند دارد اما در یک فنجان شیر سویا ۷ گرم قند موجود است. علاوه بر این اسید چرب اشباع نشده در شیر سویا می تواند جذب چربی را کاهش دهد، که این عامل یکی از مزیت های عالی برای کاهش وزن محسوب می شود. همچنین از دیگر خواص شیر سویا برای لاغری میزان فیبر بالای آن است که با مصرف آن فرد احساس سیری می کند و در نتیجه اشتهای فرد کاهش می یابد.

 

شیر سویا منبع غنی از پروتئین است

شیر سویا منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا است و این نوشیدنی ارزشمند نیاز بدن را به 9 اسید آمینه ضروری تامین می نماید. هر یک فنجان شیر سویا 7 گرم پروتئین دارد. این نوشیدنی انرژی خوبی را برای افراد در تمامی سنین فراهم می کند.

 

کاهش عوارض یائسگی

شیر سویا می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از یائسگی را بهبود بدهد. مطالعات نشان می‌دهند ایزوفلاون‌های سویا می‌توانند به تثبیت سطح استروژن در دوران یائسگی کمک بکنند. مصرف شیر سویا می‌تواند از بیماری‌هایی که در اثر کاهش طبیعی هورمون استروژن رخ می‌دهند، جلوگیری بکند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون‌های سویا می‌تواند در کاهش برخی بیماری‌ها مزمن مخصوصا بیماری‌های دستگاه قلبی-عروقی مؤثر باشد.

پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

پروتئین های موجود در شیر سویا الاستیسیته پوست را بهبود بخشیده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. درمان لکه های قهوه ای پوست

شیر سویا باعث بازسازی سلول های پوست شده و لکه های قهوه ای پوست را درمان می کند.

3. درمان موخوره

شیر سویا باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود و پروتئین های موجود در آن موخوره را درمان می کند.

4. نرم کننده طبیعی موی سر

نوشیدن روزانه شیر سویا باعث افزایش آبرسانی موها شده و به عنوان یک نرم کننده طبیعی موی سر عمل می کند.

5. تقویت ناخن ها

شیر سویا برای تقویت ناخن و درمان ناخن های شکننده مفید است، همچنین شیر سویا قارچ های ناخن را درمان می کند.

 

کمک به سلامت قلب

کمک به سلامت قلب یکی از خواص شیر سویا است. شیر سویا محتوی پروتئین‌هایی است که برای رشد ضروری‌‌اند. پروتئین‌های شیر سویا از اسیدهای آمینه‌ای تشکیل شده‌اند که در پیشگیری از مشکلات سلامتی مختلف مؤثرند. اسیدهای آمینه و ایزوفلاون‌های تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین‌های سویا می‌توانند به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک بکنند. سایر مطالعات نشان می‌دهند مصرف ایزوفلاون‌های سویا سطح کلسترول سرم را در مردان مسن کاهش می‌دهد. مصرف شیر سویا می‌تواند به حفظ فشار خون سالم در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک بکند. بنابراین مصرف شیر سویا راهی مؤثر جهت بهبود سلامت قلبی-عروقی است.

 

مضرات شیر سویا

خواص شیرسویا – مصرف زیاد شیرسویا ممکن است باعث معده درد بشود.

متأسفانه ممکن است طعم شیر سویا به‌نظرتان عجیب بیاید. بنابراین باید انواع شیر سویا مختلف را امتحان کنید تا طعم موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و بتوانید به‌طور روزمره از آن محصول استفاده کنید. این امر برای متقاعدکردن کودکان به خوردن شیر سویا سخت‌تر است.

 

علاوه‌براین شیر سویا محتوی مقدار کمی کلسیم است. بنابراین اگر می‌خواهید از شیر سویا به‌عنوان جایگزین شیر گاو استفاده کنید، باید از شیر سویای غنی‌شده با کلسیم یا مکمل های غذایی کلسیم استفاده کنید. میزان کلسیم موجود در شیر سویای غنی‌شده می‌تواند تا ۳ برابر شیر سویای معمولی باشد.

 

برخی‌اوقات شیر سویا را به‌وسیله‌ی جلبک دریایی غلیظ‌تر می‌کنند. مصرف جلبک دریایی موجب بروز مشکلات گوارشی در برخی افراد می‌شود. بنابراین پیش از مصرف منظم و زیاد، بهتر است اول شیر سویا را روی خودتان امتحان کنید.

 

ممکن است مصرف زیاد شیر سویا عوارض جانبی منفی‌ای بر جای بگذارد. به‌عنوان مثال می‌توان به مشکلات معده مانند جمع‌شدن باد معده اشاره کرد. برخی معتقدند محصولات سویا می‌تواند ریشه‌ی برخی اختلالات تیروئید (کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و )، مشکلات دستگاه تولیدمثلی و بروز علائم ناشی از آلرژی در برخی افرادی بشود که از سنین پایین از آن استفاده می‌کرده‌اند.

تشخیص و درمان پوکی استخوان

شیرسویا یکی از واجبات سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ