کم خونی را با این ادویه از بین ببرید!

می توانید برای جبران کم خونی از ادویه ای که در ادامه گفته می شود استفاده کنید.

به گزارش الودکتر: ادویه یکی از افزودنی های مواد غذایی است که بسیار خواص فوق العاده ای دارد. در ادامه ادویه ای را معرفی خواهیم کرد که باعث می شود کم خونی را درمان کنید.

زیره

زیره برای فصل گرما مناسب است.زیرا بدن را خنک و به هضم غذا کمک می کند.
این ادویه که توسط مصری های باستان برای مومیایی و همچنین درمان گزیدگی عقرب به کار برده می شد،خواص دیگری نیز دارد که عبارت است از:

 * این گیاه سرشار از آهن است.بدن برای تشکیل گلبول های قرمز که اکسیژن را حمل می کند،به آهن نیاز دارد،بنابراین مصرف زیره به افراد کم خون توصیه می شود.

 * ناراحتی های پوستی مانند جوش، اگزما و خشکی پوست را درمان می کند.افزودن مقدار کم زیره به ماسک صورت می تواند اثر سوختگی و چین و چروک را برطرف کند.برای درمان آکنه و جوش سرکه را با کمی دانه زیره به صورت خود بمالید.

* خاصیت ضدعفونی کننده آن به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند و با سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبارزه می کند.مصرف یک فنجان چای ولرم (روزی ۲ تا ۳ بار) با زیره،زنجبیل و عسل تسکین دهنده است.

*  زیره به هضم غذا کمک می کند.

* خاصیت ضدسرطانی دارد.

* دردهای قاعدگی زنان را کاهش می دهد و در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادران می شود.

* مو و ناخن را تقویت می کند.

*  درمان طبیعی برای آسم است.

*  حافظه را تقویت می کند.

چه کسانی بیشتر به کم خونی مبتلا می شوند؟

کم خونی در کمین زنان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن گوارشی، روماتیسمی، عفونی، کلیوی و … است.

حاملگی و از دست دادن خون طی عادت ماهیانه باعث می شود زنان بیشتر به کم خونی مبتلا شوند. مبتلایان به بیماری های مزمن داخلی، به دلیل سو تغذیه و فقر آهن یا ویتامین های اسید فولیک و B12 و همچنین کاهش توانایی ساخت گلبول های قرمز سالم در مغز استخوان بیشتر به کم خونی دچار می شوند.
از آنجا که جذب گوارشی آهن غذاهای گیاهی کمتر از آهن گوشت است و B12 در غذاهای حیوانی یافت می شود، افراد گیاهخوار بیشتر به کم خونی، دچار می شوند.

مصرف غذا همزمان با لبنیات، مکمل های کلسیم، شربت معده، قهوه، چای، نوشابه به دلیل کاهش جذب اهن موجب کم خونی، می شود بیماری های ارثی مثل تالاسمی بدلیل کاهش تولید گلبول های قرمز سالم و فاویسم ( کم خونی، ناشی از مصرف باقلا) بدلیل افزایش تخریب گلبول های قرمز معیوب موجب کم خونی می شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ