ارتباط عفونت معده و بوی بد دهان

atoosamirzavandi
از آنجا که بوی نامطبوع دهان، اختلالی شایع است و تنفس نامطبوع نیز بیشتر به خاطر التهاب لثه ای، رسوبات زبانی، عدم رعایت نظافت و بهداشت دهانی رخ می‌دهد.

بوی بد دهان بر روی روابط فرد تاثیر بسیاری می گذارد. بوی بد داهان همیشه مربوط به دهان و دندان نیست و گاهی ناشی از سینوزیت، مشکلات معده و گوارشی می باشد. در این مقاله بیشتر در مورد علائم و علت عفونت معده و ارتباط آن با بوی بد دهان اطلاعات کسب کنید.

 

علائم عفونت معده

اسهال و استفراغ بین چند ساعت تا چند روز پس از ابتلا به عفونت معده یا علت و علائم عفونت روده ادامه دارد. اسهال مکرر که گاهی با رگه های خون یا مخاط دیده می شود از علائم اصلی این بیماری است.

سایر علائم ابتلا به این بیماری نیز موارد زیر می باشند:

حالت تهوع

استفراغ

دل پیچه

کم شدن اشتها

درد اعضای بدن

سر درد

عفونت معده و روده موجب از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن در افراد می شود که گاهی بسیار خطرناک تر از خود عفونت هستند. سالمندان بیشتر از دیگران در معرض این بیماری قرار دارند که در صورت درمان نشدن شان، ممکن است موجب مرگ آن ها شود.

 

بوی بد دهان

بستگی به بروز یکی از علائم بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سرفه، خلط، درد معده، سردرد، زکام و کاهش وزن می‌تواند از نشانههای وجود بیماری در خود و علت بوی بد دهان باشد که در این مواقع، باید به پزشک عمومی مراجعه کرده و با راهنمایی پزشک و در صورت نیاز به متخصص مراجعه کرد.

برای رفع بوی بد دهان باید مصرف روزانه مایعات به مقدار کافی باشد و حداقل یک بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده شود.

بوی بد دهان با مصرف خوراکی خاص و یا آدامس رفع نمی شود و بستگی به علائم بیماری فرد مبتلا، باید به پزشک مربوطه نیز مراجعه شود.

 

عفونت معده و بوی بد دهان

از آنجا که بوی نامطبوع دهان، اختلالی شایع است و تنفس نامطبوع نیز بیشتر به خاطر التهاب لثه ای، رسوبات زبانی، عدم رعایت نظافت و بهداشت دهانی رخ می‌دهد.

باکتری ای به نام هلیکوباکتر پیلوری که در دهان افرادی زندگی می‌کند که علائم بیماری معده ای را از خود نشان نمی‌دهن. تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است نشان می دهد که باکتری هلیکوباک‌تر پیلوری می‌تواند منجر به زخم های معده شده و از طرفی عامل انواع سرطان های معده محسوب شود.

این باکتری، ترکیبات متغیر و ناپایداری تولید می‌کند که بوی نامساعد و نامطلوبی دارند. پزشکان اغلب برای تشخیص این بیماری، سطح و میزان این مواد را می‌سنجند. بیماریهای معدی روده ای هم می‌تواند منجر به تنفس نامطبوع شود.

 

بوی بد دهان ناشی از عوامل عمومی غیربیماری زا
ساد شیره پانکرآس بوی بد دهان وجود دارد که حتی با مسواک زدن ازبین نمی رود. در افراد مسن بوی بد دهان به سبب تغییرات متابولیک و سایر علل نظیر کم آبی بدن ، کاهش مقاومت به عفونت، کاهش اشتها و غیره است. در خستگی و ضعف که بدن نمی تواند محصولات فرعی زائد را با سرعتی بیش از سرعت تولید آنها دفع کند، امکان بوی بد دهان است. بوی بد دهان در خانم ها بیشتر از آقایان وجود دارد. در مورد نقش تغذیه در ایجاد بوی بد دهان باید گفت که دهان ما بوی آن چیزی را که می خوریم می دهد. به همین دلیل آنهایی که برنامه غذایی با فرآورده های گوشتی دارند، دهانشان بوهای مختلف زیادی نسبت به گیاه خواران می دهد. همچنین مشخص شده است که مصرف رژیم پرچربی منجر به ایجاد اسیدوز می شود و در هوای تنفسی بویی شبیه به آنچه در کمای دیابتی وجود دارد، بوجود می آید. بطور کلی غذاهایی که پروتئین زیاد و مواد قندی کمی دارند به علت ایجاد مواد سولفوردار باعث بدبوشدن دهان می شود. البته نقش غذاهای بوداری مثل سیر و پیاز کاملا معلوم است.

 

برخی مواد خوش بو کننده دهان:

 

چای دارچین:

(چند عدد آسیاب نشده) در یک قوری ( 2 لیوان آبسرد) به همراه مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک، محرک اعصاب، شستشو دهنده ی کلیه، دفع رطوبت اضافی بدن، مفرح، تقویت قوه باء، مسکن پا دردهای رطوبتی، اشتهاآور، ضد دلهره، ضد بوی بددهان، تقویت کبد و معده (تاثیر آن تا 15 سال در بدن می ماند)

 

پسته:

طبیعت پوست قرمز روی مغز در حرارت معتدل و خشک است و پوست سبز بیرونی( که روی پوست سفید صلبی قرار دارد )، سرد و خشک است. که مقوی معده، قابض و بر طرف کننده اسهال، تشنگی و استفراغ ( قی ) است و جهت خوشبو کردن دهان کاربرد دارد.

 

کرفس:

گرم و خشک و کرفس کاشته شده، گرم و تر است. باد شکن، معرق، مسکن درد و خوشبو کننده دهان است.

بوی بد دهان ناشی از معده,بوی بد دهان ناشی از معده,بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

سنبل الطیب:

خوردن آن با آب سرد دل بهم خوردگی را تسکین می دهد. مدر و قاعده آور است و شکم را می بندد. رطوبت معده را خشک می کند و جهت خوشبو کردن دهان بکار می رود. سوزش معده را تسکین داده و رطوبتهای ناشی از سرما را دفع می کند و مغز را توان می بخشد. مزاج آن گرم است.

 

نارگیل:

برای خوشبویی دهان، دفع مواد سرد و در دستگاه گوارش نافع است.

 

شفتالو:

سرد و تر است. از زردآلو غلیظ تر و محرک بلغم است. در بین شفتالوها، آنکه گوشتش از هسته جدا می شود، هلو نامیده می شود که از بقیه انواع این گونه بهتر است. ملین، رافع عطش و جهت رفع بوی بد دهان مؤثر است. خشک کرده آن دیر هضم و در اسهال جمع کننده شکم است.

 علت بروز مشکلات تنفسی و بوی بد دهان

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ