تشخیص بیماری از روی هلال ناخن!

atoosamirzavandi
طب سنتی چینی می‌گوید هلال ناخن میزان سطوح انرژی دریافتی شما را تعیین می‌کند.

ناخن ها و زیبایی آن ها در زیباتر به نظر رسیدن دست ها بسیار موثر است. اگر تغییر شکل در ناخن ها به وجود بیاید قطعا مشکل یا کمبودی در بدن وجود دارد. در این مقاله به بررسی بیماری هایی که به کمک هلال روی ناخن می توان تشخیص داد، پرداخته ایم.

 

طب سنتی چینی می‌گوید هلال ناخن میزان سطوح انرژی دریافتی شما را تعیین می‌کند. اگر این قسمت بزرگ و برجسته باشد شما به قدر کافی انرژی دریافت می‌کنید، اما اگر این قسمت کاملا از بین رفته باشد شما انرژی کمی دریافت کرده و دچار سوءتغذیه هستید.

 

هر شخص سالمی هشت تا 10 lunula که غالبا سفید رنگ هستند در دو دست خود دارد. به علاوه اگر

فقط شست شما دارای lunula است شما انرژی جسمی کمی دارید و بیشتر اوقات بیمار هستید.

 

هلال سفید روی ناخن کوچک:

 هلال سفید روی این ناخن با عملکرد کلیه ها، روده کوچک و قلب در ارتباط است و رشد آن ممکن است نتیجه فشار خون بالا باشد.

 

هلال سفید روی ناخن انگشت حلقه

با عملکرد سیستم لنفاوی و دستگاه تولید مثل در ارتباط است و اگر این هلال سفید به سختی قابل مشاهده باشد نشاندهنده مشکلات گوارشی است.

 

هلال سفید روی ناخن انگشت میانی

با عملکرد مغز و سیستم قلبی عروقی در ارتباط است و نبود آن نشاندهنده فشار خون بالا و مشکلات عروقی است.

 

هلال سفید روی ناخن انگشت اشاره:

ممکن است به دلیل عملکرد نادرست روده ها و لوزالمعده کوچک تر و ناپدید شود.

 

هلال سفید روی ناخن انگشت شست:

 نشاندهنده عملکرد ریه و طحال است و معمولا واضح ترین هلال روی ناخن هاست. هلال سفید روی ناخن شست برای سیگاری ها کوچک تر می شود و برای کسانی که مشکل فشار خون شریانی دارند بزرگ تر می شود.

 

هلال ناخن کوچک

هلال ناخن کوچک، که به سختی در پشت کوتیکول دیده می شود، نشان دهنده فشار خون پایین و اختلالات گردش خون است. این می تواند نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف، متابولیسم ضعیف، یا کمبود آهن و ویتامین B12 باشد.

اگر هلال ناخن ها به طور قابل ملاحظه ای از بقیه صفحه ناخن با خطوط عرضی جدا شوند، نشان دهنده مشکلاتی است که با سطح قند خون و احتمال توسعه دیابت همراه است.

 

هلال ناخن بیش از حد بزرگ

زمانی هلال ناخن بزرگ در نظر گرفته می شود که یک سوم (یا بیشتر) از ناخن را اشغال کند. این حالت مشکلات سیستم قلبی عروقی، اختلال ضربان قلب و فشار خون پایین را نشان می دهد.

هلال ناخن بزرگ را می توان اغلب در ورزشکاران و افرادی که دارای شغلی با فعالیت بدنی زیاد هستند، مشاهده کرد. اگر فرد با ورزش در ارتباط نباشد، لونولای بزرگ ممکن است به دلیل سطح بالای استرس در او ظاهر شود.

 

هلال ناخن در هیچ یک از ناخن ها مشخص نیست

در صورتی که هلال ها را بر روی ناخن های خود پیدا نکردید نگران نشوید. آنها اغلب در ناخن های کودکان قابل مشاهده نیستند و در طول زمان ظاهر می شوند. در بعضی از افراد، به دلیل خاصیت فیزیولوژیکی ساختار ناخن، هلال ها به نظر نمی رسند.

با این حال، ناپدید شدن ناگهانی هلال ناخن توسط پزشکی مدرن، به عنوان یکی از نشانه های اختلال گردش خون شناخته می شود. این مطالعه نشان داده است که عدم وجود این هلال ها با اختلالات غده تیروئید، کمبود ویتامین B12 و آهن مرتبط است.

 

تغییرات رنگ در هلال ناخن

تغییرات رنگ در هلال ناخن قابل توجه است.

خاکستری: خستگی، اختلالات گوارشی و مشکلاتی در جذب مواد مغذی.

سفید: سالم و طبیعی است و باید کمی از ناخن ها سفیدتر باشد.

بنفش: گردش خون ضعیف، کمبود اکسیژن در اندام ها و بافت های بدن. اغلب اوقات با سرگیجه و سر درد همراه است.

صورتی: نشاندهنده فعالیت های فیزیکی کم و مشکلات ریه است.

مشکی: بسیار نادر و خطرناک و در برخی موارد نشاندهنده مسمویت با فلزات است.

 

شیارهای طولی در ناخن
در این بیماری خطوطی شبیه شیار در طول ناخن ایجاد می‏شود. این خطوط در بسیاری موارد طبیعی است و به نسبت‏ های بسیار خفیف در افراد زیادی دیده می‏شود ولی اگر این خطوط عمیق یا برجسته و بارز شوند و در تمام ناخن‏ها وجود داشته باشند در آنصورت نشاندهنده بیماری‏ های جدی تری خواهند بود و بیمار باید حتما برای درمان به پزشک مراجعه کند تا از تخریب و تغییر شکل ناخن ‏هایش پیشگیری نماید.

اگر شیار عمودی فقط روی یک ناخن ایجاد شده باشد بیشتر ناشی از تروما یا ضربه فیزیکی خواهد بود. ضربه ‏هایی که به ناخن‏ ها وارد می‏شود حتما نباید شدید باشند بلکه ضربات خفیف مکرر و دائمی هم می ‏توانند چنین مشکلاتی ایجاد کنند.

شیارهای عرضی در ناخن
این شیارها به صورت عرضی روی ناخن‏ ها ایجاد می‏شوند و علت این مشکل هم در اغلب موارد ضربه است. اما هر عاملی که باعث توقف یا کم شدن فعالیت سلول‏ های زایای ناخن شود می‏تواند این مشکل را ایجاد کند. بیماری‏ های تب‏ دار شدید و مصرف برخی داروها از جمله داروهای شیمی ‏درمانی می‏تواند باعث بروز شیار عرضی روی ناخن‏ها شود. بنابراین وجود این علامت هشداری است برای اینکه بیمار حتما به پزشک مراجعه کند تا علت واقعی آن مورد بررسی قرار بگیرد. شیارهای عرضی معمولا با رشد ناخن برطرف می‏شوند.

ناخن‏ های شکننده
شکنندگی ناخن با خشکی پوست در ارتباط است و چون خانم ‏ها بیشتر در معرض عواملی هستند که خشکی پوست را تشدید می‏کند بیشتر هم دچار این مشکل می‏شوند. این عوامل شامل کار بیش از حد با آب و مواد شوینده بدون استفاده از دستکش، استفاده زیاد از مواد آرایشی بخصوص انواع لاک‏ها یا پاک‏ کننده ‏ها به دلیل وجود مواد تحریک‏ کننده در آنها و … است. البته استعداد ژنتیکی افراد هم در تشدید این ضایعات بی‏ تاثیر نیست. برخلاف باور عمومی در جامعه، کمبود مواد مغذی در بدن باعث ایجاد مشکل یا شکنندگی در ناخن‏ ها نمی‏شود. آنچه به ناخن‏ ها آسیب می‏ رساند بیشتر عوامل محیطی است. استفاده از دستکش هنگام کار کردن و کرم‏ های مرطوب‏ کننده در بهبود این مشکل موثر خواهند بود.

تشخیص بیماری از روی شکل و رنگ ناخن

ناخن ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ