این نشانه ها یعنی سردرد شما خیلی خطرناک است!

faateme1366
ممکن است سردرد را تحمل کنید اما بهتر است حتما علت آن را بدانید و بعد آن را تحمل کنید. گاهی برخی از سردردها ممکن است شدیدتر از بقیه سردردها نباشند اما علتشان آنقدر مهم است که حتما باید به پزشک مراجعه کنید و کار با یک مسکن ساده ختم به خیر نمی شود. در این مطلب سردردهای خطرناک و نشانه های سردردهای خطرناک را برایتان آورده ایم.

سردرد شما از کدام نوع است؟

به گزارش سایت الودکتر، «سردرد تنشی» شایع‌ترین نوع سردرد در میان نوجوانان و بزرگسالان است و با عناوین دیگری ازجمله «سردرد استرسی»، «سردرد مزمن روزانه» و «سردرد مزمن غیرپیش‌رونده» نیز شناخته می‌شود. این نوع سردرد معمولا درد مزمن با شدت خفیف تا متوسط ایجاد می‌کند و مقطعی است.

«سردرد خوشه‌ای» شدیدترین اما غیرشایع‌ترین نوع سردرد است که به‌شکل سوزش یا سوراخ‌شدن در پشت چشم‌ها احساس می‌شود. این نوع سردرد به‌صورت دوره‌های خوشه‌ای بروز می‌کند و طول مدت هر دوره از چند هفته تا چند ماه متغیر است. سردردهای خوشه‌ای شاید برای مدتی مثلا چند ماه یا حتی چند سال از بین‌ بروند و سپس مجددا بروز کنند.

«سردردهای سینوسی» وقتی سینوس‌ها ملتهب شوند، در ناحیه‌ی گونه‌ها، پیشانی و پل بینی درد ایجاد می‌کنند. سایر علائم سینوسی مانند آبریزش بینی، تب، احساس فشار در چشم و ورم صورت نیز ممکن است به‌صورت هم‌زمان بروز کنند.

«سردرد میگرنی» معمولا یک یا چندبار در ماه بروز می‌کند و هربار چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. میگرن معمولا با علائم دیگری نیز همراه است که عبارتند از: حساسیت به نور، صدا و بو؛ تهوع و استفراغ؛ بی اشتهایی؛ ناراحتی معده و دردهای شکمی. سردردهای میگرنی در کودکان با علائمی مانند رنگ‌پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و ناراحتی معده همراه‌اند.

«سندرم سردرد مختلط» با عنوان «سردردهای تغییریافته» نیز شناخته می‌شود و شامل ترکیبی از علائم سردردهای تنشی و میگرنی است. این نوع سردرد در هردو گروه سنی بزرگسال و کودک بروز می‌کند.

 

مننژیت، یک سردرد خطرناک

 سردرد به علت مننژیت (عفونت پرده مغزی) بسیار جدی و خطرناک است و باید فورا برای درمان اقدام کنید. درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می کند.

 

این سردردها نشانه تومور است

سردرد به علت تومور مغزی، این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

 

سردردی که نشانه بیماری های چشمی است

عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود ، اما با درد شدید و تهوع همراه است.

 

آلرژی های سردردآور

سردردهای آلرژیک هم ممکن است شما را درگیر کند. این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.

 

نشانه های سردرد خطرناک

1- صدای صاعقه مانند: اگر شما صدایی مثل تیراندازی به سرتان را تجربه کردید و برای دقایقی طول کشید و انگار مثل صدای صاعقه مانند در ذهنتان پیچید نشانه خون ریزی داخلی مغز است.

2- افت و خیز درد : اگر سردرد شما شدت می گیرد و دوام ندارد شاید میگرن یا آنوریسم باشد.

3- درد چشم و اطراف آن : اگر از چشم درد اطراف چشم رنج رمی برید شاید نشانه های سینوزیت یا آب سیاه باشد.

4-درد ناحیه گیجگاهی : اگر سردرد شما بیشتر در ناحیه گیجگاهی متمرکز است می تواند نشانه ی بیماری قلبی باشد مخصوصا اگری بالای 50 سال باشید.

5- سردرد صبح : اگر سردرد شما بیشتر در صبح زود اتفاق می افتد می تواند نشانه سینوزیت شدید باشد چون در شب حفره بینی ملتهب می شود و در صبح سردرد ایجاد می شود.

6- سکته : اگر ماه هاست سردرد خفیفی دارید که با سرگیجه همراه است شما در خطر بروز سکته هستید.

شایع ترین دلیل سردرد پیدا شد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ