رژیم درمان استرس

faateme1366
استرس چیزی نیست که به راحتی بتوانید از آن خلاص شوید و لازم است در کنار مهارت های روانشناختی، برای درمان استرس از غذاها کمک بگیرید.

تغذیه می تواند باعث کاهش استرس شود؟

به گزارش سایت الودکتر، در طول مدت مواجهه با استرس و اضطراب شدید، سیستم هورمونی بدن هورمون‌های استرس (اپی نفرین، نور اپی نفرین، یک هورمون استروئیدی و آدرنالین) را ترشح می‌کند. این هورمون‌ها که هورمون‌های جنگ و گریز نیز نامیده می‌شوند بدن را برای واکنش‌های سریع و قوی آماده می‌کنند. افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس و نیز قدرت انقباض شدید و سریع از تأثیرات سیستمیک این هورمون‌ها در زمان استرس است. استرس موجب آزادسازی قند گلوکز از کبد می‌گردد و در نتیجه با افزایش قند خون تغذیه سلول‌ها به منظور تولید سریع‌تر انرژی تامین می‌شود. این ارائه شدید مواد غذایی به سلول‌ها تهی‌سازی ذخایر غذایی بدن را به دنبال دارد و این تخلیه منجر به خستگی شدید و عملکرد ضعیف‌تر سیستم ایمنی می‌شود.

 

درمان استرس با چیزی که فکرش را نمی کنید

چربی‌های اشباع نشده و پتاسیم موجود در آووکادو، موجب کاهش فشارخون می‌شود. طبق گزارش انستیتوی ملی قلب، ریه و خون، یکی از بهترین‌ راه‌های کاهش فشارخون مصرف پتاسیم است. ( پتاسیم موجود در آووکادو بیش از موز است).

 

درمان استرس با غذاهای دریایی

ماهی و غذاهای دریایی مقادیر زیادی از پروتئین را به بدن ما می‌رسانند که باعث تقویت عملکرد مغزی، تامین انرژی و تنظیم فشارخون می‌شود. ماهی و غذاهای دریایی همچنین غنی از تریپتوفان و در نتیجه سروتونین هستند. محققان دریافته‌اند که مصرف غذاهای غنی از تریپتوفان بهترین توصیه رژیمی برای کاهش استرس و اضطراب خواهد بود. از غذاهای غنی از تریپتوفان می‌توان به میگو، ماهی تن، ماهی هالی بورت، سالمون و ساردین اشاره کرد. ماهی‌های چرب نظیر سالمون علاوه بر تریپتوفان، اسیدهای چرب امگا۳ را به بدن می‌رسانند. امگا ۳ چربی بسیار مفیدی است که بهبود و افزایش عملکرد مغزی از مزایای منحصربه‌فرد آن است.

 

شکلات بخورید و شاد باشید

درمان استرس با شکلات حقیقی است: مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ از سوی محققان سوئیسی صورت پذیرفت و نشان داد که خوردن شکلات تلخ از میزان هورمون‌های استرس‌زا می‌کاهد. در مطالعات اولیه مشخص شد که خوردن شکلات در درمان فشار خون موثر بوده و کاهش دهنده فشار خون در حد داروهاست. در ضمن بادام سرشار از پروتئین‌های انرژی‌زاست، در ردیف چربی‌های اشباع نشده مفید برای بدن قرار می‌گیرد که در مطالعاتی مرتبط مشخص شد که به همین دلایل از میزان استرس می‌کاهد.

 

شب یلدا استرستان کم می شود؟

یک مشت آجیل، مخلوطی از پسته، بادام هندی، بادام، گردو و تخمه کدوتنبل که سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده هستند، از میزان فشار خون می‌کاهد. بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده و آمارهای بدست آمده، مشخص شد که مغز پسته از میزان اضطراب افراد می‌کاهد. اسیدهای چرب ضروری امگا۳ در گردو با کاهش میزان افسردگی ارتباط مستقیم دارند، سلنیوم موجود در بادام هندی و بادام موجب نشاط و خلق و خوی بهتر می‌شود و اسید آمینه موجود در تخم‌ کدو، موجب ترشح هورمون سرتونین در مغز می‌شود. همیشه یک مشت از اینها را جلو چشمتان نگه دارید.

 

درمان استرس با لبنیات

شیر منبع غنی از تریپتوفان است که همان‌طور که گفتیم به سروتونین در بدن تبدیل می‌شود. شیر همچنین منبع منحصربه‌فرد کلسیم است و همان طور که اشاره کردیم تأثیر مهمی در کاهش استرس، انقباضات عضلانی و نیز کاهش فشارخون دارد. بنابراین شیر واقعاً میان‌وعده بسیار مناسبی برای کاهش استرس و کسب آرامش است.

 

استرس را با سیب زمینی خاموش کنید

مصرف سیب‌زمینی، گزینه فوق ‌العاده‌ خوبی برای کاهش استرس است. این سبزی سرشار از بتاکاروتن و دیگر ویتامین‌ها بوده و نیز دارای مقدار فراوانی فیبر است که فرآیند جذب کربوهیدرات‌ها را در بدن به صورت نرم و یکنواختی انجام ‌داده و موجب احساس سیری و رضایت را در فرد می‌شود و به این طریق از بروز استرس پیشگیری می‌کند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ