درمان فوری گرفتگی ناگهانی عضلات پا در خواب

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با درد ناگهانی گرفتگی عضلات پا از خواب بیدار شوید و ندانید باید چکاری انجام دهید تا این درد کاهش یابد.

گرفتگی عظلات پا در هنگام خواب ممکن است برای هرکسی پیش بیاید که دلایل زیادی می تواند داشته باشد.این درد ناگهانی به سراغ انسان می آید و بسیار دردناک است و امکان هرگونه اقدامی در آن لحظه را از شما می گیرد و دلتان میخواهد از شدت در  گریه کنید. در این مطلب قصد داریمروش های موثر برای برطرف کردن گرفتگی عظلات پا را به شما معرفی کنیم.

گرفتگی شبانه پا چگونه است؟

فرض کنید که نیمه شب به یکباره به خاطر درد شدید در ماهیچه‌های پشت ساق پا از خواب بیدار شده‌اید. این گرفتی که اصطلاحا اسب چارلی نیز نامیده می‌شود، آنقدر شدید است که شما حتی دلتان می‌خواهد برای خلاصی از آن گریه کنید! گرفتگی پا شاید نهایتا یک دقیقه به طول انجامد اما بی‌شک تمام خوابتان را کامل مختل می‌کند. حتی آثار منفی‌اش را روز بعد نیز تجربه خواهید کرد.

این دقیقا شرح بیماری از قول کسانی است که آن را تجربه کرده‌اند. تقریبا نیمی از افراد بزرگسال حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند.

گرفتگی می‌تواند در نقاط مختلف بدن رخ دهد. اما برخی علائم و موارد در افرادی که «گرفتگی پا» را تجربه کرده‌اند مشترک است:

  • غیر ارادی (بدان معنا که هنگام بروز، شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید)
  • اغلب در ناحیه ماهیچه ساق پا رخ می‌دهد، اما می‌تواند نقاط دیگر پا از ران تا مچ را شامل شود
  • ناگهانی است
  • درد شدیدی دارد
  • می‌تواند تا چند دقیقه به طول انجامد
  • هنگام شب و معمولا حین خواب رخ می‌دهد

علل گرفتگی پا

دلایل گرفتگی پا “ایدیوپاتیک” است؛ این واژه به عبارت ساده‌تر یعنی اینکه هیچ نشانه خاصی برای آن تعریف نشده و در واقع این بیماری ناشناخته است! با این حال، چندین دلیل گرفتگی پا در بین بیماران مشترک است که آن‌ها را در ادامه بخوانید.

  • دیابت
  • کم شدن آب بدن
  • عدم تعادل الکترولیت (مانند فسفر، پتاسیم، سدیم)
  • وجود مشکلات عصبی (مانند بیماری پارکینسون یا نوروپاتی محیطی)
  •  خستگی عضلانی (در بیماران با تمرینات با شدت بالا، یا در کسانی که تمرینات روزمره خود تغییر ایجاد می‌کنند)
  • بیماری عروق محیطی
  • همودیالیز (کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند)
  • تنگی مجرای نخاعی در کمر
  • نارسایی وریدی (زمانی که رگ‌ها به علت وجود دریچه‌های دارای منفذ، خون را بالا و به سمت قلب پمپاژ نمی‌کنند)
  • بارداری
  • عوارض جانبی داروها (برخی از داروهای ضد التهاب، اسپری، درمان پوکی استخوان، برخی از داروهای ضد افسردگی، کلونازپام، سایر خواب‌آورها، شیمی درمانی و دیورتیک)

برای اینکه دقیقا علت گرفتگی پا را شناسایی کنید، بهتر است ببینید آیا به یکی از موارد دچار هستید زیرا هنگامی که علت شناسایی شود، بهتر می‌توان آن را درمان کرد.

درمان گرفتگی پا

متاسفانه درمان دقیقی برای رفع گرفتگی ماهیچه پا وجود ندارد. مثلا برخی گفته‌اند که مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و یا حتی موز می‌تواند موثر واقع شود اما شاهد هستیم که در عمل هنوز گرفتگی پا رخ می‌دهد.

ماساژ ملایم‏

یک ماساژ ملایم می تواند به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک کند.آن قسمت از بدنتان را که احساس می کنید دچار گرفتگی ‏‏عضلانی شده است با بیوفریز مالش دهید.این مالش جریان خون ناحیه مبتلا را بهتر می کند و عضلات گرفته را تسکین می ‏‏دهد.بیوفریز یک مسکن موضعی است که برای تسکین درد عضلات ، آرتروز، کمر، کتف، کشیدگی گردن، اسپاسم عضلانی، زانو، ‏‏لگن و پشت ران، قوزک پا و مفاصل آرنج موثر است.‏

نمک اپسوم (منیزیم سولفات)

حمام نمک اپسوم یک روش سالم برای درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

منیزیم موجود در نمک اپسوم سبب آرامش و بهبود عضلات می‌شود و ناراحتی گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

همچنین حمام نمک اسپوم یک‌راه ساده برای جلوگیری از کمبود منیزیم است که علت شایع التهاب می‌باشد.

توجه: افراد مبتلابه مشکلات قلبی، فشارخون بالا یا دیابت از این روش درمانی استفاده نکنند.

وان حمام خود را پر از آب گرم‌کنید.

حال 2 فنجان نمک اپسوم به آب اضافه کنید و کاری کنید تا در آب حل شود.

سپس به مدت 20 دقیقه درون این حمام قرار بگیرید.

دوش داغ

یک وان گرم یا دوش داغ نیز می تواند به کاهش گرفتگی عضلانی کمک کند. اجازه دهید آب داغ قابل تحمل روی ‏‏عضلات گرفته تان جاری شود.گرما، موجب رفع گرفتگی عضلات و شل شدن آنها خواهد شد.‏

کشش

در صورت گرفتن ماهیچه ساق پاهایتان ، این روش را امتحان کنید. در حالیکه انگشت پایتان رو به بالا قرار دارد ، پاهایتان را ‏‏به سمت سرتان بکشانید. ۳۰ دقیقه در همین حالت بمانید. این اقدام به شل شدن عضلات کمر و رانتان نیز کمک خواهد کرد و در ‏‏صورت گرفتگی عضلات جلوی رانتان ، پاهایتان را به سمت سرین تان بکشانید و ۳۰ دقیقه در همین حالت بمانید. یک برنامه منظم ‏‏کشش عضلات می توند به حفظ انعطاف پذیری و آرامش عضلات شما کمک و از گرفتگی های بعدی پیشگیری کند.‏

کمپرس سرد یا گرم

مالش یک کیسه یخ روی ناحیه مبتلا به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه یا تا زمان قرمز شدن موضع ، به شل شدن و رفع گرفتگی عضلات ‏‏کمک میکند. علت قرمزی موضع این است که سلول های قرمز خون عضلات را گرم می کنند.‏کمپرس گرم نیز روش خوبی است که ‏شما می توانید با استفاده از یک حوله گرم یا پتوی برقی جریان خون موضع را تحریک کنید و ‏عضله گرفته را تسکین دهید.‏

آبرسانی

ممکن است گرفتگی عضلات به علت کم آبی بدن نیز رخ دهد. هر روز آب فراوان بنوشید و همواره مایعات از دست رفته بدنتان را به ‏‏طور روزانه جبران کنید.‏

ملاس

یکی دیگر از روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا ملاس است. ملاس غنی از کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است که سبب باز شدن ماهیچه‌ها می‌شود و به‌نوبه خود ناراحتی ناشی از گرفتی پا را کاهش می‌دهد.

1تا 2 قاشق چای‌خوری ملاس به 1 فنجان شیر گرم اضافه کنید و سپس آن را مخلوط‌ کنید. روزانه به مدت چند هفته از آن بخورید.

علل گرفتگی و دردهای شدید ساق پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ