این افراد به هیچ عنوان زیتون نخورند

faateme1366
زیتون یکی از پرطرفدارترین میوه های روی زمین است که اکثرا کنار غذا از آن استفاده می شود و دارای طعم بسیار دلچسبی است. بین این همه طرفدار افرادی هستند که مجاز به مصرف این میوه خوشمزه نیستند. در این مطلب برای شما این افراد را مشخص کرده ایم.

زیتون و ایجاد آلرژی

شاید باورش سخت باشد ولی آدم‌های بسیاری هستند که نسبت به روغن زیتون حساسیت‌های شدیدی از خود نشان می‌دهند. و اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، توصیه می‌کنم از آن دوری کنید – این روغن وضعیت شما را بدتر و وخیم‌تر خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که روغن زیتون می‌تواند باعث آلرژی‌های شدید شود، من جمله درماتیت (آماس پوست)، اگزما، آلرژی تنفسی، و غیره. این حالت معمولا در حین یا بعد از استعمال موضعی روغن بروز پیدا می‌کند. کسانی که مستعد آلرژی هستند نیز ممکن است بعد از مصرف چیزی که روغن زیتون دارد به این عارضه دچار شوند.

 

اگر پوستتان مستعد آکنه است…

اکثر افراد بر این باورند که روغن زیتون یک ماده ی بسیار عالی برای نرم کردن مو، مرطوب کردن پوست، روغن ماساژ و مواد سازنده ی صابون، لوسیون، اسکراب نمک و موارد دیگر است. همه ی این تصورات در مورد این روغن صحیح می باشد. اما باید در نظر داشت که این روغن برای پوست های مستعد به جوش و آکنه اصلا مناسب نیست. در زبان خاص مراقبت های پوستی، این روغن به عنوان یک ماده ی جوش زا شناخته شده است، بدین معنا که موجب بسته شدن منافذ پوست می شود. توصیه ی متخصصان پوست استفاده از روغن آفتابگردان، روغن گل پامچال شب و روغن آرگان به جای استفاده از روغن زیتون برای افراد مستعد به آکنه است.

 

اگر روده فعالی دارید!

روغن زیتون همراه آب گرم، ملین و مسهل خوبی است و می‌توان در موارد یبوست شدید یک قاشق مرباخوری از آن را در یک فنجان آب جوش ولرم‌شده ریخت و ناشتا میل و هر 8 ساعت تکرار کرد. پس افراط در مصرف روغن زیتون به دلیل بالا بودن میزان چربی می تواند باعث اسهال شود.

 

اگر فشار خون پایینی دارید!

بررسی ها نشان می دهد مصرف زیاد روغن زیتون می تواند به افت فشارخون منجر شود اگر چه افت فشار برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است اما برای افراد عادی دردسر ساز خواهدشد.

 

اگر به زیتون های خاص علاقه دارید

زیتون در بازار انواع مختلفی دارد. برخی از مطالعات از ارتباط آکریل آمید با بروز سرطان‌ها حکایت دارند، درحالی‌که برخی دیگر از مطالعاتی که به‌تازگی صورت گرفته‌اند، این ارتباط را زیر سؤال برده‌اند. با‌این‌حال متخصصان توصیه می‌کنند مصرف آکریل آمید در رژیم غذایی افراد محدود شود. در بعضی گونه‌های زیتون از جمله زیتون سیاه کالیفرنیا، با رسیدن زیتون مقدار آکریل آمید افزایش می‌یابد.

 

مراقب صفرای خود باشید

باید احتیاط کنید چرا که مصرف زیاد روغن زیتون می تواند باعث انسداد در کیسه صفرا و بروز سنگ صفرا شود. علاوه بر آن باعث بالا رفتن وزن نیز می شود.

 

خطر! روغن زیتون حاوی چربی های اشباع شده است

روغن زیتون دارای میزان تک چربی اشباع شده است؛ مصرف 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون در یک وعده غذایی به افزایش اسیدهای چرب منجر می شود و این می تواند احتمال بیماری هایی مانند چاقی مفرط، حمله قلبی، سرطان و …را بالا ببرد.

 

روش تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

روش های جالبی برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی وجود دارد. روغن زیتون اصل باید یا بوی زیتون رسیده را بدهد یا بویی شبیه بوی گوجه‌فرنگی و یا با بوییدن آن بویی شبیه علف تازه کوتاه شده را بدهد.

البته از طریق چشایی نیز می‌توان روغن زیتون اصل را تشخیص داد. به این صورت که باید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را روی زبان ریخت و بعد از دوبار نفس عمیق کشیدن و هوا را از روی روغن زیتون عبور دادن آن را بلعید. اولین اتفاقی که باید رخ بدهد این است که مزه آن باید کاملا تلخ باشد و دوم این‌که بعد از بلعیدن روغن زیتون باید ۱۰ تا ۵۰ ثانیه احساسی شبیه به سوزش در گلوی شخص به وجود آید.

مشخص است که تشخیص روغن زیتون اصل از طریق آزمایشگاه هم زمان‌بر است و هم برای تشخیص ۲۰۰ سی‌سی از روغن زیتون اصل از طریق آزمایشگاه که مبلغ زیادی هم باید هزینه شود. در نتیجه به عامه مردم توصیه می‌شود از روش ارزیابی حسی روغن‌ زیتون اصل را از تقلبی شناسایی کنند.

 

فواید باورنکردنی روغن زیتون برای زیبایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ