موثرترین روش خانگی برای درمان گل مژه

گل مژه یک بیماری عفونی است که معمولا در اثر تماس دست آلوده باچشم ایجاد می شود.

گل‌مژه، بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس، دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند،همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است. در این مطلببهترین روش های خانگی برای درمان گل مژه را به شما معرفی می کنیم.

کمپرس آب گرم

بهترین و اولین راهکار درمان خانگی گل مژه برای بهبود سریعتر و کاهش درد و علائم ظاهری آن، قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی چشم است، به این منظور بایستی روزانه چند مرتبه و در هر بار 10 تا 15 دقیقه کمپرس آب گرم را بر روی لبه پلک قرار داد که این کار موجب می‌شود تا گرفتگی غدد چربی باز شده و التهاب چشم کاهش یابد.

کمپرس آب گرم همراه با ضمادهایی از برگهای بخار داده شده و تازه کلم پیچ یا نان که در شیر داغ فرو برده شده و یا سیب زمینی خام رنده شده، خیلی مفید بوده و باعث میشود تا آبسه ایجاد شده باز و پاره شود.

مخلوط گل ختمی و آویشن

مقداری گل ختمی + آویشن + اسفرزه + شیر داغ یا آب جوش را با هم مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید و سپس آن را روی پلکی که به آن گل مژه زده شده است، قرار دهید، لازم است روی آن را بسته و نرم نگه دارید تا سر باز کند و سپس با دم کرده آویشن چشم را شستشو دهید.

شستشو با شامپو بچه

شستشوی چشم با آب و شامپو بچه رقیق شده نیز به پاکسازی و درمان گل مژه کمک میکند. به این منظور روزی دو مرتبه صبح و شب چشم را با مقداری شامپو بچه رقیق شده با آب ولرم شستشو دهید. چند قطره شامپو بچه ملایم را در یک فنجان آب گرم بریزد و چشم خود را در آن باز و بسته کنید و یا اینکه چشمان خود را ببندید و با استفاده از یک تکه اسفنج یا دستمال تمیز به آرامی این محلول را بر روی ریشه مژههای خود بمالید. توصیه میشود هرگز گل مژه را فشار ندهید، زیرا این کار موجب سرایت گل مژه به سایر نقاط پلک میشود. بنابراین بعد از شستشو، باید صبر کرد تا کم کم چشم خشک شود.

خم گشنیز

استفاده از تخم گیاه گشنیز نیز در درمان گل مژه بسیار موثر است. به این منظور، مقداری از تخم گشنیز را در آب جوش بریزید و سپس دانهها را دور ریخته و از آب آن برای شستشوی چشم استفاده کنید و به مدت چند بار در روز این کار را انجام دهید.

کمپرس چای کیسه ای

یکی دیگر از راههای درمان خانگی گل مژه، استفاده از کمپرس چای کیسهای است. به این منظور میتوانید از کیسههای چای سبز استفاده کنید، زیرا مواد موجو ددر چای سبز، به کاهش تورم کمک میکند و خواص ضد باکتریایی دارد. جوشاندن چای کیسهای و سپس سرد کردن آن و قرار دادنش روی چشم برای ۵ تا ۱۰ دقیقه توصیه میشود. دقت شود که برای هر چشم باید از کیسههای چای جداگانه استفاده شود.

سیر

سیر یک ضد عفونی کننده فوق العاده است. به همین منظور ابتدا سیر را له کرده و شیره ی به دست آمده را به آرامی و با استفاده از پد نرم بر روی گل مژه ها بمالید این کار را، دو بار در روز تکرار کنید.

نکته :فقط مراقب باشید که وارد چشمتان نشود. چون ممکن است ، سیر باعث سوزش چشم شود.

درمان‌‌ خانگی گل ‌مژه با خمیر چوب صندل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ