فواید و عوارض نوشابه های انرژی زا

faateme1366
نوشابه های انرژی زا طرفداران زیادی دارند و ویترین یخچال مغازه ها پر از این نوشابههای رنگارنگ است. اگر می خواهید عوارض عجیب نوشابه های انرژی زا و یا فواید آن ها را بدانید این مطلب را بخوانید.

 

مواد تشکیل دهنده نوشابه انرژی زا

به گزارش سایت الودکتر، نوشیدنی های انرژی زا حاوی موادی مانند کافئین، نوشابه‌ های انرژی‌زا نوشابه هایی حاوی مواد گوناگونی مانند کربوهیدراتها (قندها)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین (یک اسید آمینه، پیش ساز پروتئین)، گلوکورونولاکتون (یک ماده طبیعی که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می‌شود)، اسیدهای آمینه، هیدرات‌های کربن، ویتامین‌ها و اغلب عصاره گیاهان دارویی مانند جنسینگ هستند. معمولاً مصرف‌کننده پس از مصرف اینگونه نوشابه‌ها انرژی زیادی می‌گیرند.

 

چقدر انرژی وارد بدنتان می شود؟

یک بطری از نوشیدنی های انرژی زا مقدار بالایی کافئین معادل چهار فنجان قهوه تصفیه شده، دو اسپرسو، تقریبا چهار بطری کوکاکولا یا شش فنجان چای دارد. یک فرد سالم به طور متوسط می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ و حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روزمصرف کند. مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا می‌تواند باعث خونریزی مغزی شود زیرا قلب فعالیت کمتری برای رساندن خون دارد، اما فعالیت بدنی را افزایش می‌دهد.

 

نوشابه انرژی زا و بیماری های قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشابه انرژی زا می‌توانند باعث ایجاد مشکلات قلبی شوند. تحقیقی نشان می‌دهد که نوشیدنی انرژی زا در چندین مورد سبب ایجاد مشکلات قلبی اورژانسی شده است.همچنین در آمریکا سالانه ۲۰ هزار نفر به‌خاطر مصرف نوشیدنی های انرژی زا به اورژانس مراجعه می‌کنند. علاوه‌بر‌این پژوهش‌های زیادی روی انسان انجام شده که نشان می‌دهد این نوشیدنی‌ها سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب و کاهش عملکرد رگ‌های خونی می‌شود که برای سلامتی قلب مضر است.اغلب کارشناس‌ها باور دارند که مشکلات قلبی ناشی از نوشیدنی انرژی زا به‌خاطر کافئین است. این دلیلی منطقی است، چون افرادی که این مشکلات را پیدا کرده‌اند، در زمان حمله قلبی، ۳ عدد یا بیشتر، نوشیدنیانرژی زا همراه با الکل مصرف کرده بودند.اگر سابقه‌ی بیماری‌های قلبی دارید بهتر است در مصرف نوشابه های انرژی زا تجدیدنظر و به‌میزان خیلی کم آنها را مصرف کنید.

 

عوارض عجیب نوشابه های انرژی زا

کافئین و سایر مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا مى‌توانند باعث از دست رفتن هماهنگى عضلانى شوند و توانایى بدن را در حفظ یک درجه حرارت معین دچار اختلال کنند و همچنین درصد بالای انواع کربوهیدراتها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا  برای سلامت دهان و لثه ها مضر بوده و در صورت  رعایت نکردن  بهداشت دهان و دندان می تواند به فساد دندانها منتهی گردد.

 

نوشابه های انرژی زا شما را بی اعصاب می کند؟

مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا، باعث تحریک پذیری، بی خوابی و بروز اضطراب در ورزشکاران به ویژه در هنگام شرکت در رقابت های ورزشی می شود و  مصرف بیش از حد و طولانی مدت نوشابه های انرژی زا می تواند نوعی عادت پذیری در افراد ایجاد کند و به وابستگی روانی برای مصرف بیشتر این نوشابه ها منتهی گردد.

 

تاثیرات نوشابه های انرژی زا

به عنوان نمونه اثرات نوشابههای (RED BULL) توسط سازندگان آن اینچنین آورده شده است:

۱-تحریک متابولیسم.

۲-بهبود وضعیت احساسی(نشاط آوری)

۳-افزایش تمرکز و سرعت واکنش.

۴-بهبود و افزایش عملکرد.

۵-افزایش انرژی و رفع خستگی.

۶-تقویت حافظه.

اما توجه داشته باشید که همواره تبلیغ اینگونه فرآورده ها با چاشنی اغراق و بزرگنمایی همراه میباشد و مسلماً این نوشابهها به شما بال نخواهند داد. همچنین بر اساس پژوهشهای بعمل آمده افزایش انرژی بدنبال مصرف نوشیدنی های انرژی زا تا حدود زیادی نیز جنبه روانی دارد. یعنی این نوشابهها به عنوان یک دارونما عمل کرده و احساس افزایش انرژی را به مصرف کنندگان القا می کنند.

 

تاثیر نوشابه های انرژی زا بر کودکان و نوجوانان

تحقیقی نشان می‌دهد که ۳۱ درصد کودکان بین ۱۲-۱۷ سال از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند. هر چند تحقیقات چاپ‌شده در مجله‌ی آکادمی پزشکی کودکان توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان نباید این نوشیدنی‌ها را مصرف بکنند.

دلیل این موضوع به‌خاطر وجود کافئین در نوشیدنی های انرژی زا است که کودکان و نوجوانان را به خود معتاد می‌کند و جلوی رشد مناسب قلب و مغز را خواهد گرفت.

محققان همچنین مصرف کافئین را برای این سنین محدود کرده‌اند. میزان توصیه‌شده کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم و بیشتر از ۱۴٫۱ میلی‌گرم به‌ازای هر پوند وزن بدن در طول روز است. برای یک کودک ۱۲ ساله به‌وزن ۳۴ کیلوگرم این مقدار ۸۵ میلی‌گرم است.

 

بالاخره نوشابه مضر است یا نه؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ