ترفندهایی برای جلوگیری از قهوه ای شدن سیب بریده!

atoosamirzavandi
عامل قهوه‌ای شدن سیب درختی یا سیب زمینی برش خورده دسترسی آنزیم‌های سلول آن‌ها به اکسیژن است.

قهوه ای شده سیب و موز یکی از مشکلاتی است که مانع از استفاده این میوه ها در دسرها و سالادها می گردد در این مقاله راهکارهایی برای جلوگیری از قهوه ای شدن سیب بریده پیشنهاد شده است.

 

عامل قهوه‌ای شدن سیب درختی یا سیب زمینی برش خورده دسترسی آنزیم‌های سلول آن‌ها به اکسیژن است.

همانطور که می‌دانید تمام سلول‌ها دارای هزاران آنزیم هستند.

مکانیزم اصلی که باعث قهوه‌ای شدن این دو نوع میوه می‌شود شامل آنزیمی به نام “اکسید پلی فنل”است که “تایروساینز” نیز نامیده می‌شود که در بافت گیاه مشترک است.

وقتی این میوه را برش می‌دهید در واقع برخی از سلولها را برش می‌دهید و آنزیم‌های موجود در آن به اکسیژن هوا دسترسی پیدا می‌کنند سپس رنگ میوه قهوه‌ای می‌شود و این همان چیزی است که باعث می‌شود آنها را دور اندازید.

  • آسان‌ترین راه برای پیشگیری از قهوه ای شدن این میوه قراردادن برش‌ها، در آب است به نحوی که آنزیم‌ها به اکسیژن دسترسی نداشته باشند.
  • حرارت دادن سیب‌های درختی به صورتی که آنزیم‌ها ماهیت اصلی خود را از دست بدهند روش دیگری برای جلوگیری از تغییر رنگ است

 

  • پس از برش سیب، آن را در کاسه پر از آب سرد و نمک قرار دهید ( نصف قاشق چایخوری نمک برای هر فنجان آب استفاده کنید ). بگذارید تکه های به مدت 5 تا 10 دقیقه خیس شوند و سپس از داخل آب بیرون آورید . اگر نمی خواهید سیب را همان موقع بخورید، آن ها را در ظرف یا پلاستیکی نگهداری کنید تا زمانی که می خواهید استفاده کنید. وقتی زمان سرو رسید سیب را با آب شیر بشویید، که هر گونه طعم نمکین که ممکن است روی تکه های سیب باقی مانده، را از بین ببرد. نگران نباشید حتی اگر سیب را بشویید، می توانید آن را در آب نمک قرار دهید تا از قهوه ای شدن آن جلوگیری کنید

 

  • نصف قاشق چای خوری عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. برش های سیب را اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه خیس کنید.بشویید و تا زمان سرو نگه دارید. تکه های سیب را در لیمو ترش به مدت پنج دقیقه خیس کنید. بشویید و سرو کنید .

 

  • استفاده‌ از چند قطره‌ لیموترش‌ است. کافی‌ است‌ پس‌ از پوست‌ کندن‌ و قاچ‌ کردن‌ این‌ مواد آن ها را در کاسه‌ای‌ بریزید و مقدار کمی‌ (نصف‌ یک‌ لیموترش‌ کوچک‌ کافی‌ است) آبلیموی‌ تازه‌ روی‌ آن‌ بچکانید و ظرف‌ را طوری‌ تکان‌ دهید که‌ آبلیموها به‌ تمام‌ مواد آغشته‌ شوند. حال‌ می‌توانید با خیال راحت‌ قارچ‌ را با همان‌ رنگ‌ اولیهِ‌ خود در فریزر قرار دهید و با موز و سیب‌ خود نیز سالاد میوه‌ای‌ درست‌ کنید که‌ ‌ سیاه‌ نشود.

 

  • چاقو را دست بگیرید و اطراف هسته مرکزی سیب چهار برش ایجاد کنید. با این کار ۸ قطعه کوچک سیب بدست می آید. سپس قطعات سیب را پخش کنید و با اسپری کمی آب لیمو به آنها اسپری کنید. این کار جلوی قهوه ای رنگ شدن سیب ها را تا چندین ساعت قبل از خورده شدن می گیرد. سپس دوباره قطعات سیب را کنار هم و گرد هسته ی مرکزی سیب جمع کنید. و یک کش پلاستیکی دور قسمت بیرونی سیب قرار دهید. توصیه می کنیم از کش های پلاستیکی مخصوص مواد غذایی استفاده کنید. این نوع کش ها آن طعم تلخی که دیگر کش ها دارند را ندارند، پس با خیال راحت دور غذا قرارش می دهید. حتی می توانید بین لایه های برش داده شده کره بادام زمینی بمالید تا میان وعده ای مقوی تر میل کرده باشید.

آیا خوردن سیب در روز باعث کاهش وزن می گردد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ