این نشانه ها یعنی ساس مهمان خانه تان شده است

faateme1366
اگر خانه تان دچار ساس شود از بین بردن آن سخت است. اگر می خواهید زودتر دست به کار شوید و آن را از بین ببرید اول باید بدانید آیا واقعا ساس در خانه تان هست یا نه؟ این نشانه ها یعنی ساس مهمان خانه تان شده است.

 

چطور بفهمیم در خانه ساس داریم؟

به گزارش سایت الودکتر، مشاهده لکه های خون و نقاط تیره رنگی که در اثر مدفوع توسط حشره روی ملافه، تشک، لباس خواب و دیوار ایجاد می شود .استشمام بوی نامطبوع انها در موارد آلودگی شدید، انتشار آلودگی و… از نشانه های ورود ساس به خانه شماست. ساس از راه لباس ، تختخواب ، لوازم خواب و مبلمان دست دوم و نیز راه چمدان مسافران به اماکن تازه و غیره آلوده راه پیدا می کند. بعد از اینکه از رختخواب خود بلند شدید، نگاهی به بدن خود بیندازید. در صورتی که ضایعات پوستی شبیه به تاول یا نقطه های قرمز که خارش دار هستند را بر روی پوستتان مشاهده کردید، بدانید که در خانه شما، ساس هست. آفتی ریز و کوچک که می تواند خود را در تشک شما مخفی کند.

 

ساس قابل انتقال است؟

از آنجایی که این انگل مسری است و از خانه ای به خانه دیگر انتقال پیدا می کند و در آپارتمان ها نیز دیده می شوند، می توان گفت که انتقال آن چندان هم دشوار است. دکتر «ران هریسون» می گوید: “اکنون جمعیت بیشتری در آمریکا در مقایسه با گذشته به این انگل مبتلا هستند. چرا که تقریبا ۱۰ سال پیش تقریبا هیچ موردی از آن مشاهده نمی شد. اگر می دانید که فردی در گذشته به ساس مبتلا بوده مراقبت بیشتری کنید.

 

ساس شما را گزیده؟

بر اثر گزش نامحسوس این انگل، مناطقی روی بدن تان به خارش می افتد. اگر در چند منطقه خوشه ای شکل بر روی بدن احساس خارش می کنید، اگرچه نشانه قطعی ای نیست ارزش آن را دارد که به بررسی ساس اقدام کنید. دکتر هریسون می گوید: “بسیاری از افراد ممکن است که ساس داشته باشند اما به دلیل عدم عکس العمل بدن به گزش آن متوجه نشوند.”

 

نکات مهمی که باید درباره ساس بدانید

1. شما نمی توانید ساس ها را ببینید: ساس های بالغ براحتی قابل مشاهده هستند. اندازه ساس های بالغ بین 3 میلیمتر تا 5 میلیمتر است – تقریباً به شکل و اندازه یک دانه هسته سیب – و رنگ قهوه ای متمایل به قرمز دارند.

 

2. برای خلاص شدن از شر ساس ها تخت خود را دور بیندازید:شاید اسم این حشره موذی ساس تخت خواب باشد اما فقط در تخت خواب شما زندگی نمی کند. ساس ها می توانند در هر ترک یا شکاف تاریک اتاق زندگی کنند. انجام عملیات زدودن ساس روی تقریبا هر چیز اعم از البسه، ملحفه و روتختی و پتو، مبلمان و لوازم الکترونیکی امکان پذیر است. اگر اثاثیه و مبلمان آلوده را پیش از بازرسی و عملیات دور بیندازید، فقط به گسترش و انتشار ساس ها کمک خواهید کرد. اگر می خواهید اثاثیه یا تشک خود را دور بیندازید، حتما آنها را با پلاستیک بسته بندی کرده و علائم و توضیحاتی روی آنها بگذارید که نشان دهد آلوده به ساس هستند. در صورت امکان این اشیا را پیش از دور انداختن تخریب کنید تا غیرقابل استفاده باشند.

 

3. فقط زمانی ساس به سراغ شما می آید که در محلات سطح پایین زندگی کنید: ساس حشره ایست که با در معرض قرارگیری منتشر می شود و لزوما ارتباطی به شرایط زندگی ندارد. هر کس در هر کجا ممکن است با مشکل ساس روبرو شود. شما با قرار گرفتن در معرض ساس دچار مشکل می شوید. افرادی که خیلی سفر می کنند اغلب در معرض ساس قرار گرفته و آنها را با خود به خانه می آورند.

 

4. برای اینکه عملیات زدودن ساس ها موثر باشد همه لباس های خود را بشویید: بله، بعنوان یک اصل کلی شستن با آب داغ و خشک کردن با درجه حرارت بالا می تواند به از بین بردن ساس های موجود در البسه کمک کند. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که با ورود آن لباس ها به کمدها یا حتی فضای منزلتان دوباره دردسر ها شروع شده و امکان آلوده شدن دوباره آنها به ساس وجود دارد. اولین کاری که باید بکنید این است که از یک متخصص کنترل حشرات موذی بخواهید از خانه یا آپارتمان شما بازدید کند.

 

5. در زمستان هوای تهران آنقدر سرد است که ساس ها نمی توانند اینجا دوام بیاورند: علی رغم سرد بودن زمستان های تهران و حتی ایران، ساس در اکثر نقاط کشور دیده می شود. ساس ها عملا در تمام کشورها و مناطق وجود دارند. ساس یک حشره موذی جهانی است.

 

6. اگر همسایه به خانه شما نیاید یا در خانه خود را بسته نگاه دارد نمی توانید از او ساس بگیرید: مسئله انتقال ساس از خانه همسایه ها خیلی بیشتر از آنچه مردم فکر می کنند شایع است. خطر انتقال در آپارتمان ها یا مجتمع های مسکونی آپارتمانی خیلی بیشتر است چون ساس ها می توانند از درون ترک ها، مجراهای تهویه و یا فضاهای داخل دیوارهای مشترک عبور کنند. اگر فکر می کنید خانه همسایه شما ساس دارد، تخت و محل زندگی و نشیمن خود را هر هفته کنترل کنید و بررسی کنید ساس از کجا می تواند وارد منزل شما بشود،  تا بتوانید ساس ها را در مراحل ابتدایی کشف کنید. با صاحب خانه یا  مدیریت مجتمع مسکونی آپارتمانی صحبت کنید. برای کنترل ساس ها باید اقداماتی در سطح کل ساختمان بعمل آید.

 

7. اگر اخیرا به جایی سفر نکرده اید امکان ندارد ساس داشته باشید: سفرهای داخلی یا خارج از ایران تنها راه ممکن گرفتار شدن به ساس نیست. تصور اینکه ساس ازکجا می آید و از کجا به مشکل ساس دچار شده ایم دشوار است. اما سفرهای خارجی، سوار شدن به وسایل حمل و نقل عمومی، آمدن مهمان به خانه یا خرید اثاثیه یا مبلمان دست دوم همه می توانند ساس ها را به خانه یا آپارتمان شما بیاورند.

 

8. اگر شما گزیده شده اید اما همسر شما گزیده نشده است بعید است ساس باشد: این یک واقعیت ساده است که دو نفر که در یک خانه هستند ممکن است هر دو توسط ساس گزیده شوند اما بدن آنها بطور متفاوتی واکنش نشان دهد. بدن بعضی افراد خیلی سریع به گزش واکنش نشان می دهد اما بعضی هم اصلاً هیچ واکنشی نخواهند داشت و یا واکنش خیلی جزیی خواهد بود.

 

9. ساس ها در برابر کلیه مواد حشره کش مقاوم هستند: ساس ها در برابر کلیه مواد حشره کش مقاوم نیستند، اما بطور فزاینده ای به حشره کش های بیشتر استفاده شده مقاومت نشان می دهند. اسپری های حشره کش خانگی یا مه پاش ها تاثیری بر آنها ندارند. شرکت های کنترل حشرات موذی همواره راه های جدیدی برای مقابله با ساس پیدا می کنند. بهترین کار این است که اجازه دهید یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز کنترل حشرات موذی، ماده حشره کش مناسب را انتخاب و اعمال کند.

 

10 . اسپری های حشره کش موجود در بازار یا راه حل های دیگر می توانند ساس ها را از بین ببرند: اسپری های حشره کش موجود در بازار، مالیدن الکل، و یا نفت برخی از راه حل های خانگی مورد استفاده برای از بین بردن ساس ها هستند. اما این راه حل ها نه تنها تاثیری ندارند بلکه بعضی از آنها خطر آتش سوزی هم ایجاد می کنند. بهترین راه برای خلاص شدن از شر ساس،کمک گرفتن از یک متخصص کنترل حشرات موذی دارای مجوز و رعایت توصیه های ایشان است.

ساس از کجا می آید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ