علائم تومور مغزی که ساده از کنارشان می گذرید!

faateme1366
تومور مغزی اسمش هم نگران کننده است اما قطعا علائمی دارد که می توانید هرچه زودتر برای رفع آن اقدام کنید. پس باید آگاه و هوشیار باشید و این علائم را چک کنید. در این مطلب علائم تومور مغزی که ساده از کنارشان می گذرید را آورده ایم.

 

انواع تومور مغزی

به گزارش سایت الودکتر، تومور های مغزی می‌توانند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند، اما در هر صورت خود تومور می‌تواند به روش‌های مختلف بر شرایط بیمار تاثیرگذار باشد. بنابر گزارش کلینیک مایو، علائم و نشانه‌های یک تومور مغزی بسیار متفاوت هستند و به اندازه، مکان قرارگیری و نرخ رشد تومور بستگی دارند. برخی علائم بالقوه ناتوان کننده مرتبط با یک تومور مغزی وجود دارند و پزشک استفاده از بهترین روش درمانی، چه عمل جراحی، پرتو درمانی یا روشی دیگر را ارزیابی خواهد کرد.

 

سردردهای غیرمعمول یعنی تومور مغزی؟

اگر فردی نیستید که به طور معمول از سردرد رنج می‌برد و ناگهان متوجه شده‌اید که به طور منظم با این مشکل سرو کار دارید، این می‌تواند دلایل مختلفی داشته است که از آن جمله می‌توان به تومور مغزی اشاره کرد. سردرد می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه شکل‌گیری تومور مغزی باشد. این سردردهای خاص که با تومور های مغزی مرتبط هستند واکنشی مشابه با سردردهای دیگر به استفاده از درمان‌های بدون نسخه مانند قرص‌های مسکن نشان نمی‌دهند. با این وجود، منابع پزشکی به این نکته اشاره دارند که مواجهه با سردرد نباید موجب هراس شما شود، زیرا بیشتر سردردها بی ارتباط با تومور های مغزی هستند.

 

دومین علامت تومور مغزی را بشناسید

تومور های مغزی می‌توانند محرک تشنج باشند، که می‌تواند نخستین سرنخ از بروز اتفاقی غیر معمول را در مغز  ارائه کند. تشنج‌ها به همراه برخی انواع خاص تومور های مغزی مانند گلیوم‌های با رشد آهسته، مننژیوم (غشاهای مغز  و نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد) و تومور های مغزی متاستاتیک (سرطانی که از قسمت دیگری آغاز شده و به مغز  گسترش می‌یابد) شایع هستند. خصوصیات تشنج‌های مرتبط با تومور شامل آغاز ناگهانی مشکل، از دست رفتن عملکرد بدن، ایست تنفسی (برای ۳۰ ثانیه یا بیشتر) که می‌تواند به آبی شدن رنگ پوست منجر شود، رویدادهای کوتاه کلی ۲ یا سه دقیقه‌ای، و ضعف یا بی حسی پس از آن اشاره کرد.

 

علائم تومور مغزی که ساده از کنارشان می گذرید

ناتوانی: اگر در انجام امور ساده‌ای مثل استفاده از دسته‌کلید دچار مشکل می‌شوید، هنگام راه رفتن با مشکل مواجه هستید، نمی‌توانید تعادل‌تان را حفظ کنید یا با بازو، پاها و دست‌هایتان درگیر هستید، همه‌ی این‌ها می‌تواند از علائم تومور مغزی باشد. مشکل در تکلم، بلع یا کنترل حالات چهره هم از مواردی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی در سر شما باشد.

 

بی‌حسی: بی‌حسی در قسمتی از بدن یا صورت نیز می‌تواند نشانه‌ای از تومور مغز  باشد. به‌‌خصوص اگر تومور مغزی روی قسمت ساقه‌ی مغز  (جایی که مغز  با طناب نخاعی در ارتباط است) ایجاد شود، باعث ایجاد بی‌حسی و حرکات نامنظم می‌شود.

 

تغییر در حافظه یا افکار: درست است که تومورها می‌توانند یک تغییر بزرگ در رفتار و شخصیت فرد ایجاد کنند، اما این موضوع چندان رایج نیست. افرادی که تومور دارند بیشتر درگیر یادآوری اتفاقات، احساس سردرگمی و موضوعات غیرعاطفی هستند.

 

حالت تهوع: وجود حالت تهوع یا ناراحتی در معده مخصوصا اگر علت مشخصی نداشته باشد، می‌تواند از علائم تومور مغزی باشد.

 

آیا تومور مغزی ارثی است؟

نه چون فقط در بیماری «نوروفیبروماتوزیس» امکان ارث رسیدن تومور مغزی وجود دارد و پیگیری اطرافیان ضروری است. بیماران دچار نوروفیبروماتوزیس لکه‌های قهوه رنگ پوستی دارند و تومورهای متعدد در پوست و سیستم عصبی مرکزی‌شان دیده می‌شود که از طریق ژنتیک به ارث می‌رسد ولی سایر تومورها علت‌های مختلفی دارند.

 

تشخیص دقیق تومور مغز ی

راهکار تشخیص تومور عمدتا استفاده از سی تی اسکن و ام آر آی است. بعد از اینکه محل تومور کاملا مشخص شد جراح تصمیم می گیرد که آیا می توان تومور را خارج کرد و اگر امکان جراحی وجود دارد، چگونه تومور خارج شود که کمترین عارضه را برای بیمار داشته باشد. بعضی از تومورها در مناطق داخلی مغز  تشکیل می شوند و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. این تومورها قابل برداشتن نیستند و فقط می توان با شیمی درمانی یا رادیوتراپی، بیماری را کنترل کرد. بعضی دیگر نیز در مکان حساسی قرار دارند و باید خیلی با احتیاط برداشته شوند چون احتمال آسیب به نسج مغز  و عوارض بعد از عمل وجود دارد.

 

با این نوشیدنی مغزتان را از خطر آلزایمر نجات دهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ