در روزهای گرم هرگز این مواد غذایی را نخورید

مسمویت در روزهای گرم سال بسیار شایع است و برای پیشگیری از این موضوع باید توجه زیادی به تغذیه تان داشته باشید.

مسمویت غذایی از رایج ترین بیماری ها در فصل های گرم سال بخصوص تابستان است. به علت بالا بودن دمای هوا مواد غذایی به سرعت فاسد شده و در اثر مصرف سبب ایجاد مسمومیت شده که با اسهال و استفراغ همراه است. در این مطلب توصیه های مهم غذایی برای پیشگیری از مسمومیت را به شما ارائه می دهیم. 

اغلب مسمومیت‌های غذایی در ابتدا با کمی سرگیجه، حالت تهوع و گاهی استفراغ همراه است، بسیار تاکید می‌شود خود درمانی در چنین شرایطی به هیچ عنوان انجام نگیرد و رساندن سریع فرد مسموم به اورژانس بسیار حائز اهمیت است، چرا که بی‌توجهی به این امر منجر به انتشار مواد سمی در بدن شده و سهل انگاری در این عارضه گاهی منجر به مرگ افراد می‌شوند.

غذاهای شب مانده را نخورید

به گفته پزشکان روند سرد‌سازی غذاها در یخچال زمان‌بر بوده و به علت شرایط مناسب رشد برخی باکتری‌های هوازی، نگهداری غذا در ظروف دربسته حتی در داخل یخچال نیز نمی‌تواند جلوی سرایت این باکتری‌ها به غذا شود و نگهداری غذا در یخچال، تأثیر چندانی در کاهش مسمومیت ندارد.

بنابراین فریز کردن و بعدا گرم کردن غذا بیشتر از یک بار، می‌تواند مسمومیت‌زا شود. داکتران هشدار می‌دهند که با گسترش فعالیت در فصل گرما، تهیه غذای بهداشتی خانگی کم‌تر می‌شود و افراد بیشتر در بیرون از خانه تمایل به مصرف غذا‌های بیرونی پیدا می‌کنند.

کمتر غذای رستوران را بخورید

به گفته پزشکان رستوران‌ها و سرویس‌دهنده‌های غذایی به خاطر از دست ندادن مشتری، غذای بیشتری می‌پزند و در صورتی که غذا مصرف نشود، آن‌ها غذا را برای بعد‌تر نگه‌داری خواهند کرد که این امر نیز می‌تواند در ایجاد مسمومیت موثر باشد.

مصرف برخی از پروتئین‌ها را محدود کنید

برخی از پروتئین‌ها مانند گوشت‌های قرمز باعث می‌شوند که بدن گرمای بیشتری تولید کند. توجه داشته باشید که هضم یک وعده غذای تهیه‌شده با مرغ و یا یک بشقاب حبوبات انرژی کمتری از هضم استیک یا کباب و غیره می‌برد. اگر خیلی گرمتان هست غذاهای پُرپروتئین میل نکنید تا بدنتان زیاد به زحمت نیفتد.

به چربی‌ها «نه» بگویید

مصرف چربی‌ها آن هم به میزان زیاد باعث کاهش سرعت گوارش و هضم غذا می‌شود. در واقع چربی‌ها برای هضم و تجزیه شدن در بدن تلاش مضاعفی به بدن تحمیل می‌کنند. به همین دلیل هم باعث می‌شوند دمای داخلی بدن بالا برود؛ یعنی اینکه مدام گرمتان بشود و به زمین و زمان بدوبیراه بگویید. مصرف مواد چرب را محدود کنید تا دمای بدنتان بهتر کنترل شود.

غذاهایی که بهتر است در هنگام مسمومیت غذایی مصرف کنید

بهتر است تا هنگامی که اسهال و استفراغ‌تان برطرف شود، مصرف غذاهای سفت و جامد را محدود کنید و در عوض با خوردن غذاهای ملایم و کم‌چرب، که به‌راحتی هضم می‌شوند، به‌آرامی به رژیم غذایی معمول‌تان برگردید.

کیله، برنج، بلغور جو دوسر، پوره‌ کچالو، سبزیجات آب‌پز، نوشابه‌های بدون کافئین، آب‌میوه رقیق، نوشیدنی‌های ورزشی، از خوراکی‌های مفید اند.

همچنین از خوردن محصولات لبنی، به‌خصوص شیر و پنیر، غذاهای چرب، غذاهای پرادویه، مواد غذایی با محتوای قند بالا، غذاهای تند و غذاهای سرخ‌شده خوداری کنید تا سریع‌تر بهبود یابید.

به همین ترتیب، بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، این است که غذای‌تان را به روش‌های بهداشتی و سالم آماده کنید و از مصرف هر غذایی که به سلامت آن اطمینان ندارید، اجتناب کنید.

درمان‌های خانگی مسمومیت غذایی با موز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سارا حسینی فر

سارا حسینی فر

1398-09-17 - 13:06 پاسخ

سلام دختر من 13 سالشه حواسش نبوده خمیر دندان خورده الان دلدرد های کوتاه در هرساعت میگیره همراه با اسهال. آیا باید به دکتر ببرمش ؟