کاهش وزن با این میوه ی تابستانی

atoosamirzavandi
انجیر به علت برخورداری از میزان بالایی از فیبر برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است.

لاغری با استفاده از میوه و سبزیجات از راه های کم هزینه و موثر است. انجیر یکی از این میوه های تابستانی است که به کاهش وزن و لاغری بسیار کمک می کند. در این مقاله در مورد خواص انجیر بیشتر مطالعه کنید.

 

انجیر برای لاغری و کاهش وزن

انجیر به علت برخورداری از میزان بالایی از فیبر برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است. مصرف فیبر غذایی ارتباط معکوسی با وزن بدن و به خصوص درصد چربی بدن دارد.  غذاهای حاوی فیبر در رژیم ‌های لاغری و کاهش وزن جایگاه ویژه‌ای دارند. البته ذکر این نکته لازم است که انجیر دارای کالری نسبتاً زیادی است و می‌تواند خود منجر به افزایش وزن و چاقی شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن زیاده روی ننمایید. مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مواد مغذی آن کافی است.

 

انجیر برای کاهش فشار خون

همیشه بر این نکته تاکید می‌شود که میوه نمی‌تواند جایگزین غذا شود اما این قاعده استثنا هم دارد؛ انجیر از معدود میوه‌هایی است که به تنهایی غذا به حساب می‌آید. همچنین از آنجایی که انجیر ملین است و به درمان نوع به‌خصوصی از فشار خون که بر اثر یبوست ایجاد می‌شود، کمک فراوانی می‌‌کند. انجیر جزء میوه‌هایی است که می‌شود آن را به مقدار زیاد مصرف کرد. به‌طور خاص کسانی که در اثر یبوست به فشار خون بالا دچار شده‌اند، می‌توانند روزانه پنج الی هفت دانه انجیر بخورند. اگر انجیر خشک باشد، شب قبل همین تعداد انجیر را در آب بخیسانید و صبح فردا به صورت ناشتا همراه آب میل کنید. کسانی که علاوه بر فشار خون دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، نباید انجیر بخورند چون این میوه خاصیت چاق‌کنندگی دارد و برای افراد چاق مناسب نیست.

 

خواص انجیر برای تنظیم هورمون های زنانه

این میوه لذیذ و خوشمزه، به فرآیندهای هورمونی نظم می دهد و بی نظمی های موجود در رحم و سیکل ماهیانه را تنظیم می کند. به همین دلیل توصیه می شود که در دوران یائسگی این میوه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، برگ های انجیر حاوی میزان بالای هورمون های زنانه است، به طوری که مصرف جوشانده این برگ ها در بهبودی تخمدان های پلی کیستیک بسیار مؤثر است.

 

پیشگیری از یبوست

انجیر حاوی مقادیر غنی از فیبر است که برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش بسیار مفید است. مصرف انجیر از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند ضمن اینکه فیبر موجود در انجیر مانع از ابتلا به اسهال هم می شود و باعث عملکرد صحیح روده ها نیز می گردد.

 

پیشگیری از انواع سرطان به ویژه سطان سینه

پس از دوران یائسگی تعادل هورمونی زنان دچار تغییرات زیادی میگردد. مصرف انجیر میتواند این تغیرات را در جهت افزایش سیستم ایمنی بدن زنان هدایت کرده و از احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنان پیشگیری نماید. همچنین وجود آنتی اکسیدانهای فراوان در این میوه، آن را به یک ماده ضد سرطان طبیعی تبدیل نموده است.

 

تسکین بیماری‌های آمیزشی

از قدیم و به شکل سنتی در شبه قاره‌ی هند و برخی دیگر از مناطق دنیا، از این میوه به عنوان مرهم آرام‌بخشی برای بیماری‌های آمیزشی استفاده می‌کردند. برای تسکین بیماری‌های آمیزشی می‌توان از انجیر به صورت خوراکی یا پماد موضعی استفاده کرد. البته در مورد مجموعه‌ی دقیق علائم و بیماری‌هایی که مصرف انجیر می‌تواند تاثیر مثبتی بر آن‌ها بگذارد، نیاز به پژوهش‌های بیش‌تری وجود دارد.

 

پیشگیری از فشار خون

آدم‌ها معمولا سدیم را از طریق مصرف نمک وارد بدن می‌کنند؛ به این ترتیب، مصرف بالای نمک و کاهش میزان مصرف خوراکی‌های حاوی پتاسیم، یعنی کاهش پتاسیم و افزایش سدیم، می‌تواند به فشار خون منجر شود. انجیر سرشار از پتاسیم است ولی سدیم اندکی در خود دارد؛ از این رو، نیروی دفاعی قدرتمندی در برابر فشار خون و آثار مخرب آن تلقی شود؛ و هم‌چنین باعث آرامش و تمدد اعصاب‌تان نیز می‌شود.

 

پوست را روشن و سفید می‌کند

میزان بالای ویتامین ث در انجیر می‌تواند کمک کند که پوست روشن و صاف شود. با استفاده از پوره‌ی انجیر، پودر بلغور جو دوسر و پودر زنجبیل خشک شده یک ماسک صورت بسازید. چند قطره روغن ترنج اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید تا رنگ پوست‌تان روشن شود.

 

خواص انجیر خشک برای افراد مبتلا به کم خونی

انجیر خشک حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از این دو ماده ی مغذی، انجیر خشک را به یک میوه ی فوق العاده برای کم خون ها مخصوصا افراد مبتلا به کم خونی فقرآهن تبدیل کرده است.


از طرفی انجیر خشک به خاطر داشتن قند فراوان باعث فعالیت سلول ها و تولید انرژی زیاد در بدن نیز می شود، همان چیزی که معمولا کم خون ها از آن شکایت دارند. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C , B , A است.

 

خواص انجیر خشک برای رفع تنگی نفس
انجیر خشک التهابات تنفسی مانند ذات الریه، آسم و تنگی نفس را بهبود می بخشد. از جوشاندن انجیر خشک در شیر، شربتی به دست می آید که نرم کننده سینه و معده بوده و غرغره آن، گلو را نرم می کند.
شربت انجیر مسکن گلو و سرفه بوده و ملین سبکی به شمار می رود، لذا برای تهیه آن 5 تا 10 عدد انجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا آن که به حالت شربت درآید.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید این دمنوش ها را از زندگی خود حذف کنید

کاهش فشار خون با انجیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ