حجامت در فصل گرما مناسب نیست!

mahdie.mohtashami
باید این نکته را به دوستداران حجامت یادآوری کنیم که در فصل گرما حجامت مناسب نیست! در فصل گرما از حجامت کردن بپرهیزید.

حجامت در فصل گرما مناسب نیست

در روایاتی از امام رضا علیه السلام درباره حزیران آمده است “31 روز است و در این ماه غلبه بلغم و خون از میان می‌رود (یعنی خون کاهش پیدا می‌کند) و دوره استیلای مرّه صفرا است” (یعنی تلخه صفرا در این ماه غلبه پیدا می‌کند)، در این ماه از رنج و زحمت بسیار و از خوردن گوشت‌های چرب و بوییدن مشک و عنبر (به‌دلیل گرمی) نهی شده است‌.

امام در ادامه روایتی که نقل شده، می‌فرمایند که خوردن سبزیهایی مثل کاسنی، خرفه‌، خیار و خیارچنبر و تمرهندی و میوه‌های مرطوب استفاده شود تا رطوبت بدن تأمین شود؛ حال چطور ممکن است در فصل گرم سال، توصیه به حجامت شود که باعث خشکی بدن می‌شود؟!

سند این روایت کتاب طب و بهداشت از امام رضا علیه السلام صفحه 52‌، نشر معراجی‌، مترجم آقای نصیرالدین امیرصادقی است؛ در این سند، امام هیچ صحبتی از لزوم انجام حجامت در این فصل نکرده‌اند.

در مورد این روایت که عنْ أَبِی‌الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ: لَاتَدَعِ الْحِجَامَةَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ فَإِنْ فَاتَکَ فَأَرْبَعَ عَشَرَةَ؛ امام صادق خطاب به یکی از اصحابش فرمود: حجامت‏ را در هفتم‏ حزیران‏ ترک نکن و اگر نتوانستى در چهاردهم انجام ده.

این روایت، تنها روایتی است که در این زمینه وجود دارد و از نظر سندی اعتبار چندانی ندارد‌.

اما سؤال این است به‌فرض اینکه چنین روایتی صحت داشته باشد، آیا امام این توصیه را به همه مؤمنین فرموده‌اند‌؟ اگر این سنت بوده است، اهل‌بیت(ع) ما هرساله در این تاریخ، این کار را انجام می‌دادند در حالی که هیچ روایت دیگری در این زمینه دردست نیست.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد سندیت تأکید بر انجام “حجامت حزیران” + پاسخ به شبهات

در توضیح این مطلب می‌توان گفت این فردی که در این روایت به امام صادق علیه السلام مراجعه داشتند‌، بدنش پر از خون بوده و نیاز به حجامت داشته است و این تجویز برای همه نیست.

به‌طور کلی باید گفت حجامت در فصل حزیران لازم نیست؛ در فصل سرد (پاییز و زمستان ) و فصل گرم (تابستان) حجامت مناسب نیست مگر برای درمان بیماری طبق تجویز طبیب طب سنتی‌.

بهترین زمان انجام حجامت 

بهترین زمان انجام حجامت، فصل بهار است یعنی هنگامی که گل‌ها شکوفه دادند و درختها جوانه زدند؛ در نیمه دوم ماه برای افرادی که غلظت خون، و کسانی که رقت خون دارند (خونشان رقیق است) در نیمه اول ماه قمری انجام دهند.

در وسط ماه و سه‌شنبه آخر ماه قمری، حجامت مناسب نیست  و در چهارشنبه و جمعه احتیاطاً انجام نگیرد.

در مورد حجامت‌هایی که مطرح می‌شود به‌عنوان حجامت دوره‌ای که 3 بار باید با فواصل مشخص انجام شود باید گفت منبع معتبری ندارد و تجویز تعداد دفعات حجامت فقط با معاینه و شرح‌حال‌گیری انجام می‌شود‌.

سن، زمان و فصل مناسب حجامت


چه افرادی اصلا نباید حجامت کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ