علت اصلی شیوع کبد چرب در ایران چیست؟

کبد چرب بیماری خطرناکی است که در صورت عدم درمان می تواند به سرطان کبد و مرگ منجر شود.

کبد چرب غیر الکلی زمانی پیش می آید که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل می‌شود و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. کبد چرب  نشانهٔ خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شود. عوارض جدی کبد چرب، فقطکبد را درگیر نمی کند؛ در مواردی بیشتر افرادی که کبد چرب دارند تا آخر عمر ممکن است با مشکل کبدی مواجه نشوند اما مستعد ابتلا به سکته های قلبی و مغزی می شوند. در ادامه این مطلب به بررسی دلیل اصلی شیوع کبد چرب در ایران می پردازیم.

علائم بیماری کبد چرب

علائم کبد چرب بسیار ناچیز است. بیماران معمولا یا اصلا نشانه های خاصی ندارند و یا اگر دارند بسیار کم است. برخی از علائم کبد چرب به این صورت است:

  • کاهش وزن بدون دلیل
  • مشکل در تمرکز
  • درد شکم ( در کودکان ممکن است درد شکم در مرکز و یا قسمت فوقانی راست شکم باشد)
  • ضعف و خستگی : این نوع از خستگی با استراحت رفع نمی شود.
  • تغییر رنگ پوست : بیماری کبد چرب غیر الکلی ممکن است موجب تیرگی پوست زیر بغل و گردن شود.

دلیل اصلی بیماری کبد چرب در ایران

علت عمده بروز کبد چرب غیرالکلی به طور کلی پرخوری، نبود تحرک بدنی و عوامل ژنتیکی است. در ایران  ۳۰ درصد افراد بالای ۳۵ سال به درجاتی از کبد چرب مبتلا هستند که علت اصلی آن پرخوری و کم تحرکی است. پرخوری باعث شده که 70 درصد ایرانی ها یا چاق باشند یا درجاتی از اضافه وزن داشته باشند. در کنار آن حدود 78 درصد ایرانی ها تحرک بدنی کافی ندارند و این دو عامل باعث شیوع کبد چرب شده است.

بدن انسان به طور متوسط حدود دو هزار کیلو کالری در ۲۴ ساعت نیاز دارد ؛ اما سرانه مصرف کالری هر ایرانی از 2 هزار کالری در روز در چند دهه قبل به سه هزار و 100 کالری رسیده است و  این کالری اضافی به صورت چربی در بخش های مختلف بدن از جمله کبد رسوب می کند. 

کبد چرب الکلی

مشروبات الکی نوع خاصی از کبد چرب را به وجود می آورند و هر فردی که مشروبات الکی مصرف کند، به نوعی از کبد چرب مبتلا می شود که به آن کبد چرب الکلی گفته می شود.

مواد مخدر مانند تریاک و انواع مشتقات آن و سیگار تاثیر مستقیمی در بروز کبد چرب ندارند و تاثیر آنها بیشتر روی سکته های قلبی و مغزی است.

درمان کبد چرب

80 درصد افراد مبتلا به کبد چرب اگر وزن خود را کاهش دهند و ورزش کنند، بهبود می یابند و 20 درصد موارد نیز لازم است دارو مصرف کنند.

20 درصد افرادی که کبد چرب دارند، لاغر هستند اما چاقی شکمی دارند؛ این بدترین نوع کبد چرب است که علت ژنتیکی دارد و مبتلایان به آن باید حتما دارو مصرف کنند.

موثرترین راه درمان کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ