کاهش وزن با مصرف سوپ قبل از غذا

وزنتان را با سوپ کاهش دهید.

به گزارش الودکتر: قبل از وعده اصلی سوپ بخورید تا وزنتان را کاهش دهید.

مصرف سوپ قبل از غذا

محققان عنوان می کنند اگر قصد دارید مصرف غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده نظیر کره، خامه، پنیر، و گوشت را کاهش دهید، خوردن سوپ قبل از وعده غذایی بسیار تاثیرگذار است.

 دانشمندان دریافته اند سوپ با طعم اومامی موجب بروز تغییراتی در مغز می شود که رفتارهای تغذیه ای و انتخاب غذای سالم، بخصوص در افراد در معرض چاقی، را تحریک می کند.

اومامی (Umami)، طعم خوشمزگی، یکی از ۵ مزه‌ اصلی محسوب می‌شود. شیرینی، تلخی، شوری و ترشی انواع مشهور دیگر طعم‌ها را تشکیل می‌دهند. لغت اومامی در اصل کلمه‌ای ژاپنی به معنای طعم خوش‌آیند است.

مولفه اصلی طعم اومامی، گلوتامات است. انسان‌ها این طعم را از طریق گیرنده‌های ویژه‌ای که به گلوتامات حساس هستند درک می‌کنند. این ماده به مقدار فراوان در غذاهایی ماند گوشت، ماهی، محصولات لبنی، فرآورده های تخمیری و همچنین افزودنی های تحت عنوان مونوسدیم گلوتامات (MSG) وجود دارد. با توجه به تحریک مجزا و ویژه این ماده و وجود گیرنده‌های ویژه، دانشمندان اثر گلوتامات را تحت عنوان مزه‌ای جداگانه در نظر می‌گیرند.

سوپ کدو حلوایی

میگول آلونسو-آلونسو، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی بث دیکونز بوستون، در این باره می گوید: مطالعه ما نشان می دهد افراد در معرض ریسک بالا چاقی، می توانند از سوپ دارای طعم اومامی قبل از هر وعده غذایی بهره برده تا تغذیه سالم و انتخاب غذا سالم را تسهیل نمایند.

یافته ها نشان داده است که مصرف سوپ موجب می شود افراد در معرض ریسک بالا چاقی، چربی های اشباع کمتری در طول وعده غذایی مصرف کنند. این نتایج شیوه های جدیدی را در راستای کاهش مصرف غذا در جمعیت عمومی ارائه می دهد

چه سوپ‌هایی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر برنامه غذایی خود را روی مصرف سوپ‌ها و آش‌ها تنظیم کنند کالری کمتری دریافت می‌کنند و لاغر می‌شوند یا اگر سوپ را به‌عنوان پیش‌غذا بخورند جلوی اشتهایشان گرفته می‌شود و در ادامه غذای کمتری مصرف خواهند کرد و چاق نخواهندشد. در حالی که بیشتر سوپ‌ها و آش‌ها یک غذای کامل هستند و کالری کاملی دارند.
سوپی می‌تواند به‌عنوان پیش‌غذا و کاهش‌دهنده اشتها توصیه شود که مملو از سبزیجات باشد و از گروه کربوهیدرات‌ها و گوشت‌ها در آن استفاده نشده باشد. ضمن این‌که سوپ باید کاملا رقیق و آبکی باشد. چنین سوپی می‌تواند ضمن این‌که حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند کالری کمی وارد بدن کرده و جلوی اشتها را برای مصرف غذای اصلی بگیرد.
یادتان باشد پس از صرف سوپ بلافاصله سراغ غذای اصلی نروید زیرا سیگنال‌های عصبی که از اتساع معده و سیری ایجاد می‌شود و به مغز می‌رسد، به چند دقیقه زمان نیاز دارد. به همین دلیل هم در اسلام سفارش شده چند لقمه مانده به این‌که کاملا سیر شوید دست از غذا خوردن بکشید، بنابراین توصیه می‌شود بعد از صرف سوپ حدود 10دقیقه صبر کرده و بعد شروع به خوردن وعده غذای اصلی کنید.

 
چه سبزی‌هایی در سوپ و آش بریزیم؟

تقریبا همه سبزی‌ها کم‌ کالری هستند و می‌توانید از آنها در سوپ‌های کم‌کالری استفاده کنید بجز نخودفرنگی، ذرت، چغندر، سیب‌زمینی و باقالی که باعنوان سبزیجات نشاسته‌ای شناخته می‌شوند. سبزیجات نشاسته‌ای با این‌که در گروه سبزیجات قرار دارند اما به‌دلیل بافت نشاسته‌ای‌شان کالری قابل‌ ملاحظه‌ای دارند و بهتر است در سوپ‌هایی که قرار است نقش کاهش‌دهنده اشتها را بازی کنند، ریخته نشوند. توجه کنید سیب‌زمینی با انواع نان‌ها و برنج تقریبا یک اندازه کالری دارد و به ازای هر یک گرم، 4 کیلو کالری انرژی تولید می‌کند بنابراین بهتر است در سوپ‌هایی که نقش کاهش‌دهنده اشتها دارند، ریخته نشود.

 
سوپ چربی‌سوز نداریم

در برخی شبکه‌های اجتماعی آمده است که با ریختن برخی مواد مانند زنجبیل، سیر و… داخل سوپ‌ها می‌توان یک سوپ چربی‌سوز تهیه کرد و با این‌کار علاوه بر این‌که موادمغذی خوبی به بدن می‌رسانیم سطح چربی‌های خون را هم پایین می‌آوریم. در حالی که این یک باور نادرست است و ما غذایی به‌عنوان چربی‌سوز نداریم. درواقع، هر ماده‌ای که مصرف می‌کنیم حاوی مقداری کالری است که همزمان می‌تواند در بافتش یکسری ریزمغذی داشته باشد و متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را بالا ببرد و وزن را تا حدی کاهش دهد اما این به آن معنا نیست که مصرف زیاد برخی مواد که این روزها در شبکه‌های اجتماعی خیلی روی آنها تاکید می‌شود مانند زنجبیل، چای‌سبز، سیر و… بتوانند وزن را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای پایین بیاورند. تنها عاملی که باعث کاهش وزن می‌شود دریافت کالری کمتر یا سوزاندن کالری‌ها با ورزش و فعالیت بدنی مداوم و منظم است بنابراین این‌که گفته می‌شود ریختن برخی از این مواد در سوپ‌ها می‌تواند یک سوپ چربی‌سوز فراهم کند و وزن را پایین بیاورد درست نیست. همه این مواد حاوی مقداری کالری هستند و مصرف زیاد آنها دوباره وزن را بالا خواهد برد.

 
سوپ‌ آماده بخوریم یا نخوریم؟

گاهی اوقات به دلیل مشغله زیاد یا در دسترس نبودن همه مواد برای پخت سوپ ناچاریم از سوپ‌های آماده استفاده کنیم. هرچند سوپ‌های آماده تا حدی پروتئین، سبزیجات و فیبر دارند اما ارزش غذایی آنها هرگز به سوپ‌های تازه‌ای که خودتان در منزل درست می‌کنید نمی‌رسد پس نباید انتظار خاصی هم از آنها داشته باشید تا به بهبود سریع‌تر بیماری‌تان کمک کند اما اگر وقت دارید می‌توانید برای بالا بردن ارزش غذایی سوپ‌های آماده برخی مواد تازه موجود در خانه را به آنها اضافه کنید. مثلا می‌توانید یک عدد پیاز را خرد یا یک هویج را رنده کنید و داخل آن بریزید.

یادتان باشد بسیاری از غذاهای آماده از جمله سوپ‌های آماده یا نیمه‌آماده برای داشتن طعم و مزه بهتر و مشتری‌پسند، حاوی مقدار زیادی افزودنی‌های طعم‌دهنده هستند. هرچند استفاده از طعم‌دهنده‌ها در حد مجاز و طبیعی در یک ماده غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما همه ما ممکن است در طول روز مواد غذایی مختلفی مصرف کنیم که هر کدام از آنها دارای مقداری مواد نگهدارنده و افزودنی‌های مختلف هستند و تجمع همه آنها در روز زیاد خواهد شد.

این سوپ ها شما را لاغر می کند
چطور با سوپ خوردن لاغر کنیم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ