بهترین مربا برای کم خون ها!

atoosamirzavandi
این میوه ترش و خوشمزه حاوی مقدار زیادی آهن است. علاوه بر آن ویتامین C نیز دارد.

کم خونی یا همان کمبود آهن بیشتر به سراغ خانم ها می آید. یکی از میوه های تابستانی که سرشار از آهن می باشد شاتوت است. در این مقاله ضمن بیان خواص درمانی شاتوت به طرز تهیه ی مربای شاتوت پرداخته ایم.

خواص شاتوت

جلوگیری از سکته

یکی دیگر از خواص مهم شاه توت جلوگیری از سکته است. شاه توت، حاوی مواد مغذی است که بدن را تقویت کرده و بدن می‌تواند از علائم سکته رها شود. خوردن منظم این میوه را به افرادی که سابقه سکته دارند نیز توصیه می‌کنیم.

بهبود گردش خون

شاه توت برای بدن بسیار مفید است و گردش خون را بهبود می‌بخشد. این خاصیت به دلیل وجود رزوراترول است که در برگ‌ها و میوه شاه توت یافت می‌شود. این ماده جران خون را بهبود بخشیده و آن را آرام می‌کند. بهبود جریان خون تاثیر خوبی بر بدن می‌گذارد چرا که بدن، مواد مغذی و اکسیژن را به خوبی دریافت می‌کند. این مسئله به فعالسازی دوباره سلول‌های کاهش یافته، بهبود عملکرد اعضاء بدن و ترمیم پوست نیز کمک می‌کند.

سلامت کلیه

اعضاء بدن ما نیز می‌‌توانند از خواص شاه توت بهره‌مند شوند. یکی از این اعضاء، کلیه‌ها هستند. مواد موجود در شاه توت می‌توانند وارد کلیه شده و آن را از بیماری‌های خطرناک نجات دهند.

مفید برای کبد

عضو دیگری که از شاه توت سود می‌برد، کبد است. شاه توت، بسیاری از سمومی که وارد کبد شده‌اند را مهار کرده و بنابراین از احتمال ایجاد بیماری در بدن جلوگیری می‌کند.

حفظ سطح قند خون

این میوه برای افراد مبتلا به دیابت خطری ندارد. چرا؟ زیرا به دلیل داشتن ترکیب‌هایی مانند انسولین می‌تواند به تعادل و کنترل قند خون کمک کند. وجود فلاونوئیدها در شاه توت نیز از افزایش و کاهش گلوکوز جلوگیری می‌کند.

مفید برای استخوان

شاه توت حای ویتامین K، کلسیم، آهن، فسفر و منیزیم است. همه این مواد بر بهبود و حفظ سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارند. بنابراین شاه توت می‌تواند از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری کند.

شاتوت، منبع ویتامین C

میوه‌های ترش حاوی ویتامین C هستند و شاتوت هم یکی از همین میوه‌هاست. خوردن شاتوت باعث تامین این ویتامین شده و اثر آنتی‌اکسیدانی آن باعث جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود. این ویتامین ضدالتهاب است. بنابراین خوردن شاتوت باعث کنترل التهاب بویژه التهاب پوستی ناشی از گرمای تابستان می‌شود.

شاتوت، میوه ویژه کم‌خون‌ها

این میوه ترش و خوشمزه حاوی مقدار زیادی آهن است. علاوه بر آن ویتامین C نیز دارد. بنابراین خوردن شاتوت به طور همزمان باعث افزایش جذب آهن می‌شود. از این رو خوردن این میوه به افراد کم‌خون توصیه می‌شود.

پاکسازی کبد با شاه توت

مخلوط میوه های طبیعی مانند توت فرنگی، انواع توت بخصوص شاه توت، آلو سیاه و تمشک همه باعث افزایش سلامت کبد می شوند. بخصوص میوه های با رنگ های قرمز و تیره دارای اسیدهای آلی ارگانیک که سطح قند خون را کاهش می دهند، به شما برای چربی سوزی کمک خواهند کرد و چربی کبد را نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهند.

مهم ترین خواص مربای شاتوت

مربای شاتوت به علت داشتن ویتامین های A ، E و C آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و بدن را در برابر انواع عفونت ها مانند عفونت های مجاری ادراری، التهاب ها و سرطان ها محافظت می کند.

پتاسیم موجود در مربای شاتوت نقش موثری در بهبود عملکرد قلب و کنترل فشار خون دارد؛ این مربا خون ساز و متعادل کننده صفراست و خون را هم تصفیه می کند.

مربای شاتوت برای مبتلایان به بیماری های کبد به ویژه افرادی که دچار سیروز کبدی هستند، بسیار مفید است.

مصرف مربای شاتوت موجب بهبود عملکرد مغز می شوند، آنتوسیانین و فلاوانول از جمله فلاونوئید‌های موجود در میوه شاتوت هستند؛ مصرف این میوه همراه با عسل بر عملکرد هیپوکامپ اثر می گذارد و از طریق فعال سازی پروتئین خاصی موجب تقویت حافظه می شود؛ هیپوکامپ بخشی از مغز است که بر حافظه کوتاه و بلند مدت و یادگیری اثر دارد.

مواد لازم برای تهیه یک کیلو و نیم مربای شاتوت

شاتوت                                                   ۵۰۰ گرم
شکر                                                       یک کیلو
آب لیموترش تازه                                 یک قاشق مرباخوری
وانیل                                                     به مقدار خیلی کم

طرز تهیه مربای شاتوت
نخست شاتوت‌ها را کمی بشویید سپس آن‌ها را در ظرف مناسبی بریزید.

شکر را به شاتوت‌ها اضافه کنید و ظرف را به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال بگذارید.

ظرف حاوی شاتوت‌ها را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد.

اگر کف روی شاتوت‌ها تشکیل شد به کمک یک قاشق آن را بردارید و صبر کنید تا شاتوت‌ها به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند.

پس از اینکه شاتوت‌ها ۱۵ دقیقه جوشیدند اجاق گاز را خاموش و آب لیموترش تازه و وانیل را به آنها اضافه کنید.

ظرف حاوی شاتوت‌ها را در دمای اتاق قرار دهید تا خنک شود.

 اکنون مربای شاتوت آماده مصرف است.

ارزش غذایی انواع توت 

آیا این مربا می تواند سیروزی کبد را درمان کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ