آیا خوردن سوپ قبل از شام باعث کاهش وزن می شود؟

atoosamirzavandi
سوپ های سبک و کم کالری حاوی سبزیجات، بدون مواد نشاسته ای و بدون ترکیبات چرب افزوده هستند.

سوپ یک غذای سبک است که به راحتی می توان به کمک آن از زیاد غذا خوردن جلوگیری کرد. تنها سوپ خوردن کافی نیست و ممکن است به بدن فشار زیادی وارد شود اما با خوردن سوپ قبل از وعده ی غذایی می توان خوراک کمتری خورد و لاغر تر شد. در این مقاله بیشتر در مورد سوپ و لاغری اطلاعات کسب کنید.

 

 

سوپ کم کالری است

سوپ غذایی سبک و دوست رژیم های لاغری است. یک بشقاب سوپ 250 گرمی برحسب ترکیبات آن حاوی 20 تا 150 کیلوکالری است. سوپ های سبک و کم کالری حاوی سبزیجات، بدون مواد نشاسته ای و بدون ترکیبات چرب افزوده هستند. اگر سوپ سفید دوست دارید بهتر است میزان خامه ای که به آن اضافه می کنید را کنترل کنید. چون افزودن کره و خامه باعث افزایش کالری آن می‌شود. برای خوش طعم کردن سوپ تان کافیست کمی سبزیجات معطر یا ادویه های مناسب به آن اضافه کنید. به سوپ تان گوجه فرنگی رنده شده بزنید. نخود فرنگی، هویج و همچنین کمی گشنیز و جعفری طعم سوپ‌تان را فوق‌العاده می‌کند.

 

سوپ سیرکننده است

سوپ باعث پر شدن معده شده و احساس سیری زودهنگام ایجاد می‌کند. این خاصیت مدیون میزان آب و همچنین فیبرهای موجود در سبزیجات آن است. یک کاسه سوپ حاوی 10 تا 25 درصد فیبر مورد نیاز روزانه ی ماست. این فیبرها در معده حجیم شده و احساس سیری ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه سوپ یک غذای ضداشتهای مغذی است.

 

سوپ سرشار از املاح معدنی

سوپ به دلیل دارا بودن سبزیجات منبع خوب مواد معدنی و ویتامین های ضدخستگی است. هویج یا کدوحلوایی آن حاوی بتاکاروتن است. اگر به سوپ تان کدومسمایی بزنید میزان منیزیم آن را بالا برده اید. گوجه فرنگی موجود در این غذا سرشار از لیکوپن است که یک ترکیب آنتی اکسیدانی فوق العاده محسوب می‌شود. می توانید در زمان سرو کردن سوپ تان کمی پودر بادام به آن اضافه کنید. به این ترتیب سوپی حاوی چربی های مفید و 19 نوع ماده‌ی معدنی میل خواهید کرد.

 

کاهش وزن با مصرف سوپ قبل از غذا

محققان عنوان می کنند اگر قصد دارید مصرف غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده نظیر کره، خامه، پنیر، و گوشت را کاهش دهید، خوردن سوپ قبل از وعده غذایی بسیار تاثیرگذار است.

 دانشمندان دریافته اند سوپ با طعم اومامی موجب بروز تغییراتی در مغز می شود که رفتارهای تغذیه ای و انتخاب غذای سالم، بخصوص در افراد در معرض چاقی، را تحریک می کند.

اومامی(Umami)، طعم خوشمزگی، یکی از ۵ مزه‌ اصلی محسوب می‌شود. شیرینی، تلخی، شوری و ترشی انواع مشهور دیگر طعم‌ها را تشکیل می‌دهند. لغت اومامی در اصل کلمه‌ای ژاپنی به معنای طعم خوش‌آیند است.

مولفه اصلی طعم اومامی، گلوتاماتاست. انسان‌ها این طعم را از طریق گیرنده‌های ویژه‌ای که به گلوتامات حساس هستند درک می‌کنند. این ماده به مقدار فراوان در غذاهایی ماند گوشت، ماهی، محصولات لبنی، فرآورده های تخمیری و همچنین افزودنی های تحت عنوان مونوسدیم گلوتامات(MSG) وجود دارد. با توجه به تحریک مجزا و ویژه این ماده و وجود گیرنده‌های ویژه، دانشمندان اثر گلوتامات را تحت عنوان مزه‌ای جداگانه در نظر می‌گیرند.

میگول آلونسو-آلونسو، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی بث دیکونز بوستون، در این باره می گوید: مطالعه ما نشان می دهد افراد در معرض ریسک بالا چاقی، می توانند از سوپ دارای طعم اومامی قبل از هر وعده غذایی بهره برده تا تغذیه سالم و انتخاب غذا سالم را تسهیل نمایند.

یافته ها نشان داده است کهمصرف سوپ موجب می شود افراد در معرض ریسک بالا چاقی، چربی های اشباع کمتری در طول وعده غذایی مصرف کنند.

 

کاهش وزن با وعده غذایی سوپ برای ناهار

خوردن فقط سوپ برای ناهار یک راه مناسب برای کاهش کالری در جهت کاهش وزن است. یک برنامه کاهش وزن باید شامل یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم باشد و سوپ می تواند یک ناهار کم کالری و مغذی آماده کند. غذاها با انرژی- چگالی کم به معنی کالری کمتر برای مقدار مواد غذایی است که در نتیجه به سیری و کاهش وزن شما کمک می کنند.

بسیاری از سوپ ها، دارای چگالی انرژی کم بوده و وعده غذایی مناسبی برای ناهار می باشند. سوپ ها همچنان می توانند به کاهش اشتها نیز کمک کنند.

این سوپ شما را لاغر می کند 

چطور با سوپ خوردن لاغر کنیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ