زگیل تناسلی خفیف

پانته آ توتونپیان
تمام نکاتی که می خواهید در مورد زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی بدانید را در این مطلب برای شما جمع آوری کرده ایم.

زگیل تناسلی خفیف (اچ پی وی)

راه های جلوگیری از اچ پی وی و زگیل های تناسلی
زگیل­ ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند و ممکن است در هرجایی از بدن ظاهر شوند.عامل آن دسته از زگیل هایی که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند،پاپیلو ویروس ها هستند که عموما به آن اچ پی وی می گویند. که این دسته از ویروس ها به آسانی با تماس جنسی منتقل می شوند.
عفونت اچ پی وی رایج ترین بیماری مقاربتی در آمریکای شمالی است.نوع ویژه ای از این ویروس می تواند باعث سرطان دهانه رحم، رکتوم،واژن و آلت تناسلی شود.طبق اعلام  CDC حداقل 50درصد از مردان و زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند،در زمانی از زندگی شان دچار عفونت تناسلی اچ پی وی می شوند.
بعد از اینکه شخصی به عفونت اچ پی وی آلوده شد،ممکن است ظاهر شدن علائم اولیه تا 3ماه (و یا در برخی موارد بیشتر) طول بکشد.حتی برخی از افرادی که به عفونت اچ پی وی مبتلا می شوند،تبخال نمی زنند.

تبخال تناسلی چه شکلی دارد؟

زگیل­های تناسلی رنگی گوشتی،صورتی یا قرمز دارند که در اعضای جنسی ظاهر می­شوند.این زگیل ها ممکن است ظاهری شبیه قسمت های کوچک گل کلم داشته باشند.زگیل های تناسلی ممکن است آنقدر کوچک باشند که به سختی دیده شوند.زگیل های تناسلی ممکن است در دسته های سه تایی یا چهارتایی ظاهر شوند.این زگیل ها ممکن است سرعت رشد و پخش بالایی داشته باشند.این زگیل ها معمولا دردناک نیستند،اگرچه ممکن است باعث درد خفیف،خونریزی و خارش شوند.

علائم زگیل تناسلی

مانند دیگر بیماری­های مقاربتی،اچ پی وی همیشه علائم قابل مشاهده ندارد.اما در صورت بروز علائم،ممکن است زگیل هایی در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد شود.در زنان،این زگیل های تناسلی ممکن است در داخل و یا خارج واژن،دهانه رحم و یا اطراف مقعد ایجاد شوند. در مردان، ممکن است بر روی نوک آلت تناسلی ،ساقه آلت تناسلی مرد، و یا اطراف مقعد دیده شوند. افرادی که با شخص آلوده،رابطه جنسی دهانی داشته باشند،این زگیل ها ممکن است در دهان و گلو ظاهر شوند.
به دلیل اینکه هیچ راهی برای پیش بینی جایی که زگیل ها ظاهر و یا رشد می کنند،وجود ندارد،افرادی که به این عفونت مبتلا می شوند باید معاینه و درمان شوند.

آزمایش زگیل تناسلی و زگیل تناسلی خفیف

پزشک معالج شما ممکن است برای تشخیص زگیل تناسلی و یا سایر بیماری های مقاربتی مرتبط،آزمایش های زیر را انجام دهد: 
آزمایشی از رشد مشهود، در صورتیکه زگیل های شما مشابه زگیل های تناسلی باشند.
استفاده از محلول استیک اسید ملایم (سرکه) برای مشخص کردن زگیل های کوچک و غیر قابل مشاهده
آزمایشات کامل لگنی و پاپ اسمیر (برای بانوان)
آزمایشی مخصوص برای اچ پی وی شدید (این روش برای موارد خفیف استفاده نمی شود) این آزمایش شبیه آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود.
نمونه برداری از بافت دهانه رحم، برای اطمینان از عدم رشد سلول های غیر طبیعی که می توانند به سرطان سرویکس مرتبط با HPV منجر شوند.
در این روش،نمونه ی کوچکی از بافت دهانه رحم برداشته می شود و زیر یک میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.
معاینه مقعد

بیماران زن ممکن است برای آزمایش های بیشتر و نمونه برداری به یک متخصص زنان و زایمان معرفی شوند.

درمان زگیل های تناسلی:

متاسفانه هیچ دارویی نمی تواند ویروس هایی را که منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده اند را از بین ببرد.پزشک شما می تواند با استفاد از لیزر درمانی،فیریز کردن و یا داروهای شیمیایی،زگیل ها را بردارد.برخی از داروهای تجویزی را می توانید به راحتی در منزل استفاده کنید.انجام جراحی برای زگیل هایی که اندازه ی بزرگی و یا درمان مشکل دارند،ضروری است.

در صورتیکه مبتلا به زگیل تناسلی باشم،چه باید بکنم؟
ناحیه را تا جایی که می توانید خشک نگه دارید
از لباس های زیر تمام نخ استفاده کنید.لباس های زیر مردانه می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند و رطوبت را به دام بیاندازند.

در صورتیکه برای درمان اقدام نکنم چه اتفاقی می افتد؟
متاسفانه عدم درمان اچ پی وی با ریسک بالا می تواند شانس ابتلای شما به سرطان های دهانه رحم و آلت تناسلی را افزایش دهد.اما تمام فرم های این ویروس با این سرطان ها در ارتباط نیستند.در صورتیکه مبتلا به زگیل های تناسلی هستید،انجام چک آپ های سالانه برای سرطان ضروری است.

پیشگیری از اچ پی وی و زگیل تناسلی

بهترین روش پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی و زگیل های تناسلی،جلوگیری از رابطه و تماس جنسی با فرد آلوده است.در صورت داشتن رابطه با فرد آلوده،بهتر است حتما از کاندوم استفاده کنید.هرچند که کاندوم ها به دلیل اینکه تمام آلت جنسی را نمی پوشانند،نمی توانند 100درصد از زگیل تناسلی پیشگیری کنند.
واکسن هایی وجود دارند که تاثیر محافظتی شان در برابر اچ پی وی، به اثبات رسیده است.گارداسیل،جلوی عفونت ناشی از 4نوع ویروس اچ پی وی را می گیرد و بدن را در برابر زگیل های تناسلی،مقاوم می کند.این واکسن در زنان و مردان بین 9 تا 26 سال قابل استفاده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ