نحوه ی کنترل خشم در مقابل کودکان

atoosamirzavandi
فراموش نکنید که هرچه فرزند شما کوچک تر باشد رفتارهای شما تاثیر بیشتری بر روح و روان او دارد.

خشم و عصبانیت در مقابل کودکان چنان آثار مخربی بر روحیه و روان آن ها به جای می گذارد که تا مدت ها حتی در دوران بزرگسالی همراه آن ها می ماند. در این مقاله به راهکارهایی برای کنترل خشم در مقابل کودکان اشاره شده است.

 

چرا باید در مقابل کودک، خشم خود را کنترل کنیم؟
فراموش نکنید که هرچه فرزند شما کوچک تر باشد رفتارهای شما تاثیر بیشتری بر روح و روان او دارد. نکته این است که چطور می توان در عین عصبانیت، مهربان هم بود.

بچه ها درواقع مهم ترین درس ها را زمانی از پدر و مادرهایشان یاد می گیرند که آنها در اوج عصبانیت قادر به کنترل رفتار خود هستند. شما در چنین موقعیتی این نکته را به فرزندتان می آموزید که با عصبانیت پشت عصبانیت، در رسیدن به خواسته اش به نتیجه نمی رسد. مهم این است که چطور در اوج عصبانیت بتوان موقعیت را مدیریت کرد.

 

قبل از هر عکس العملی، خود را آرام کنید

وقتی خیلی عصبانی میشوید، باید راهی برای آرام کردن خود پیدا کنید. آگاهی داشتن، همیشه کمک میکند که بتوانید خود را کنترل و خشم را مهار کنید. در آن لحظه توقف کنید، کاری که در حال انجامش هستید را برای یک دقیقه رها کرده، نفس عمیق بکشید. دکمه توقف شما همان نفس عمیق است که حق انتخاب میدهد، آیا واقعا می خواهید توسط احساسات کنترل شوید؟
اگر میتوانید نفس های عمیق بکشید و حس خشم و عصبانیت را تحمل کنید. آنوقت متوجه خواهید شد که پشت خشم، ترس، ناراحتی و ناامیدی وجود دارد. این حس ها را لمس کنید ولی در آن لحظه به دلایل ناراحتی خود فکر نکنید. فقط چندین بار نفس عمیق بکشید، با اینکار متوجه تغییراتی در بدن خواهید شد، تنش از بدن شما خارج و محو میشود و خشم از بین میرود.

 

درباره احساسات تان صحبت کنید
وقتی یک غریبه حین رانندگی یا در خیابان به هر دلیل شما را ناراحت می کند درباره ماجرا به فرزندتان این طور توضیح بدهید: «آن آدم واقعا من را عصبانی کرد. چه رفتار بی ادبانه ای! اما هرچه بود، من اجازه نمی دهم این موضوع بقیه روزمان را خربا کند».
 
با این رفتار درواقع شما از خودتان برای کودک تان یک الگو ساخته اید؛ الگویی که به او یاد می دهد چطور موقعیت های عذاب آور زندگی را مدیریت کند. به کودک تان یاد می دهید چطور عصبانیت خود را کنترل کند قبل از اینکه عصبانیت، او را تحت کنترل درآورد.

برای بچه ها روشن کنید که نمی گذارید خشمتان بر منطق تان غلبه کند و به او اطمینان بدهید توانایی این را دارید که در اوج عصبانیت، موقعیت را طوری مدیریت کنید که هیچ رفتار غیرمعقولی از خود بروز ندهید!

 

دعواهای زن و شوهری ممنوع
عذاب آورترین اتفاق برای بچه ها که تاثیرگذاری غیرقابل انکاری هم روی شخصیت آنها دارد دعوای پدر و مادر مقابل چشم فرزندان شان است. مهم تر از آن، بدگویی شما از همسرتان برای فرزندان تان است. این اتفاق هیچ ثمره ای جز ایجاد استرس در وجود بچه ها ندارد.
 
به جای این کارها بعد از بحث و دعوا بهتر است موضوع را این طور برای بچه ها روشن کنید: «ما از هم ناراحت بودیم و به خاطر همین ناراحتی با هم صحبت کردیم و حالا هم داریم روی این موضوع کار می کنیم تا مشکل، زودتر حل شود.
 
طبیعی است وقتی آدم ها با هم زندگی می کنند گاهی اوقات از یکدیگر عصبانی هم می شوند. ما هر دو متاسفیم که صدایمان کمی بلند شد مطمئن باشید ما هنوز همدیگر را دوست داریم؛ درست مثل سابق».

ترس بچه ها را که ثمره دعوای زن و شوهری است با این جملات از بین ببرید و اجازه ندهید فرزندان تان به دلیل دعوایی نه چندان جدی احساس خطر کنند.

 

عصبانیت خود را مدیریت کنید
وقتی آرامش خود را از دست می دهید حداقل سعی کنید خشم تان را کنترل کنید. دقت کنید که در چه مواقعی از طول روز، بیشترین میزان عصبانیت را تجربه می کنید و این اتفاق در چه موقعیتی پیش می آید. زمان اوج عصبانیت خود را شناسایی کنید و تلاش کنید آن را به حداقل برسانید.
 
شما حتی می توانید موقعیت را برای فرزندتان با قاطعیت، این طور مشخص کنید: «وقتی تو کارهایت را نادیده می گیری من واقعا عصبانی می شوم».

حالا خواهید دانست که چطور می توان موقعیت بهتری ساخت. شما با قدرت و بدون عصبانیت با آنها صحبت می کنید و این خود بخش عمده ای از راه حل کنترل خشم تان است.

درهنگام عصانیت چه کارهایی انجام دهیم؟

مراحل بروز خشم و راههای کنترل آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ