اگر خون دماغ شده اید این مشکلات را چک کنید

faateme1366
خون دماغ شدن شاید به نظر چندان مهم نرسد و معمولا آن را به گرما نسبت می دهند. اما اگر خون دماغ شده اید این مسکلات را چک کنید.

 

علل خون دماغ شدنکه به دماغ مربوط است

به گزارش سایت الودکتر، برای توجیه خون دماغ گاهی اوقات ممکن است تومور خونریزی‌‌دهنده در مجرای بینی وجود داشته باشد. گاهی هم مخاط بینی خشک است. استفاده از اسپری‌های کورتونی بینی که افراد معمولا برای درمان آلرژی استفاده می‌کنند باعث خشکی می‌شود. این‌طور به نظر می‌رسد که خونریزی از بینی در تابستان و در اثر گرمای زیاد بیشتر است در حالی که خون‌دماغ مشکلی است که در فصل سرد سال شیوع بیشتری دارد چون در زمستان هوای اتاق به دلیل استفاده از سیستم‌های گرمایشی خشک است و مخاط بینی هم در چنین هوایی شکننده می‌شود و احتمال پارگی مویرگ‌ها بیشتر خواهدشد.

 گاهی هم بینی بعد از عمل جراحی دچار خونریزی می‌شود. معمولا قبل از عمل جراحی طی آزمایش‌هایی وضعیت خونی بیمار مشخص می‌شود ولی بعضی از بیماری‌های ناشناخته انعقادی وجود دارند که هنوز هم نمی‌توان با آزمایش آنها را مشخص کرد. در این موارد بینی خونریزی می‌کند. به همین دلیل باوجود جواب آزمایش بی‌مشکل باز هم از بیمار درباره وضعیت بند آمدن خون هنگام جراحت‌های قبلی سوال پرسیده ‌شود. تغییر ارتفاع و فشار ناگهانی هوا هم باعث صدمه به مخاط و خونریزی از بینی می‌شود.

 

بیماری های مسبب خون دماغ شدن

خونریزی از بینی در بیماری‌هایی مانند افزایش فشارخون (معمولا افزایش فشار خون ناگهانی باعث خونریزی از بینی می‌شود)، بیماری‌های کبدی، اختلالات انعقادی خون مانند هموفیلی و بعضی از سرطان‌های خون مشاهده می‌شود. به طور کلی، هر بیماری‌ای که بتواند اختلالی در سیستم انعقادی خون و عوامل خونی ایجاد کند، می‌تواند باعث خونریزی از نقطه‌ای از بدن یا بینی فرد شود.

داروها نیز نباید فراموش شوند. داروهای ضدانعقاد مانند هپارین، وارفارین و آسپیرین می‌توانند سیستم انعقادی را دچار اختلال کنند. (مصرف داروهایی مانند وارفارین و هپارین باید کاملا با نظر پزشک انجام شود و بیماران باید مدام پایش شوند.) این نوع از خونریز‌ی‌ها، طولانی و شدید هستند و تا زمانی که عامل برطرف نشود، ادامه خواهند یافت. کمبود ویتامین A، D و K هم می‌تواند باعث خون‌دماغ شود که علت آن خشک شدن مخاط نرم است.

 

خون دماغ شدید، این مشکلات را چک کنید

1- فین کردن شدید بینی: فین کردن شدید بینی باعث آسیب مجرای داخل بینی در اثر با فشار بیرون آمدن ترشحات بینی و یا پاره شدن مویرگ های خونی می شود.اگر هر چند مدت یک بار دچار خون دماغ می شوید، احتمالا لخته خونی که در جای خون دماغ قبلی تشکیل شده، کنده می شود و باعث خونریزی مجدد بینی می شود.

2- سرماخوردگی یا آنفلوآنزا: ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باعث خون دماغ نمی شود، بلکه فین کردن مکرر بینی در این بیمارها باعث خون دماغ می گردد. اگر در این بیماری ها دچار آبریزش بینی و تجمع ترشحات در بینی شوید، احتمالا هر چند دقیقه یک بار فین خواهید کرد. فقط به یاد داشته باشید که به آرامی فین کنید، نه با شدت.

3- داروی ضد التهاب بینی: موقع سرماخوردگی برای جلوگیری از آبریزش بینی و رفع گرفتگی بینی، از داروهای دکونژستان بینی و ضدحساسیت (آنتی هسیتامین) استفاده می کنیم تا مجرای بینی را پاک کنند. ولی این داروها بینی را خشک می کنند و باعث خون دماغ می شوند.

هوای خیلی گرم یا سرد، چه در بیرون از خانه و چه در داخل اتاق در اثر وسایل گرمازا یا خنک کننده، باعث خشک شدن بینی و در نتیجه خون آمدن از آن می شوند

4- سینوزیت:اگر دچار سینوزیت باشید نیز دچار خون دماغ می شوید، ولی بیشتر خون دماغ های سینوزیت مربوط به استفاده از داروهای ضد التهاب بینی هستند.

5- دست کردن داخل بینی: اگر عادت کرده باشید که مرتبا دست تان را داخل بینی کنید و یا اگر خیلی محکم داخل بینی را با دست خالی کنید، به خصوص اگر ناخن های دست شما بلند باشند، این کار باعث آسیب داخل بینی و خونریزی آن می شود.

6- هوای گرم یا سرد: هوای خیلی گرم یا سرد، چه در بیرون از خانه و چه در داخل اتاق در اثر وسایل گرمازا یا خنک کننده، باعث خشک شدن بینی و در نتیجه خون آمدن از آن می شوند.

7- آلرژی ها:آلرژی باعث خارش بینی و در نتیجه دستکاری آن می شود. این موضوع به همراه مصرف داروهای ضداحتقان بینی که برای آلرژی استفاده می شوند، باعث خونریزی بینی به خصوص هنگام صبح و شب می شود.

8- ارتفاع زیاد: بالا بودن رطوبت و یا خشکی هوا در مناطق مرتفع می تواند باعث خون دماغ شود.

9- انحراف تیغه وسط بینی: خونریزی بینی از علائم شایع انحراف تیغه وسط بینی است. وقتی تیغه بین دو مجرای بینی کج شود و یا از محل خودش در بیاید، این انحراف رخ می دهد.

چرا مدام خون دماغ می شوم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ