تپش قلب نگران کننده است؟

faateme1366
اگر تپش قلب دارید این مطلب را بخوانید چرا که به شما می گوییم آیا باید نگران تپش قلب باشید یا نه و آیا تپش قلب نشانه نگران کننده ای است.

 

تپش قلب را بشناسید

به گزارش سایت الودکتر، همانگونه که می‌دانید قلب نوعی تلمبه است. خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد، اما چه تلمبه حیرت‌زایی! قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند. روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون بوسیله قلب، تلمبه زده شود. طول مدت هر تپش قلب انسان، کمی بیش از هشت‌دهم ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی صدهزار بار می‌‌تپد و در فاصله هر یک تپش به مدتی برابر زمان یک تپش،‌ به استراحت می‌پردازد. پس قلب روزانه حدود ۶ ساعت آرامش دارد.

این که می‌گوییم تپش قلب، مقصودمان بسته و باز شدن آن است؛ یعنی انقباض و انبساط آن. تلمبه قلب در حالت انقباض (بسته شدن) خون را بیرون می‌راند؛ اما در حالت انبساط (باز شدن) خون را به درون قلب می‌کشد. البته گمان نکنید که این کار به سادگی مثلا باز و بسته شدن مچ دست صورت می‌گیرد. خیر؛ بلکه انقباض قلب به ‌صورت نوعی موج از پایین قلب شروع شده، تا به بالای آن حرکت می‌کند.

 

یک علت شایع تپش قلب

یکی از مواردی که باعث افزایش ضربان قلب می شود، فیبریلاسیون دهلیزی است که از جمله علائم این بیماری، آریتمی (ضربان نامنظم قلب) و در بیشتر موارد ضربان سریع قلب می باشد. این بیماری یک مشکل رایج قلبی است که در بیشتر موارد افرادی که سن بالایی دارند را دچار می کند. از ویژگی های فیبریلاسیون، تپش خیلی سریع و نامنظم حفره های بالایی قلب می باشد. سرعت تپش بطن ها بیشتر می شود و باعث ایجاد یک ضربان تند و نامنظم قلب می شود. احساس تپش قلب ممکن است در اثر انقباضات زودرس قلب، به حالت واقعی تبدیل شود. انقباضات و تپش های زودرس قلب، در بیشتر مواقع، ضربان هایی پراکنده هستند که هنگامی که فرد در مورد آنها صحبت می کند می گوید که گویی بند قلب او پاره می شود. این تپش ها معمولا خطرناک نیستند. همچنین در بعضی مواقع به هنگام ورزش و فعالیت بدنی، تپش قلب زیاد می شود که برای فرد کاملا محسوس و قابل فهم است اما باعث ایجاد مشکلی برای فرد نمی شود.

 

برای تپش قلب اضطراب را چک کنید

به دلیل اینکه معمولا انسانها، در حالت طبیعی ضربان قلب خود را احساس نمی کنند، اگر که متوجه ضربان قلب خود شوند، حالت بدی در فرد بوجود می آید که به آن تپش قلب گفته می شود و در بیشتر مواقع به دلیل استرس و ورزش ها و فعالیت های بدنی شدید مثل دویدن بوجود می آید و همیشه دلیلی بر وجود بیماری قلبی نیست. رایجترین علت تپش قلب، مشکلات روحی و روانی می باشد. بیماری های قلبی که باعث بالا رفتن و یا پایین آمدن ضربان قلب می شوند، آریتمی یا بی نظمی ضربان قلب نامیده می شوند که این مشکل نیز باعث می شود که احساس کنیم به تپش قلب مبتلا شده ایم. اشخاصی که سطح دانش و فرهنگ بالاتری دارند، نسبت به افراد دیگر، بیشتر تپش قلب را احساس می کنند. این مشکل با میزان حساسیت فرد نسبت به قلب خود که هوشیاری قلبی نامیده می شود نیز ارتباط مستقیم دارد. تپش قلب، در حالی که فرد دراز کشیده است و  به ویژه زمانی که شخص روی شانه چپ می خوابد نیز دیده می شود که هم می تواند به علت اضطراب و هم به علت هوشیاری قلبی باشد. قلب تریبون بقیه اعضای بدن است و خیلی از قسمت های بدن، هنگامی بیماری خود را نشان می دهند که به ناراحتی قلبی مبتلا شوید. افرادی نیز که تیروئید آنها پرکار است و علائمی مانند گرگرفتکی و تعریق خیلی زیاد دارند، قلبشان سریع تر می تپد. همچنین در افتادگی دریچه قلب (پرولاپس دریچه میترال)، نیز تپش قلب، زیاد دیده می شود.

 

علل تپش قلبناگهانی

تپش قلب ممکن است خیلی ناگهانی رخ بدهد و همان‌قدر هم ناگهانی ناپدید بشود و اغلب به فعالیت‌ها، اتفاقات و احساسات مهم ارتباط دارد. ورزش، فعالیت بدنی، خشم و اضطراب نیز می‌توانند باعث تپش قلب شوند. برخی افراد هنگامی که می‌خواهند دراز بکشند یا بعد از مدت زیادی خم شدن، راست بایستند حس می‌کنند قلب‌شان برای یک لحظه می‌گیرد. محرک‌های تپش قلب عبارتند از:

 

استرس، خشم یا وحشت؛

کم‌آبی؛

کمبود پتاسیم؛

قند خون پایین؛

مصرف زیاد کافئین، الکل یا شکلات؛

نیکوتین؛

ورزش؛

ایستادن برای مدت طولانی؛

بلعیدن؛

تب؛

افتادگی دریچه‌ی میترال؛

کم‌خونی؛

تیروئید پرکار؛

بارداری؛

یائسگی؛

سوزش سردل (رفلاکس اسید)؛

مواد مخدر و داروهایی مثل کوکائین، آمفتامین، قرص‌های لاغری، برخی دارو‌های سرفه و سرماخوردگی، بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون تیروئید، دیگوکسین و داروهای درمان آسم؛

مکمل‌های رژیمی مثل افدرا، جینسینگ، نارنج، والرین یا زالزالک.

عجیب ترین علل سکته قلبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ